Home

Gerechtshof Arnhem-Leeuwarden, 13-12-2022, ECLI:NL:GHARL:2022:10640, 21/01698

Gerechtshof Arnhem-Leeuwarden, 13-12-2022, ECLI:NL:GHARL:2022:10640, 21/01698

Gegevens

Instantie
Gerechtshof Arnhem-Leeuwarden
Datum uitspraak
13 december 2022
Datum publicatie
23 december 2022
ECLI
ECLI:NL:GHARL:2022:10640
Formele relaties
Zaaknummer
21/01698
Relevante informatie
Art. 1 WA, Art. 2 lid 1 aanhef en onderdeel b WA, Art. 51 lid 1 onderdeel b WA, Art. 66 WA, Art. 13 lid 2 Uitv.reg Accijns, Art. 20 lid 2 Uitv.besl Accijns

Inhoudsindicatie

Accijns en voorraadheffing. Aanwezigheid gasolie in de bunkertanks en dagtank van een tanklichter. Vrijstelling van accijns?

Uitspraak

locatie Arnhem

nummer BK-ARN 21/01698

uitspraakdatum: 13 december 2022

Uitspraak van de tweede meervoudige belastingkamer

op het hoger beroep van

de inspecteur van de Belastingdienst/Kantoor Arnhem (hierna: de Inspecteur)

tegen de uitspraak van de rechtbank Gelderland van 18 oktober 2021, nummer AWB 20/3097, in het geding tussen de Inspecteur en

[belanghebbende] te [vestigingsplaats] (Duitsland) (hierna: belanghebbende)

1 Ontstaan en loop van het geding

1.1.

Aan belanghebbende zijn op 22 oktober 2019 naheffingsaanslagen accijns en voorraadheffing opgelegd. Tevens is een boetebeschikking opgelegd.

1.2.

De Inspecteur heeft bij in één geschrift verenigde uitspraken op bezwaar de naheffingsaanslagen gehandhaafd en de boetebeschikking vernietigd.

1.3.

Belanghebbende is tegen de uitspraken inzake de naheffingsaanslagen in beroep gekomen bij de rechtbank Gelderland (hierna: de Rechtbank). De Rechtbank heeft het beroep gegrond verklaard, de uitspraak op bezwaar vernietigd voor zover die zag op de naheffingsaanslagen, de naheffingsaanslagen vernietigd, de Inspecteur veroordeeld in een proceskostenvergoeding van € 1.496, en bepaald dat de Inspecteur het betaalde griffierecht van € 354 aan belanghebbende dient te vergoeden.

1.4.

De Inspecteur heeft tegen de uitspraak van de Rechtbank hoger beroep ingesteld.

1.5.

Het onderzoek ter zitting heeft plaatsgevonden op 8 november 2022. Daarbij zijn verschenen en gehoord mr. A.R. de Graaf, als de gemachtigde van belanghebbende, alsmede [naam1] namens de Inspecteur, bijgestaan door [naam2] . Van de zitting is een proces-verbaal opgemaakt, dat aan deze uitspraak is gehecht.

2 Vaststaande feiten

2.1.

Op 8 oktober 2018 is door de Douane een controle ingesteld aan boord van de tanklichter “ [naam3] ” (hierna: het schip), naar de naleving van de bepalingen van de Wet op de accijns (hierna: WA).

2.2.

Het schip beschikt over vier bunkertanks voor de opslag van gasolie voor de aandrijving van het schip (hierna: de bunkertanks). In het voorschip bevinden zich twee bunkertanks die onderling zijn verbonden door middel van een leiding. Ook in het achterschip bevinden zich twee bunkertanks die eveneens onderling zijn verbonden.

2.3.

De eigenaar van het schip is [naam4] GmbH (hierna: [naam4] ). Belanghebbende exploiteert het schip. De kosten van de gasolie worden door de bunkerstations gefactureerd aan [naam4] .

2.4.

Gedurende de controle op 8 oktober 2018 lag het schip afgemeerd op het [plaats16] -Rijnkanaal ter hoogte van Houten/Utrecht. Volgens een verklaring van de schipper stonden de leidingen tussen de gekoppelde bunkertanks open op het moment van de controle. De bunkertank in het voorschip aan bakboordzijde was leeg. Er zijn in totaal vier monsters afgenomen van elk 0,2 liter. De monsters zijn genomen uit de bunkertank in het voorschip aan stuurboordzijde (met een capaciteit van 10.000 liter en een daadwerkelijk aanwezige hoeveelheid gasolie van 5.000 liter), uit de dagtank in het achterschip (met een capaciteit van 2.000 liter en een daadwerkelijk aanwezige hoeveelheid gasolie van 1.700 liter), uit de bunkertank in het achterschip aan bakboordzijde (met een capaciteit van 20.000 liter en een daadwerkelijk aanwezige hoeveelheid gasolie van 8.000 liter), en uit de bunkertank in het achterschip aan stuurboordzijde. Met betrekking tot deze laatste bunkertank (hierna: bunkertank AS) hebben de controleurs vastgesteld dat 7.700 liter gasolie aanwezig was en dat de maximale inhoud van deze bunkertank 20.000 liter bedroeg. Het uit de bunkertank AS genomen monster hebben zij met de andere monsters voor onderzoek naar het douanelaboratorium gestuurd. Bij de controle heeft de schipper, die de monsters op verzoek van de controleurs uit elk van de tanks heeft genomen, zich door ondertekening van het "Monstername formulier" akkoord verklaard met de monsterneming. Tevens zijn tijdens de controle vier bunkerbonnen getoond.

2.5.

Volgens de analyserapporten van het douanelaboratorium van 14 november 2018 voldeden drie van de vier monsters aan de gestelde eisen. Het vierde monster, dat afkomstig was uit de bunkertank AS, bevatte 3,0 gram Solvent Yellow (hierna: SY) per 1.000 liter gasolie en voldeed daarmee niet aan de norm van 6 tot 9 gram per 1.000 liter. Daarnaast is vastgesteld dat het zwavelgehalte hoger is dan het voorgeschreven gehalte.

2.6.

In het dossier bevinden zich zeven bunkerbonnen ten aanzien van aan het schip verstrekte gasolie.

Bunkerleverancier

Datum

Hoeveelheid in liters

[naam5]

12-6-2018

15.000

[naam6]

1-7-2018

14.001

[naam6]

6-7-2018

8.001

[naam7] GmbH

30-7-2018

12.000

[naam8]

14-8-2018

11.992

[naam6]

9-9-2018

12.001

[naam6]

27-9-2018

18.010

Totaal

91.005

2.7.

In het dossier bevindt zich het volgende overzicht, dat door belanghebbende als ‘vaarschema’ is aangeduid:

Produkt

Schiffsname

Ladehafen

Löschhaven

Ladedatum

Diesel

[naam3]

[plaats1]

[plaats2]

3-7-2018

Solvent-Gasöl

[naam3]

[plaats3]

[plaats4]

5-7-2018

Naphtha

[naam3]

[plaats5]

[plaats6]

13-7-2018

Etbe

[naam3]

[plaats7]

[plaats8]

18-7-2018

Benzol

[naam3]

[plaats7]

[plaats9]

21-7-2018

Benzol

[naam3]

[plaats7]

[plaats8]

28-7-2018

Benzol

[naam3]

[plaats10]

[plaats8]

31-7-2018

Benzol

[naam3]

[plaats8]

[plaats8]

4-8-2018

Benzol

[naam3]

[plaats10]

[plaats9]

8-8-2018

Benzol

[naam3]

[plaats10]

[plaats8]

14-8-2018

Benzol

[naam3]

[plaats10]

[plaats9]

14-8-2018

Benzol

[naam3]

[plaats10]

[plaats11]

21-8-2018

Benzol

[naam3]

[plaats10]

[plaats9]

29-8-2018

Benzol

[naam3]

[plaats10]

[plaats9]

3-9-2018

Benzol

[naam3]

[plaats7]

[plaats12]

8-9-2018

Benzol

[naam3]

[plaats7]

[plaats12]

14-9-2018

Ethanol

[naam3]

[plaats5]

[plaats10]

17-9-2018

Super

[naam3]

[plaats10]

[plaats8]

20-9-2018

Ethanol

[naam3]

[plaats13]

[plaats14]

25-9-2018

Ethanol

[naam3]

[plaats5]

[plaats10]

30-9-2018

Super (E10)

[naam3]

[plaats10]

[plaats15]

5-10-2018

Ethanol

[naam3]

[plaats16]

[plaats8]

9-10-2018

N-Paraffin (C7-C8)

[naam3]

[plaats11]

[plaats17]

15-10-2018

Solventnaphtha

[naam3]

[plaats12]

[plaats17]

22-10-2018

2.8.

In het dossier bevinden zich kopieën van een aantal laad- en losbewijzen over de periode juli tot en met oktober 2018. Daarnaast bevindt zich in het dossier een aantal kopieën van documenten met als aanhef: “FB Reiseregistrierung, Stauplan, Beförderungspapier Reiseplanung und – Bericht, TMS “ [naam3] ”” (hierna: de reisregistratie). De documenten vermelden een Bericht-Nr., de “Ladestelle” met datum en tijdvermelding, en de “Löschstelle” met datum en tijdvermelding. Het document is ondertekend door de Schiffsführer onder vermelding “Datum, Unterschrift”. Deze documenten vermelden per berichtnummer het “Bestand zu Beginn der Reise” van de Gasöl, een eventuele “Zugang” van Gasöl, het “Verbrauch” van Gasöl, en het “Neuer Bestand”. Deze gegevens zijn vermeld in liters, en kunnen samengevat als volgt worden weergegeven:

Bericht

Nr.

Ladestelle

Löschstelle

Ladeende

Lösch-ende

Begin-stand in liters

Ver-bruik in liters

Eind-stand in liters

Bijgebun-kerd in liters

28/18

[plaats1]

[plaats2]

3-7-2018

4-7-2018

32.000

1.300

30.700

29/18

[plaats3]

[plaats4]

5-7-2018

9-7-2018

30.700

9.800

28.900

8.000

30/18

[plaats5]

[plaats6]

13-7-2018

17-7-2018

28.900

9.600

19.300

31/18

[plaats7]

[plaats8]

18-7-2018

20-7-2018

19.300

2.280

17.020

32/18

[plaats7]

[plaats9]

21-7-2018

26-7-2018

17.020

640

16.380

33/18

[plaats7]

[plaats8]

28-7-2018

29-7-2018

16.380

1.100

27.280

12.000

34/18

[plaats10]

[plaats8]

31-7-2018

4-8-2018

27.280

2.080

25.200

35/18

[plaats8]

[plaats8]

4-8-2018

5-8-2018

25.200

200

25.000

36/18

[plaats10]

[plaats9]

8-8-2018

11-8-2018

25.000

3.800

21.200

37/18

[plaats10]

[plaats9]

13-8-2018

18-8-2018

21.200

3.000

30.200

12.000

39/18

[plaats10]

[plaats11]

21-8-2018

25-8-2018

30.200

5.310

24.890

40/18

[plaats10]

[plaats9]

29-8-2018

31-8-2018

24.890

5.000

19.890

41/18

[plaats10]

[plaats9]

3-9-2018

7-9-2018

19.890

3.360

16.530

42/18

[plaats7]

[plaats12]

8-9-2018

11-9-2018

16.530

2.530

26.000

12.000

43/18

[plaats7]

[plaats12]

14-9-2018

15-9-2018

26.000

3.500

22.500

44/18

[plaats5]

[plaats10]

17-9-2018

20-9-2018

22.500

4.500

18.000

45/18

[plaats10]

[plaats8]

20-9-2018

23-9-2018

18.000

900

17.100

46/18

[plaats13]

[plaats14]

25-9-2018

28-5-2018

17.100

6.800

28.300

18.000

47/18

[plaats5]

[plaats10]

30-9-2018

4-10-2018

28.300

4.060

24.240

48/18

[plaats10]

[plaats15]

5-10-2018

7-10-2018

24.240

1.070

23.170

49/18

[plaats16]

[plaats8]

9-10-2018

11-10-2018

23.170

3.310

19.860

50/18

[plaats11]

[plaats17]

15-10-2018

19-10-2018

19.860

5.690

14.170

51/18

[plaats12]

[plaats17]

22-10-2018

29-10-2018

14.170

6.600

21.500

14.000

Op berichtnummer 32/18 is nog vermeld onder “Besondere Vorkommnisse während der Reise”: “Bei der letzten Reise musste ich festellen habe ich einen Rechenfehler bei dem Gasiolverbrach da habe ich ca 1200 liter zuviel abgerechnet das fehlt jetzt”.

3 Geschil

In geschil is of de naheffingsaanslagen terecht zijn opgelegd.

4 Beoordeling van het geschil

5 Griffierecht en proceskosten

6 Beslissing