Home

Gerechtshof Arnhem-Leeuwarden, 18-01-2022, ECLI:NL:GHARL:2022:325, 20/01092

Gerechtshof Arnhem-Leeuwarden, 18-01-2022, ECLI:NL:GHARL:2022:325, 20/01092

Gegevens

Instantie
Gerechtshof Arnhem-Leeuwarden
Datum uitspraak
18 januari 2022
Datum publicatie
28 januari 2022
ECLI
ECLI:NL:GHARL:2022:325
Zaaknummer
20/01092

Inhoudsindicatie

Leges. Ontheffing geslotenverklaring.

Uitspraak

locatie Arnhem

nummer 20/01092

uitspraakdatum: 18 januari 2022

Uitspraak van de twaalfde enkelvoudige belastingkamer

op het hoger beroep van

[belanghebbende] B.V. te [vestigingsplaats] (hierna: belanghebbende)

tegen de uitspraak van de rechtbank Overijssel van 6 november 2020, nummer Awb 19/2314, in het geding tussen belanghebbende en

de heffingsambtenaar van de gemeente Rijssen-Holten (hierna: de heffingsambtenaar).

1 Ontstaan en loop van het geding

1.1.

De heffingsambtenaar heeft een legesnota uitgereikt ter hoogte van € 46,80.

1.2.

Op het bezwaarschrift van belanghebbende heeft de heffingsambtenaar bij uitspraak op bezwaar de legesheffing gehandhaafd.

1.3.

Belanghebbende is tegen die uitspraak in beroep gekomen bij de rechtbank Overijssel (hierna: de Rechtbank). De Rechtbank heeft het beroep ongegrond verklaard.

1.4.

Belanghebbende heeft tegen de uitspraak van de Rechtbank hoger beroep ingesteld.

1.5.

Het onderzoek ter zitting heeft plaatsgevonden op 7 december 2021. Daarbij zijn verschenen en gehoord, namens belanghebbende, [naam1] en namens de heffingsambtenaar, [naam2] bijgestaan door drs. [naam3] . Van de zitting is een proces-verbaal opgemaakt, dat aan deze uitspraak is gehecht.

2 Vaststaande feiten

2.1.

In het buitengebied van de gemeente Rijssen-Holten geldt een geslotenverklaring voor alle motorvoertuigen op onder andere (gedeeltes van) de [straatnaam1] en de [straatnaam2] . De geslotenverklaring voor motorvoertuigen op deze weggedeeltes geldt van maandag tot en met vrijdag van 06.00 uur tot 09.00 uur en van 16.00 uur tot 19.00 uur. Uitgezonderd zijn aanwonenden en exploitatie van aanliggende percelen. Dit is laatstelijk vastgelegd in een verkeersbesluit van 5 december 2006.

2.2.

Belanghebbende heeft percelen op [belanghebbende] in eigendom en beheer. Een deel van deze percelen ligt rechtstreeks aan de wegen waarvoor de geslotenverklaring geldt. Voor het bereiken van het landgoed wordt gebruik gemaakt van de [straatnaam2] en de [straatnaam1] .

2.3.

Op 27 december 2018 is de Beleidsregel ontheffingen geslotenverklaringen buitengebied Rijssen-Holten gepubliceerd en op 28 december 2018 is deze beleidsregel in werking getreden. Hierin is onder meer opgenomen:

“Artikel 4 Procedure

Op de behandeling van de aanvraag is de Algemene wet bestuursrecht (Awb) van toepassing. Een ontheffing is een besluit als bedoeld in artikel 1:3 van de Awb. De procedure is globaal als volgt:

-

De aanvraag bestaat uit een ingevuld aanvraagformulier dat via de post, balie of digitaal wordt ingediend bij het college van burgemeester en wethouders.

-

De aanvraag wordt door de behandelend ambtenaar getoetst, die via mandaat namens het college op de aanvraag beslist.

-

Binnen 8 weken ontvangt de aanvrager een beslissing op de aanvraag.

-

Bij een besluit tot weigering van de ontheffing, heeft de aanvrager de mogelijkheid binnen 6 weken bezwaar in te dienen bij het college.

-

De legeskosten voor het in behandeling nemen van de aanvraag (tarief zie Legesverordening) worden bij de aanvrager in rekening gebracht door toezending van een factuur.

Artikel 5 Criteria voor ontheffingverlening

(…) Een ontheffing wordt alleen verleend indien de noodzaak daarvoor door de aanvrager kan worden aangetoond. In de volgende situaties wordt geacht een noodzaak voor een ontheffing aanwezig te zijn.

1. Direct aanwonenden Deze categorie heeft automatisch ontheffing, op grond van het onderbord. Zij kunnen desgewenst op aanvraag een schriftelijke bevestiging krijgen, in de vorm van een ontheffing.

2. Bewoners en bedrijven in buitengebied Rijssen-Holten Bewoners en bedrijven in het buitengebied die binnen een ontheffingengebied wonen/gevestigd zijn, dat op bijlage 1 of bijlage 2 bij deze beleidsregel is aangegeven, kunnen voor een ontheffing in aanmerking komen.

3. Ontheffingen voor overige particuliere doeleinden Aanvragers die vaak bij een bestemming moeten zijn, die binnen een ontheffingengebied ligt, dat op bijlage 1 of bijlage 2 bij deze beleidsregel is aangegeven, kunnen voor een ontheffing in aanmerking komen. Bij deze categorie kan het bijvoorbeeld gaan om mensen die weidegrond in gebruik hebben voor het houden van vee of een paard in stalling hebben staan nabij de afgesloten weggedeelten. Ook kan gedacht worden aan een aanvrager die bijvoorbeeld mantelzorg verleent aan iemand, die binnen een ontheffingengebied woont. Voor de toekenning van een ontheffing moet het aannemelijk zijn dat de aanvrager gemiddeld minimaal 1 keer per week bij de betreffende bestemming moet zijn.

4. Bedrijven en instellingen Bedrijven en instellingen die voor de uitvoering van hun taken vaak bij woningen, bedrijven of plaatsen moeten zijn, die in de nabijheid van de afgesloten weggedeelten liggen, komen voor een ontheffing in aanmerking. Te denken valt aan bijvoorbeeld artsen, zorgverleners, post-/krantenbezorgers, taxibedrijven en bedrijven die diensten verlenen aan agrariërs en/of veehouders. Ook voor de periodieke bevoorrading van bedrijven in het buitengebied kunnen ontheffingen worden verleend. Verder kunnen agrarische ondernemingen en veehouders, die voor hun bedrijfsvoering afhankelijk zijn van de afgesloten wegen als toegangs- of verbindingsweg naar hun (weide)gronden voor een ontheffing in aanmerking komen.

(…)

Artikel 6 Voorschriften

1. Aan de ontheffing wordt een aantal standaardvoorschriften verbonden. Aan een ontheffing kunnen extra voorschriften verbonden worden, indien het college dit nodig acht.

2. De houder van de ontheffing moet de ontheffing of een kopie daarvan bij gebruik kunnen tonen aan de ambtenaren, die belast zijn met het toezicht op de naleving van de genoemde verkeersmaatregelen. Onder een kopie wordt mede verstaan een afbeelding van de ontheffing op een smartphone, laptop, tablet of ander mobiel digitaal apparaat of toestel.

Artikel 7 Geldigheidsduur ontheffing

1. Een ontheffing voor direct aanwonenden en voor bewoners en bedrijven in het buitengebied (categorieën aanvragers onder artikel 5, lid 1 en lid 2) wordt voor onbepaalde tijd verleend. De ontheffing is geldig zolang het adres, dat aan de ontheffing is gekoppeld, niet verandert.

2. Een ontheffing voor overige particuliere doeleinden en voor bedrijven en instellingen (categorieën aanvragers onder artikel 5, lid 3 en lid 4) wordt voor de periode van maximaal 5 jaar verleend. Na afloop van de geldigheid van de ontheffing kan de houder opnieuw een ontheffing aanvragen.

(…)”

2.4.

Belanghebbende heeft een brief van 17 januari 2019 van de behandelend ambtenaar van het Team Ruimte | Toezicht en Ondersteuning van de gemeente Rijssen-Holten in het geding gebracht. In deze brief staat onder meer te lezen:

“Beste mevrouw [naam4] ,

Het ontheffingenbeleid geslotenverklaringen is aangepast. Met deze brief ontvangt u een nieuwe ontheffing. Hierna leest u wat de ontheffing inhoudt.

Wat houdt de ontheffing in?

Ik verleen u ontheffing van de geslotenverklaringen voor motorvoertuigen op de volgende wegen in [vestigingsplaats] :

• [straatnaam1] ;

• [straatnaam2] .

De bevoegdheid tot het verlenen van ontheffingen van verkeersmaatregelen is vastgelegd in artikel 149 van de Wegenverkeerswet 1994 en artikel 87 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990.

Wat zijn de voorschriften?

1. Deze ontheffing is geldig zolang u woonachtig bent op het adres [straatnaam3] in [vestigingsplaats] .

2. Bij gebruikmaking van de ontheffing tijdens controle bent u verplicht deze of een kopie daarvan te laten zien aan de ambtenaar die de controle uitvoert. Dit kan ook door een foto van de ontheffing op u

telefoon te bewaren en deze afbeelding bij controle te laten zien.

3. De eerder aan u verleende ontheffing vervalt hierbij.”

2.5.

Op 9 september 2019 heeft belanghebbende bij het college van burgemeester en wethouders van Rijssen-Holten (hierna: het college) om een ontheffing gevraagd van de geslotenverklaringen voor motorvoertuigen die dagelijks tijdens bepaalde uren gelden op de [straatnaam1] en [straatnaam2] . Dat verzoek is namens belanghebbende nader toegelicht in e-mails van [naam1] aan het college van 23 en 26 september 2019.

2.6.

Bij besluit van 30 september 2019 heeft de onder 2.4 genoemde ambtenaar de gevraagde ontheffing namens het college aan belanghebbende verleend. Daarbij is bepaald dat de ontheffing geldig is voor 5 jaar en dat de volgende personen gebruik mogen maken van de ontheffing: [naam1] , [naam5] , [naam6] , [naam1] en [naam7] .

2.7.

Bij brief van eveneens 30 september 2019 heeft de heffingsambtenaar aan belanghebbende voor het in behandeling nemen van haar aanvraag een legesnota van € 46,80 uitgereikt.

3 Geschil

3.1.

In geschil is of de legesheffing van € 46,80 terecht is.

4 Beoordeling van het geschil

5 Griffierecht en proceskosten

6 Beslissing