Rechtbank Den Haag, 04-03-2021, ECLI:NL:RBDHA:2021:1930, 8408761
Rechtbank Den Haag, 04-03-2021, ECLI:NL:RBDHA:2021:1930, 8408761
Gegevens
- Instantie
- Rechtbank Den Haag
- Datum uitspraak
- 4 maart 2021
- Datum publicatie
- 25 maart 2021
- ECLI
- ECLI:NL:RBDHA:2021:1930
- Zaaknummer
- 8408761
Inhoudsindicatie
vertraging bij treinreis, materiele en immateriele schade gevorderd.
Uitspraak
Zittingsplaats ’s-Gravenhage
eal/bc
Rolnr.: 8408761 RL EXPL 20-4975
4 maart 2021
Vonnis van de kantonrechter in de zaak van:
1 [eiser]
en
2. [eiseres]
wonende te [woonplaats] ,eisende partijen,
tegen
de naamloze vennootschap N.V. Nederlandse Spoorwegen,
gevestigd te Den Haag,gedaagde partij,gemachtigde: mr. H. Laktit.
Eisende partijen worden hierna [eisers] genoemd en gedaagde partij NS.
1 Procedure
De kantonrechter heeft kennis genomen van de volgende stukken:
- de dagvaarding van 16 maart 2020;
- de incidentele conclusie houdende exceptie van relatieve onbevoegdheid;
- de incidentele conclusie van antwoord;
- het vonnis van de kantonrechter in het incident van 19 augustus 2020;
- de conclusie van antwoord in de hoofdzaak;
- de in het geding gebrachte producties.
Op 3 februari 2021 heeft een mondelinge behandeling plaatsgevonden, waarbij [eisers] in persoon zijn verschenen. Namens NS is haar bedrijfsjurist [betrokkene] verschenen, bijgestaan door mr. Laktit en mr. S. Meijer. Van het verhandelde ter zitting zijn door de griffier aantekeningen gemaakt, die zich in het griffiedossier bevinden. Vervolgens is de uitspraak van dit vonnis bepaald op heden.
2 Feiten
Op 17 oktober 2019 zijn [eisers] samen met hun twee kleine kinderen vanaf station Den Haag Centraal met de trein naar station Schiphol Airport gereisd. Zij zouden die dag om 9.45 uur vanaf luchthaven Schiphol naar Zurich vliegen. De vliegtickets waren al geboekt.
Die ochtend vertrokken [eisers] om 07.31 uur met de trein vanaf station Den Haag Centraal naar station Leiden Centraal. Daar zijn zij overgestapt op de trein van 07.31 uur naar station Schiphol Airport. Ongeveer tien minuten nadat de trein station Leiden Centraal had verlaten, is deze ergens tussen Sassenheim en Nieuw-Vennep stil komen te staan.
De oorzaak was een kapotte bovenleiding. Die was beschadigd geraakt doordat de zgn. ‘stroomafnemer’ van een eerdere trein (een sprinter) op hetzelfde traject te hoog op was gaan staan. Daardoor was de stroomafnemer van die sprinter, na het passeren van de bovenleidingloze brug over de Kaag, in de bovenleiding blijven hangen.
Hierdoor is de bovenleiding over een lengte van enkele kilometers ernstig beschadigd geraakt. De sprinter kon niet meer verder rijden. Ook de trein van [eisers] , die zich achter de sprinter bevond, kon niet meer verder rijden.
Daarop trad het ‘afhandelprotocol’ van NS in werking. Zij is vervolgens overgegaan tot evacuatie van de in totaal circa 1.200 passagiers van de twee treinen. Deze werden naar twee (andere) evacuatietreinen verplaatst, die hen over een ander spoor verder zouden vervoeren.
De evacuatie begon rond 9.38 uur en was rond 10.28 uur afgerond.
De evacuatietrein waarin [eisers] zaten, reed rond 11.00 uur richting Schiphol en kwam daar rond 11.13 uur aan.
[eisers] hebben hun vlucht gemist. Zij hebben nieuwe tickets gekocht en zijn die avond alsnog vanaf luchthaven Schiphol naar Zurich gevlogen.