Home

Rechtbank Amsterdam, 17-07-2013, ECLI:NL:RBAMS:2013:4013, 1394219

Rechtbank Amsterdam, 17-07-2013, ECLI:NL:RBAMS:2013:4013, 1394219

Gegevens

Instantie
Rechtbank Amsterdam
Datum uitspraak
17 juli 2013
Datum publicatie
7 oktober 2013
ECLI
ECLI:NL:RBAMS:2013:4013
Zaaknummer
1394219

Inhoudsindicatie

Ontbinding schoonmaakovereenkomst toegestaan. Kwaliteit was onvoldoende.

Uitspraak

vonnis

Afdeling privaatrecht

Zaaknummer en rolnummer: 1394219 \ HA EXPL 12-1503

Uitspraak: 17 juli 2013

Vonnis van de kantonrechter

in de zaak van:

1. Schoonmaakbedrijf Dohmen B.V.,

gevestigd te Amsterdam,

handelend onder de naam DW Facility Groep,

nader te noemen Dohmen,

gemachtigde mr. E.R. Jonker,

eiseres

t e g e n

1. Westerhuis Vastgoed V.O.F.,

2. Westerhuis Amsterdam B.V.,

3. WS 187 B.V.,

allen gevestigd te Amsterdam,

nader te noemen Westerhuis,

gemachtigde mr. J. Saelman

gedaagden,

1 VERLOOP VAN DE PROCEDURE

De volgende processtukken zijn ingediend:

-

de dagvaarding van 26 oktober 2012 inhoudende de vordering van Dohmen, met producties,

-

de conclusie van antwoord van Westerhuis, met producties,

Ingevolge het tussenvonnis van 16 januari 2013 heeft een bijeenkomst van partijen plaatsgevonden. Het proces-verbaal hiervan en de daarin genoemde andere stukken bevinden zich bij de stukken.

Daarna is vonnis bepaald.

GRONDEN VAN DE BESLISSING

2 Feiten en omstandigheden

Als gesteld en niet (voldoende) weersproken staan de volgende feiten en omstandigheden vast.

2.1.

Dohmen heeft met Westerhuis een overeenkomst gesloten voor de schoonmaak van het pand van Westerhuis.

2.2.

De overeenkomst houdt – voor zover hier van belang – het volgende in:

Start datum 4 januari 2010

De opdracht wordt aangegaan voor 1 jaar met een stilzwijgende verlenging van telkens 1 jaar en een opzegtermijn van 3 maanden voor afloopdatum van deze overeenkomst, de afloopdatum is gelijk aan de startdatum van de opdrachtbevestiging. Op alle genoemde werkzaamheden zijn de algemene voorwaarden voor schoonmaakwerkzaamheden van toepassing.

2.3.

Die algemene voorwaarden houden – voor zover hier van belang – het volgende in:

Artikel 7 Contractnaleving en controle

a. Indien gedurende de looptijd van de overeenkomst door de opdrachtgever geconstateerd wordt, dat de uitvoering van het werkprogramma in belangrijke mate afwijkt van hetgeen overeengekomen is, of indien de opdrachtgever aan de hand van een tevoren tussen partijen schriftelijk overeengekomen kwaliteitsnormerings- en -controlesysteem constateert, dat het resultaat van de uitvoering van de verrichte werkzaamheden beneden het tevoren afgesproken niveau blijft, zal de opdrachtgever de aannemer onverwijld schriftelijk in kennis stellen van de door hem geconstateerde afwijking(en).

b. Bedoelde schriftelijke inkennisstelling bevat tenminste:

1. een nauwkeurige omschrijving van tijdstip, ruimte, aard en ernst van de geconstateerde afwijking;

2. een redelijke termijn waarbinnen de aannemer de geconstateerde afwijking dient te herstellen.

c. Indien door de aannemer de geconstateerde afwijking niet binnen de gestelde termijn of niet op behoorlijke wijze wordt hersteld, staat het de opdrachtgever vrij de gesloten overeenkomst onmiddellijk en zonder rechterlijke tussenkomst als ontbonden te beschouwen.

De opdrachtgever zal de aannemer hiervan bij aangetekend schrijven in kennis stellen.

Van ontbinding van de overeenkomst zal evenwel geen sprake zijn, indien de geconstateerde afwijking de eerste door de opdrachtgever aan de aannemer gemelde afwijking is binnen een periode van 6 maanden, of indien de geconstateerde afwijking van zo gering belang is, dat bij redelijke afweging van de belangen van de opdrachtgever en de aannemer een zodanige afwijking niet tot ontbinding van de overeenkomst zou mogen leiden.

(...)

Artikel 14 Duur van de overeenkomst en beëindiging

a. De overeenkomst wordt geacht te zijn aangegaan voor onbepaalde tijd, tenzij nadrukkelijk anders is overeengekomen.

b. Beëindiging van de overeenkomst kan, door beide partijen, slechts bij aangetekend schrijven geschieden.

De opzegtermijn bedraagt in alle gevallen minimaal 3 maanden en vangt aan:

- bij opzegging door aannemer:

op het moment dat opzegging bij aangetekend schrijven is geschied.

- bij opzegging door opdrachtgever:

1. indien aannemer meedingt in nieuwe aanbestedingsprocedure:

op het moment dat de nieuwe aannemer schriftelijk aan aannemer bekend is gemaakt;

2. indien aannemer niet meedingt in nieuwe aanbestedingsprocedure:

op het moment dat opzegging bij aangetekend schrijven is geschied, echter met dien verstande, dat minimaal 1 maand van de opzegtermijn dient te liggen na het moment, waarop de nieuwe aannemer of het besluit tot herinbesteding schriftelijk aan aannemer bekend is gemaakt.

Opzegging geschiedt tegen het einde van de kalendermaand.(...)

2.4.

Bij aangetekende brief van 14 maart 2012 heeft Westerhuis aan Dohmen geschreven:

Westerhuis VOF heeft op 17 december 2009 een contract afgesloten voor de schoonmaakwerkzaamheden van de algemene ruimtes van het Westerhuis.

Helaas hebben wij ondervonden dat ondanks meerdere klachten onzerzijds de kwaliteit van de door u geleverde diensten ver onder de maat is en niet conform de afspraken in ons contract. Wij hebben meerdere mails verstuurd inclusief foto’s aan uw medewerkers [naam 1], [naam 2] en [naam 3] op:

­ Vrijdag 9 september 2011 om 16:44

­ Donderdag 3 november 2011 om 10:49

­ Dinsdag 6 december 2011 om 12:53

­ Woensdag 11 januari 2012 om 17:06

­ Dinsdag 17 januari 2012 om 17:06

­ Dinsdag 7 februari 2012 om 13:48

­ Vrijdag 17 februari 2012 om 12:30

­ Dinsdag 21 februari 2012 om 15:37

­ Woensdag 13 maart 2012 om 17:23

­ Donderdag 15 maart 2012 om 10:31

Wij krijgen reeds vanaf het begin veel klachten binnen van ontevreden huurders en uit onze vele inspecties zijn deze tekortkomingen bevestigd (zie ook bovengenoemd mailcorrespondentie inclusief foto’s). Daarnaast zijn er vaak schoonmakers bezig tijdens kantooruren (zelfs tot 10:00 uur) hetgeen in strijd is met de afspraken en levert dit overlast op voor de huurders.

Op basis van bovenstaand hebben wij besloten de samenwerking niet langer voort te zetten en het contract met DW Facilitygroep (...) te beëindigen per 1 april 2012 .

2.5.

Bij aangetekende brief van 28 maart 2012 heeft Dohmen daarop aan Westerhuis teruggeschreven:

Hierbij bevestigen wij de ontvangst van de opzegging van de tussen partijen gesloten schoonmaakovereenkomst (...).

Wij gaan niet akkoord met de opgegeven einddatum van 1 april 2012. De tussen partijen gesloten overeenkomst heeft een looptijd van telkens een jaar ingaande op 4 januari 2010 met een opzegtermijn van 3 maanden voorafgaande aan de einddatum. De eerst volgende wisseldatum is derhalve 1 januari 2013.

De door u opgegeven reden “dat ondanks meerdere klachten de kwaliteit van de door u geleverde diensten ver onder de maat is en niet conform de afspraak in ons contract” Delen wij niet. zijn wij niet van mening dat wij onze verplichtingen niet zijn nagekomen. Zoals u weet, verzorgen wij al ruim drie jaar het schoonmaakonderhoud op uw locatie. In deze periode zijn de werkzaamheden altijd goed verlopen en zijn normaal voorkomende klachten en/of problemen altijd adequaat en direct opgelost. (...) Er zijn ons dan ook geen excessen bekend die het tussentijds beëindigen van de tussen partijen gesloten overeenkomstig artikel 7 van de van toepassing zijnde algemene voorwaarde zou rechtvaardigen, mede omdat dit artikel een ontbinding inhoud en geen opzegging.

De door u geschetste recentelijke gebeurtenissen zijn naar onze mening niet een afspiegeling van onze volledige dienstverlening. Diverse klachten betreffen zelfs periodieke werkzaamheden die juist eerder dan afgesproken zijn uitgevoerd om U tevreden te stellen waaronder jaarlijkse tapijtreiniging en periodieke werkzaamheden i.v.m. extreme vervuiling door de winterperiode en werkzaamheden aan de straat.

(...)

Op 27 maart jl. heeft mijn collega, [naam 3], telefonisch contact met u opgenomen. In dit gesprek is besproken dat wij contractueel onze dienstverlening willen doorzetten tot de afloopdatum van de overeenkomst. Wij zullen indien noodzakelijk en onderling overeengekomen maatregelen treffen om de kwaliteit voor U nog beter te waarborgen. (...)

Als laatste wil ik u er uitdrukkelijk op wijzen dat het onrechtmatig opzeggen van de onderling gesloten overeenkomst en het blokkeren van de mogelijkheid om ons ook na 30 maart 2012 de schoonmaakwerkzaamheden te laten verrichten u niet ontslaat van uw betalingsverplichtingen deze zullen onverkort doorlopen tot aan 1 januari 2013. (...)

2.6.

Op 2 april 2012 heeft Dohmen aan Westerhuis in een e-mail geschreven:

Ik ontvang wel graag van u (...) de nog niet ontvangen bevestiging dat u de medewerkers van DW Facilitygroep vesting Amsterdam, de toegang tot de algemene ruimte ontzegt. Helaas moet ik dit strikt juridisch formeel aan u vragen.

Zonder deze bevestiging zal er geen sleutel overdacht plaats kunnen vinden en zullen wij toch nog de werkzaamheden uitvoeren conform onderling (nog lopende) overeenkomst.

2.7.

Op dezelfde dag heeft Westerhuis daarop aan Dohmen teruggeschreven:

Bijgaand verwijs ik u nogmaals naar de door ons verstuurde opzeggingsbrief.

Hierin staat glashelder dat wij de overeenkomst hebben beëindigd per 1 april jl. en er geen sprake is van een ‘nog lopende’ overeenkomst.

Toegang tot de algemene ruimten komt hiermee te vervallen.

3 Vordering en verweer

Dohmen vordert bij vonnis, voor zo ver mogelijk uitvoerbaar bij voorraad,

3.1.

primair:

3.1.1.

een verklaring voor recht dat de overeenkomst voor bepaalde tijd, te weten met één jaar, aldus tot 31 december 2012, is verlengd;

3.1.2.

hoofdelijke veroordeling van Westerhuis tot nakoming hiervan, op straffe van een dwangsom;

3.1.3.

hoofdelijke veroordeling van Westerhuis tot betaling van de gemiste termijnen, op straffe van een dwangsom;

3.2.

subsidiair:

3.2.1.

voor zover nakoming geheel of gedeeltelijk niet meer mogelijk zal zijn, ontbinding van de schoonmaakovereenkomst tussen partijen, en hoofdelijke veroordeling van Westerhuis tot betaling van € 20.651,97 als vervangende schadevergoeding;

3.2.2.

hoofdelijke veroordeling van gedaagden tot betaling van de wettelijke (handels)rente en buitengerechtelijke incassokosten;

3.3.

meer subsidiair:

3.3.1.

een verklaring voor recht, indien en voor zover de schoonmaakovereenkomst niet per 1 januari 2012 verlengd is voor de duur van een jaar, maar voor onbepaalde tijd en de schoonmaakovereenkomst niet ontbonden wordt, dat de opzegging door Westerhuis niet op de juiste wijze is geschied, derhalve de schoonmaakovereenkomst niet is opgezegd, dus nog in stand is;

3.3.2.

Met veroordeling van Westerhuis in de kosten van deze procedure.

3.4.

Dohmen stelt daartoe kort gezegd dat de overeenkomst alleen tegen 1 januari 2013 – met een opzegtermijn van 3 maanden – opzegbaar was, zodat de opzegging van Westerhuis tegen 1 april 2012 geen effect heeft gehad. Westerhuis schiet daarom toerekenbaar tekort door Dohmen niet toe te laten tot het schoon te maken pand en is daarom gehouden de verschenen termijnbedragen te betalen, althans schade te vergoeden. De beëindigingsbrief kan niet worden opgevat als een ontbinding door Westerhuis, omdat daarvoor geen gronden aanwezig waren: Dohmen is niet tekortgeschoten in de nakoming van de overeenkomst en niet in verzuim geraakt.

3.5.

Westerhuis voert verweer tegen de vordering en voert daartoe aan dat zij de overeenkomst buitengerechtelijk heeft ontbonden. De kwaliteit van de werkzaamheden van Dohmen was onvoldoende. Aangezien de overeenkomst reeds is ontbonden, kan Westerhuis niet gehouden zijn tot nakoming of schadevergoeding.

4 Beoordeling

5 BESLISSING