Rechtbank Gelderland, 19-09-2018, ECLI:NL:RBGEL:2018:4030, 341596
Rechtbank Gelderland, 19-09-2018, ECLI:NL:RBGEL:2018:4030, 341596
Gegevens
- Instantie
- Rechtbank Gelderland
- Datum uitspraak
- 19 september 2018
- Datum publicatie
- 19 september 2018
- ECLI
- ECLI:NL:RBGEL:2018:4030
- Zaaknummer
- 341596
Inhoudsindicatie
Kort geding. Vordering van ouders tot wedertoelating van van VMBO-school verwijderde leerling toegewezen. Besluit van de school tot definitieve verwijdering van de leerling voldoet niet aan het bepaalde in artikel 27 WVO nu niet gebleken is dat het Voortgezet Speciaal Onderwijs passend is voor de leerling.
Uitspraak
vonnis
Team kanton en handelsrecht
Zittingsplaats Arnhem
zaaknummer / rolnummer: C/05/341596 / KG ZA 18-351
Vonnis in kort geding van 19 september 2018
in de zaak van
1 [vader] ,
2. [moeder],
in hun hoedanigheid van wettelijk vertegenwoordigers van en namens de minderjarige [De leerling], geboren op [dag en maand] 2002,
beiden wonende te [woonplaats] ,
eisers,
advocaat mr. A. Klaassen te Barneveld,
tegen
de stichting
STICHTING CHRISTELIJKE ONDERWIJSGROEP VALLEI EN GELDERLAND-MIDDEN,
gevestigd te Ede,
gedaagde,
advocaat mr. G.J. Heussen te Baarn.
Partijen zullen hierna [De ouders] en de Stichting worden genoemd.
1 De procedure
Het verloop van de procedure blijkt uit:
- -
-
de dagvaarding
- -
-
het verweerschrift
- -
-
de brief met producties 12 tot en met 14 namens [De ouders]
- -
-
de brief met aanvullende producties namens de Stichting
- -
-
de mondelinge behandeling van 30 augustus 2018
- -
-
de akte houdende uitbreiding/wijziging van eis
- -
-
de pleitnota namens [De ouders]
- -
-
de pleitnota namens de Stichting
- -
-
de brief namens [De ouders] van 11 september 2018.
Ten slotte is vonnis bepaald.
2 De feiten
De Stichting is een overkoepelend bestuursorgaan, waaronder diverse scholen ressorteren. Eén van die scholen is de [De school] (hierna: de [De school] ). De [De school] is een onderwijsinstelling voor voorbereidend middelbaar beroepsonderwijs (VMBO) en praktijkonderwijs (PRO).
[De leerling] is de minderjarige zoon van [De ouders] en is thans 16 jaar oud. [De leerling] is als zij-instromer vanuit een andere school in het tweede leerjaar (2016-2017) ingeschreven op de [De school] voor het VMBO, Kader Beroepsgerichte Leerweg. Hij had de afgelopen twee schooljaren onderwijs op de locatie van de [De school] ‘ [afdeling] ’.
Op 12 maart 2018 heeft de directeur van de [De school] , mevrouw [De directeur] , [De leerling] een schorsing van drie dagen opgelegd. In de brief van 12 maart 2018 aan [De ouders] is als reden voor de schorsing vermeld:
“Verbaal geweld naar medewerker [De school] [afdeling] ”.
Bij brief van 17 maart 2018 heeft [De ouders] bezwaar gemaakt tegen deze schorsing.
Bij brief van 9 april 2018 heeft [De ouders] aan de heer [De locatiedirecteur] , de locatiedirecteur van ‘ [afdeling] ’, meegedeeld dat hij akkoord is met de plaatsing van [De leerling] bij [afdeling II] . Daarbij heeft hij tevens het volgende meegedeeld:
“Ik wil wel opmerken dat ik hierbij schroomvoetend mee akkoord gaan en zeker niet blij ben met de communicatie hierover in de afgelopen periode.
Daarnaast ga ik er vanuit dat ik de loop van de maand juni wel een gesprek krijg hoe het gaat en hoe we na de zomervakantie verder gaan.”
In de Beschikking Tijdelijk Arrangement, afgegeven door de Stichting Samenwerkingsverband Passend Onderwijs VO Barneveld-Veenendaal (hierna: het Samenwerkingsverband) op 18 april 2018, is vermeld dat [De leerling] een tijdelijk arrangement bij ‘ [afdeling II] ’ gaat volgen van 12 april 2018 tot 31 augustus 2018. Daarin is voorts vermeld:
“ [De leerling] kan baat hebben bij het volgen van onderwijs in een kleinschalige setting en op voorwaarde dat dit goed gaat en tot afname van incidenten leidt, een terugkeer op de [De school] met terugkeerbegeleiding vanuit [afdeling II] .”
Op 22 juni 2018 heeft de heer [De locatiedirecteur] [De ouders] in een persoonlijk gesprek geïnformeerd over het voornemen om [De leerling] definitief van de [De school] te verwijderen.
Bij brief van 2 juli 2018 heeft de heer [De locatiedirecteur] het volgende aan [De ouders] meegedeeld:
“Vrijdag 22 juni heb ik u, in een gesprek, op de hoogte gebracht van mijn voorgenomen besluit uw zoon [De leerling] niet meer op onze school toe te laten. De belangrijkste reden voor dit besluit ligt in het feit dat [De leerling] een groot gevoel van onveiligheid veroorzaakt bij meerdere medewerkers.
Middels deze brief deel ik u mee dat ik het voorgenomen besluit heb omgezet in een definitief besluit.
Met ingang van het nieuwe cursusjaar zal [De leerling] onderwijs ontvangen op een andere school.
Vanuit de bovenschoolse voorziening ‘ [afdeling II] ’ heeft [De leerling] een VSO advies gekregen. Met u, zijn door de medewerkers van ‘ [afdeling II] ’, verschillende trajecten besproken.
U bent op de hoogte gesteld van de mogelijkheden die de [VSO-school] (VSO) biedt en de ruimte die daar is om [De leerling] eventueel aan te nemen.
Ik ga ervanuit dat u [De leerling] op deze school aanmeldt.
(...)”
Bij brief van 6 juli 2018 heeft [De ouders] bezwaar gemaakt tegen dit besluit.
Bij brief van 12 juli 2018 heeft mevrouw [De directeur] aan [De ouders] meegedeeld dat niet wordt afgezien van het genomen besluit en dat [De leerling] na de vakantie niet zal kunnen starten op de [De school] .
Uit het (3e) rapport van [De leerling] bij [afdeling II] blijkt dat hij voldoendes heeft gehaald voor alle vakken, behalve voor wiskunde. De scores op onderwerpen uit de dagrapportage zijn voldoende en goed, behoudens ten aanzien van ‘Houding t.o.v. de groep’ en ‘Omgaan met regels’. Op die onderwerpen is de score matig. In het rapport van [De leerling] bij [afdeling II] is het volgende vermeld:
“ Aandachtspunten en vorderingen
(...) De periode dat je op [afdeling II] was hebben we je leren kennen als een stoere vriendelijke kerel. Je hebt laten zien dat je ervoor wil gaan en je wil inzetten voor je werk. Je hebt goed overleg met de docenten over je werk. Soms ben je wel eigenwijs en vindt je het lastig als een docent je ergens op aanspreekt. Hierdoor kom je geregeld in conflict met docenten. In de groep ben je vaak positief aanwezig. Soms iets té aanwezig waardoor je zorgt voor onrust. Zorg ervoor dat je de juiste keuzes maakt. Je hebt hier zeker al stappen in gemaakt, maar het blijven nog aandachtspunten. Volgend jaar ga je jouw diploma halen op je nieuwe school, daar zijn wij zeker van!”
Na de zomervakantie is [De leerling] met ingang van 27 augustus 2018 naar de [VSO-school] , locatie de [plaats] gegaan. Dit is een school voor Voortgezet Speciaal Onderwijs (VSO).