Home

Gerechtshof Arnhem-Leeuwarden, 08-12-2020, ECLI:NL:GHARL:2020:10182, 19/01413 en 19/01414

Gerechtshof Arnhem-Leeuwarden, 08-12-2020, ECLI:NL:GHARL:2020:10182, 19/01413 en 19/01414

Gegevens

Instantie
Gerechtshof Arnhem-Leeuwarden
Datum uitspraak
8 december 2020
Datum publicatie
18 december 2020
ECLI
ECLI:NL:GHARL:2020:10182
Formele relaties
Zaaknummer
19/01413 en 19/01414

Inhoudsindicatie

BPM. Invoer gebruikte auto’s met benzine- en gastank. CO2-uitstoot. Waardevermindering wegens ontbreken Nederlands instructieboek.

Uitspraak

locatie Arnhem

nummers 19/01413 en 19/01414

uitspraakdatum: 8 december 2020

Uitspraak van de vierde meervoudige belastingkamer

op de hoger beroepen van

de inspecteur van de Belastingdienst/Kantoor Doetinchem (hierna: de Inspecteur)

tegen de uitspraken van de rechtbank Gelderland van 25 september 2019, nummers AWB 19/403, ECLI:NL:RBGEL:2019:4307, en AWB 19/405 in de gedingen tussen de Inspecteur en

[X] (h.o.d.n. [Y] ) te [Z] (hierna: belanghebbende)

1 Ontstaan en loop van het geding

19/01413

1.1.

De Inspecteur heeft aan belanghebbende een naheffingsaanslag belasting van personenauto’s en motorrijwielen (hierna: bpm) en een verzuimboete opgelegd. De tegen deze naheffingsaanslag (hierna ook: naheffingsaanslag 1) en verzuimboete gemaakte bezwaren zijn door de Inspecteur bij in één geschrift vervatte uitspraken op bezwaar ongegrond verklaard.

1.2.

Belanghebbende is tegen die uitspraken in beroep gekomen bij de rechtbank Gelderland (hierna: de Rechtbank). De Rechtbank heeft het beroep gegrond verklaard, de uitspraken op bezwaar van de Inspecteur vernietigd, naheffingsaanslag 1 verminderd en de verzuimboete vernietigd.

19/01414

1.3.

De Inspecteur heeft aan belanghebbende een naheffingsaanslag bpm (hierna ook: naheffingsaanslag 2) opgelegd. Het tegen deze naheffingsaanslag gemaakte bezwaar is door de Inspecteur bij uitspraak op bezwaar gegrond verklaard.

1.4.

Belanghebbende is tegen die uitspraak in beroep gekomen bij de Rechtbank. De Rechtbank heeft het beroep gegrond verklaard, de uitspraak op bezwaar van de Inspecteur vernietigd behoudens de beslissing omtrent de proceskosten en naheffingsaanslag 2 vernietigd.

19/01413 en 19/01414

1.5.

De Inspecteur heeft tegen de uitspraken van de Rechtbank hoger beroep ingesteld.

1.6.

Het onderzoek ter zitting heeft digitaal plaatsgevonden op 29 oktober 2020. Van de zitting is een proces-verbaal opgemaakt, dat aan deze uitspraak is gehecht.

2 Vaststaande feiten

19/01413

2.1.

Belanghebbende heeft op 16 maart 2018 aangifte voor de bpm gedaan voor een Volvo V60, met chassisnummer eindigend op [000] (hierna: auto 1). Het betreft een zogenoemde bifuel auto met zowel een benzinetank als een gastank. Auto 1 heeft een datum eerste toelating 30 december 2014. Belanghebbende heeft auto 1 geïmporteerd uit Zweden.

2.2.

Belanghebbende heeft de aangifte gebaseerd op een taxatierapport, dat is opgemaakt door een taxateur van [A] (hierna: de taxateur). De taxateur heeft de handelsinkoopwaarde van auto 1 bepaald op € 9.886. Daarbij heeft hij de handelsinkoopwaarde van auto 1 in onbeschadigde staat bepaald op € 17.790 aan de hand van een koerslijst van XRAY. Daarbij is uitgegaan van een gemiddelde CO2‑uitstoot van 152 g/km. Op deze waarde heeft de taxateur een bedrag van € 7.904 in mindering gebracht in verband met schade aan auto 1. Belanghebbende heeft een bedrag van € 1.373 aan bpm op aangifte voldaan.

2.3.

De Inspecteur heeft een hertaxatie van auto 1 laten uitvoeren door een medewerker van Domeinen Roerende Zaken (DRZ) te Soesterberg. In het rapport van hertaxatie is de handelsinkoopwaarde van auto 1 in onbeschadigde staat bepaald op € 16.852, eveneens aan de hand van een koerslijst van XRAY. Daarbij is uitgegaan van een CO2‑uitstoot van 149 g/km. Op deze waarde is een bedrag van € 688 in mindering gebracht in verband met schade. De Inspecteur heeft de naheffingsaanslag vastgesteld op basis van een CO2‑uitstoot van 182 g/km, een bedrag van € 1.824 nageheven en een verzuimboete opgelegd van € 182.

2.4.

Volgens het Zweedse kentekenbewijs bedraagt de gecombineerde CO2‑uitstoot zowel 182 g/km als 152 g/km. Als brandstof (‘Drivmedel’) is vermeld benzine (‘Bensin’) en methaan (‘Metangas’).

2.5.

De RDW heeft auto 1 opgenomen in het kentekenregister, waarbij bij ‘brandstof’ zowel ‘Benzine’ als ‘CNG’1 is vermeld en bij ‘CO2 uitstoot gecombineerd’ zowel 182 g/km als 152 g/km is vermeld.

19/01414

2.6.

Belanghebbende heeft op 21 maart 2018 aangifte voor de bpm gedaan voor een Volvo V60, met chassisnummer eindigend op [001] (hierna: auto 2). Het betreft een zogenoemde bifuel auto met zowel een benzinetank als een gastank. Auto 2 heeft een datum eerste toelating 17 november 2014. Belanghebbende heeft auto 2 geïmporteerd uit Zweden.

2.7.

Belanghebbende heeft de aangifte gebaseerd op een taxatierapport, dat is opgemaakt door de taxateur. De taxateur heeft de handelsinkoopwaarde van auto 2 bepaald op € 10.090. Daarbij heeft hij de handelsinkoopwaarde van auto 2 in onbeschadigde staat bepaald op € 18.551 aan de hand van een koerslijst van XRAY. Daarbij is uitgegaan van een gemiddelde CO2‑uitstoot van 152 g/km. Op deze waarde heeft de taxateur een bedrag van € 8.461 in mindering gebracht in verband met schade aan auto 2. Belanghebbende heeft een bedrag van € 1.393 aan bpm op aangifte voldaan.

2.8.

De Inspecteur heeft een naheffingsaanslag aangekondigd aan belanghebbende aangezien hij van mening is dat moet worden uitgegaan van de door de RDW bepaalde CO2‑uitstoot van 182 g/km. De naheffingsaanslag is overeenkomstig de aankondiging opgelegd.

2.9.

Volgens het Zweedse kentekenbewijs bedraagt de gecombineerde CO2‑uitstoot zowel 182 g/km als 152 g/km. Als brandstof (‘Drivmedel’) is vermeld benzine (‘Bensin’) en methaan (‘Metangas’).

2.10.

De RDW heeft auto 2 opgenomen in het kentekenregister, waarbij bij ‘brandstof’ zowel ‘Benzine’ als ‘CNG’ is vermeld en bij ‘CO2 uitstoot gecombineerd’ zowel 182 g/km als 152 g/km is vermeld.

3 Geschil

3.1.

In hoger beroep is tussen partijen in geschil of de Rechtbank (i) naheffingsaanslag 1 terecht heeft verminderd en naheffingsaanslag 2 terecht heeft vernietigd vanwege een CO2‑uitstoot van 152 g/km op basis van de Zweedse kentekenpapieren, en of de Rechtbank ten aanzien van auto 1 (ii) terecht rekening heeft gehouden met een waardevermindering voor het ontbreken van een Nederlandstalig instructieboekenpakket en of (iii) de verzuimboete terecht is vernietigd.

4 Beoordeling van het geschil

5 Griffierecht en proceskosten

6 Beslissing