Home

Rechtbank Noord-Holland, 21-08-2015, ECLI:NL:RBNHO:2015:7436, HAA 14/2381

Rechtbank Noord-Holland, 21-08-2015, ECLI:NL:RBNHO:2015:7436, HAA 14/2381

Gegevens

Instantie
Rechtbank Noord-Holland
Datum uitspraak
21 augustus 2015
Datum publicatie
1 september 2015
ECLI
ECLI:NL:RBNHO:2015:7436
Zaaknummer
HAA 14/2381
Relevante informatie
Algemene wet bestuursrecht [Tekst geldig vanaf 01-08-2023 tot 01-01-2024]

Inhoudsindicatie

Een Grantholder geldt naar het oordeel van de rechtbank niet als een overig personeelslid van de Europese Unie als bedoeld in artikel 12, twee alinea, van Protocol no. 7. Uit artikel 12 van Protocol no. 7 volgt dat de vrijstelling geldt voor ambtenaren en overige personeelsleden van de Europese Unie die zijn onderworpen aan een belasting ten bate van de Europese Unie op de door de Europese Unie betaalde salarissen. Eiser is niet onderworpen aan een dergelijke belasting.

Uitspraak

Zittingsplaats Haarlem

Bestuursrecht

zaaknummer: HAA 14/2381

en

Procesverloop

Verweerder heeft aan eiser voor het jaar 2011 een aanslag inkomstenbelasting en premie volksverzekeringen (hierna: ib/pvv) opgelegd, berekend naar een belastbaar inkomen uit werk en woning van € 58.598.

Tegen deze aanslag heeft eiser bezwaar gemaakt.

Bij uitspraak op bezwaar heeft verweerder het bezwaar afgewezen en de aanslag gehandhaafd.

Eiser heeft daartegen beroep ingesteld.

Verweerder heeft een verweerschrift ingediend.

De rechtbank heeft op 11 en 19 juni 2015 nadere stukken van eiser ontvangen en doorgezonden naar verweerder.

Het onderzoek ter zitting heeft plaatsgevonden op 2 juli 2015 te Haarlem. Eiser is ter zitting vergezeld van [A] en [B] .

Verweerder heeft zich laten vertegenwoordigen door zijn gemachtigden [gemachtigde] en [gemachtigde] .

Feiten

  1. Eiser heeft van oktober 2010 tot en met september 2013 als een zogenoemde Category 30 Grantholder gewerkt bij het [C] (hierna ook: [C] ) in [D] . Gedurende die periode was eiser woonachtig in [E] .

  2. Op 16 oktober 2010 zijn eiser en [C] een arbeidsovereenkomst overeengekomen voor de periode 1 oktober 2010 tot 30 september 2012. Bij overeenkomst van 11 mei 2012 is de arbeidsovereenkomst verlengd tot en met 30 september 2013. Van belang zijn de volgende bepalingen van deze overeenkomst.

“5.1 [C] shall contribute the amount it is obliged to pay on the basis of the Health Insurance Act (Zorgverzekeringswet).

(…)

11.1

[C] is exempted to deduct Dutch taxes and contribution on the monthly allowances paid to the Grantholder, especially taxes on wages (loonbelasting) and contributions for social Insurance (volksverzekeringen). The Grantholder is responsible to take care of his/her annual tax declaration and make provisions to pay compulsory Dutch income taxes (inkomstenbelasting) and contributions for social insurances (volksverzekeringen).

(…)

20.1

This Employment Agreement is governed by and construed in accordance with the laws of the Netherlands.”

3. In de Administrative rules applicable to the recruitment of grantholders under national law contracts within the framework of the research programmes managed by the [C] ( [C] ) (Director-General [C] , 30 oktober 2012, Ref. Ares (2012)1281462), is het volgende opgenomen.

“Article 4 Grantholder contracts

1. The grantholders shall be engaged under employment contracts, which conform to the national legislation of the [C] site in which the grantholder is to be based.”

4. In een schrijven (“To whom it may concern”) van 29 mei 2013 van de heer [F] , Director Resources van de [C] , is de status van Grantholders toegelicht. Hierin is de volgende passage opgenomen:

“The grantholder contracts are aimed at supporting training, career development and mobility opportunities for researchers, allowing the grantholders to gain further knowledge and experience in his/her scientific field, while contributing at the same time to the scientific potential of the [C] . The employment contract offered to the grantholder is of a subordinate nature and for a fixed period, and is governed by the national employment law of the [C] site in which the grantholder is to be based. Grantholders are, therefore, non-statutory staff of the European Commission and neither the “Staff Regulation of officials of the European Communities” nor the “Conditions of Employment of other Servants of the European Communities” apply to them.”

5. In het Vademecum Grantholders (november 2008) zijn de uit de door Grantholders gesloten arbeidsovereenkomsten voortvloeiende rechten en verplichtingen toegelicht. In het Vademecum staat - voor zover hier van belang - het volgende:

“ 1. EMPLOYMENT AGREEMENT

(…)

1.1.1

Dutch law applies to the employment at all times. (…)2. TAX

2.1

The Grantholder will generally be subject to Dutch income tax (inkomstenbelasting).

2.2

The [C] is not obliged to withhold Dutch salary taxes (loonbelasting). The Grantholder is responsible to file his/her annual Dutch income tax return.

3. SOCIAL SECURITY AND INSURANCES3.1 The Grantholder will be liable for Dutch social insurance (volksverzekeringen) and employee insurance (werknemersverzekeringen). 3.2 The [C] is not obliged to withhold Dutch social insurance contributions. The Grantholder is responsible for paying the social insurance contributions due. The [C] will only withhold Dutch employee insurance.”

6. In de Guide For Grantholders (employed at the [D] Site as non-statutory staff) van 4 augustus 2014, staat - voor zover hier van belang - het volgende:

“1. NATURE OF THE GRANTHOLDER CONTRACT

(…)The grantholder contracts are aimed at supporting training, career development and mobility opportunities for researchers, allowing the grantholders to gain further knowledge and experience in his/her scientific field, while contributing at the same time to the scientific potential of the [C] . The employment contract offered to the grantholder is of a subordinate nature and for a fixed period, and is governed by the national employment law of the [C] site in which the grantholder is to be based. Grantholders are, therefore, non-statutory staff of the European Commission and neither the “Staff Regulation of officials of the European Communities” nor the “Conditions of Employment of other Servants of the European Communities” apply to them.

6. TAX6.1 The Grantholder will be subject to Dutch income tax (inkomstenbelasting) [voetnoot: “The tax exemption provided for in the Protocol for Privileges and Immunities does not apply to the salary received by the Grantholders, as Grantholders are non-statutory staff. The modalities for taxation are entirely governed by Dutch law.]

(…)”

7. Op grond van artikel 6, lid 4 van de Wet op de loonbelasting 1964, juncto artikel 2.3, lid 1, letter r van de Uitvoeringsregeling loonbelasting 2011, geldt het [C] niet als inhoudingsplichtige voor de loonbelasting.

8. Het [C] heeft eiser in november 2010 aangemeld bij het ministerie van Buitenlandse Zaken in verband met een af te geven verblijfstatus. De aanmelding en de afhandeling daarvan hebben plaatsgevonden conform de procedure voor “Staff and Family Members at International Organisations” zoals beschreven in de door het ministerie van Buitenlandse Zaken uitgegeven “Protocol Guide for International Organisations” (uitgave juni 2011). Aan eiser is een verblijfstatus met code ZF (“Zonder Faciliteiten”) toegekend.

9. In de genoemde “Protocol Guide for International Organisations”, is het volgende opgenomen.

“2.6 Types of statusThe different types of status that may indicated on an identity card for staff of international organisations are:

• AO Head of an international organisation and his/her family, and highest-ranking staff and their families • BO Members of the technical and administrative staff and their families • EO Members of the service staff and their families • PO Private servants of staff members with AO status • ZF Private servants of staff members with BO status, interns etc. A ZF card is only a residence permit and Schengen visa; it entails no privileges or immunities.

(…)

7.2

Income tax

Staff members of international organisations are exempt from Dutch income tax on salaries and emoluments paid to them by the international organisation only if the statute of the organisation or another international agreement provides for this exemption.”

10. Uit brieven van 20 juli 2005 en 20 april 2007 blijkt dat de Duitse belastingdienst in [G] (Finanzamt [G] - [G] ) het standpunt heeft ingenomen dat Grantholders moeten worden aangemerkt als overige personeelsleden van de Europese Unie.

11. Eiser is niet onderworpen aan enige vorm van belastingheffing naar het inkomen door de Europese Commissie.

Geschil

1. Tussen partijen is in geschil of eiser in het onderhavige jaar is vrijgesteld van belasting- en premieplicht voor de ib/pvv.

2. Eiser stelt zich op het standpunt dat hij als Grantholder moet worden aangemerkt als een overig personeelslid van de Europese Unie zodat op hem Protocol no. 7 van toepassing is en hij is vrijgesteld van Nederlandse belastingheffing op het in het kader van zijn dienstbetrekking ontvangen salaris. Daartoe voert eiser tevens aan dat hij moet worden aangemerkt als “staff” van de Europese Commissie zoals omschreven in de Protocol Guide for International Organisations, waarmee mede “ambtenaren en overige personeelsleden van de Unie” zouden zijn bedoeld. Omdat de in deze Protocol Guide for International Organisations omschreven procedure voor “staff” in het geval van eiser door het ministerie van Buitenlandse Zaken is gevolgd, zou eveneens de in onderdeel 7.2 van de Protocol Guide for International Organisations vastgelegde vrijstelling voor inkomstenbelasting van toepassing zijn. Ook volgt volgens eiser uit het feit dat de voor “staff” omschreven procedure door het ministerie van Buitenlandse Zaken is toegepast, dat artikel 11 van Protocol no. 7 toepassing heeft gevonden. Dit zou, aldus eiser, meebrengen dat eveneens artikel 12, tweede alinea van Protocol no. 7 van toepassing is. Mede door de toekenning van de verblijfstatus ZF in plaats van BO zou eiser de vrijstelling ten onrechte zijn onthouden.

3. Eiser concludeert tot gegrondverklaring van het beroep en tot vernietiging van de aanslag ib/pvv 2011.

4. Verweerder concludeert tot ongegrondverklaring van het beroep.

Beoordeling van het geschil

Proceskosten

Beslissing

Rechtsmiddel