Aflevering 1

Gepubliceerd op 1 januari 2010

Bedrijfsoverdracht zelfstandige onderneming vereenvoudigd?

Aflevering 1, gepubliceerd op 01-01-2010 geschreven door P.H.M. Ceelen
Bedrijfsoverdrachten leiden al vele jaren tot discussie op fiscaal vlak. De meeste bedrijven betreffen familiebedrijven en binnen die sfeer komt het meermaals voor dat bij de vaststelling van de overnameprijs niet ‘het onderste uit de kan’ wordt gehaald door de overdrager. Zeker in de agrarische sfeer is dat het geval. Hanteren van de vrije verkoopwaarde zou in feite in die sector de overdracht onmogelijk maken.

De fiscale gevolgen van het overlijden voor Nederlanders met een tweede woning in Spanje

Aflevering 1, gepubliceerd op 01-01-2010 geschreven door Mr. M.B. Lucas Luijckx en Mw. F.M. Richelle LL.M.
Niet alleen pensionados dromen ervan hun oude dag door te brengen in Spanje. Veel Nederlanders hebben al voordat ze met pensioen gaan een tweede woning in Spanje en genieten jaarlijks van zon, zee en strand in Spanje. Vaak wordt niet stilgestaan bij de (fiscale) gevolgen die het hebben van een tweede woning in Spanje met zich meebrengt. In deze bijdrage bespreken wij op hoofdlijnen de (fiscale) gevolgen van het onverhoopt overlijden van Nederlanders met een tweede woning in Spanje. Voordat we hierop ingaan, behandelen we beknopt de Nederlandse en Spaanse erfbelasting. Ten slotte doen we enkele aanbevelingen ten aanzien van de vererving van de tweede woning in Spanje.

FISCALE CIJFERS 2010

Aflevering 1, gepubliceerd op 01-01-2010 geschreven door Drs. R.M. Kavelaars-Niekoop FB en Mr. G.M.C.M. Staats
In dit overzicht treft u de belangrijkste fiscale cijfers aan per 1 januari 2010. Alle cijfers zijn met het inflatiecorrectiecijfer voor 2010 aangepast (1,9%). Tussen haakjes staan de bedragen van 2009.

Grensoverschrijdende verliesverrekening blijft een (s)lopende zaak

Aflevering 1, gepubliceerd op 01-01-2010 geschreven door Mr. W.J.H.A. de Groot
Op 19 november 2009 heeft advocaat-generaal Kokott van het Hof van Justitie van de Europese Unie (hierna: A-G) conclusie genomen in een lopende zaak met betrekking tot het Nederlandse fiscale-eenheidsregime. De A-G concludeert dat wel sprake is van strijdigheid met het EU-Verdrag, maar dat dit proportioneel is. In deze bijdrage zal ik haar conclusie verder toelichten en ingaan op de (on)mogelijke oplossingsrichtingen.

Hypotheekrenteaftrek bij bloot eigendom

Aflevering 1, gepubliceerd op 01-01-2010 geschreven door Mr. C.J. van de Sande FFP
In december 2009 mocht het Gerechtshof Leeuwarden11 december 2009, LJN BK6668 BK 114/08. zich buigen over de vraag of betaalde hypotheekrente in de onderhavige casus aftrekbaar is als eigenwoningrente. Belastingplichtige beschikte niet over de volle eigendom van de woning waarbij de vraag rees of in casu de hypotheekrente aftrekbaar is.

Mutaties eigen woning: beter laat dan nooit!

Aflevering 1, gepubliceerd op 01-01-2010 geschreven door Dr. M.J.J.R. van Mourik
Na een periode van relatieve rust rondom de eigen woning zijn per 1 januari 2010 weer enige aansprekende wijzigingen aangebracht in het eigenwoningregime. De bijleenregeling is aanmerkelijk vereenvoudigd doordat de goedkoperwonenregeling van art. 3.119a, lid 2, Wet IB 2001 is afgeschaft en de verjaringstermijn van de eigenwoningreserve is verkort. Bij wijze van crisismaatregel kan de verkoopfictie van art. 3.111, lid 2, Wet IB 2001 ook toepassing vinden ná een periode van tijdelijke verhuur van de woning. Doorstromers op de woningmarkt kunnen hun kosten ter verkrijging van de eigenwoningschuld weer met renteaftrek in box 1 meefinancieren. Een eigen woning in de zin van art. 3.111, lid 1, Wet IB 2001 genereert voortaan slechts voordelen in de periode waarin de belastingplichtige op het adres van die woning staat ingeschreven in de gemeentelijke basisadministratie. Ten slotte is in de Successiewet 1956 een wijziging doorgevoerd die in verband staat met de eigen woning. Een uitgebreidere versie van dit artikel verschijnt binnenkort in WPNR. Daar zijn de wijzigingen ook voorzien van commentaar. Paragraaf 5 (wijzigingen t.a.v. de voordelen uit eigen woning) is niet opgenomen in het artikel voor WPNR.

Nederland in fiscale spagaat

Aflevering 1, gepubliceerd op 01-01-2010 geschreven door Prof.dr. P. Kavelaars
Hoewel sommigen het nog wel eens willen vergeten is het een feit dat het Koninkrijk niet alleen bestaat uit het in Europa gelegen Nederland, maar ook uit de Nederlandse Antillen en Aruba. Dat duurt echter in deze vorm niet lang meer. De Nederlandse Antillen gaan ophouden te bestaan en vallen uiteen in twee landen – St. Maarten en Curaçao – met een status aparte zoals Aruba die al geruime tijd kent. De overige drie eilanden – Bonaire, St. Eustatius en Saba, ofwel afgekort de BES – worden een soort gemeenten van Nederland, zij het dat elk van de BES de juridische status van een openbaar lichaam in de zin van art. 134 Grondwet krijgt. Wetgevingstechnisch is dat een zeer omvangrijke operatie, omdat daarmee in essentie het gehele Antilliaanse recht dat momenteel op de BES van toepassing is wordt vervangen door Nederlands recht. Daartoe behoort ook het fiscale recht. Dat betekent evenwel weer niet dat de BES onder de bestaande Nederlandse fiscale wetgeving vallen: enerzijds hebben zij als ‘gemeenten’ het recht gemeentelijke belastingen te heffen en anderzijds moeten ook rijksbelastingen worden geheven. Die laatste zouden de Nederlandse rijksbelastingen kunnen zijn, maar dat is gelet op de positie van de BES geen reële optie: de eilanden verschillen onder andere in economisch, financieel, maatschappelijk en sociaal opzicht zodanig van Nederland dat het ondenkbaar is het Nederlandse fiscale stelsel daar in te voeren. De consequentie is dat een separaat fiscaal stelsel van rijksbelastingen op de BES wordt geïntroduceerd, bestaande zowel uit directe belastingen als indirecte belastingen: ofwel, Nederland in fiscale spagaat, want Nederland kent dus straks twee lokale belastingstelsels en twee stelsels van rijksbelastingen. Dat dit tot enige complexiteit leidt zal geen verbazing wekken. Dat geldt niet alleen voor belastingplichtigen die te maken krijgen met de lokale belastingdienst die de gemeentelijke heffingen uitvoert en de Nederlandse belastingdienst die de rijksbelastingen uitvoert. Daarnaast kunnen sommige lichamen te maken hebben met zowel het Nederlandse fiscale stelsel van rijksbelastingen, als het BES-stelsel van rijksbelastingen. In dit artikel geef ik een kort overzicht van de voorgestelde opzet.Voor een uitvoeriger bespreking verwijs ik naar een door mij met mr. J. Adeler geschreven artikel, dat binnenkort in het Maandblad Belastingbeschouwingen verschijnt. Het ligt in de bedoeling dat over deze problematiek medio dit jaar een boek van onze hand verschijnt.

Nikula: the story continues

Aflevering 1, gepubliceerd op 01-01-2010 geschreven door E.R. van Overmeire
Arie Rijkers schreef reeds in zijn voorwoord bij het Rapport van de Commissie grensarbeiders IIRapport van de Commissie grensarbeiders II van 29 april 2008., dat grensarbeiders geconfronteerd worden met een veelheid aan wet- en regelgeving. Zij hebben te maken met nationale wetten van ten minste twee staten, met internationale verdragen en met EG-verordeningen. Een wijziging in een van die regelingen kan resonanties oproepen in alle andere. Die resonanties kunnen onbedoeld, ongewenst en onredelijk zijn.

Onbelaste lijfrente-uitkeringen voor de buitenlands belastingplichtige

Aflevering 1, gepubliceerd op 01-01-2010 geschreven door Mr. G.M.C.M. Staats
In deze Eyeopener behandel ik een bijzonder concrete casus, waarmee u direct voordeel voor uw klant kunt behalen. Het is uiteraard wel een specifieke situatie, maar meer dan eens komt deze situatie voor in de alledaagse praktijk. Wellicht kunt u het direct inzetten in uw praktijk.

Trage besluitvorming Belastingdienst levert sinds 1 oktober 2009 geld op

Aflevering 1, gepubliceerd op 01-01-2010 geschreven door M.A.J. Lastdrager FB
Veel belastingplichtigen en belastingadviseurs herkennen ongetwijfeld de ergernis van bestuursorganen die traag zijn in het nemen van beslissingen. Tot 1 oktober 2009 was hier niet veel tegen te doen. De invoering van de Wet dwangsom en beroep bij niet tijdig beslissenStb . 2009, 383-384. heeft daar verandering in gebracht.Met deze wet is een einde gekomen aan de sanctieloze termijnoverschrijding door bestuursorganen. In dit artikel beschrijf ik het theoretisch kader en de te volgen procedures van de twee regelingen uit deze wet.