Rechtbank Noord-Holland, 21-12-2022, ECLI:NL:RBNHO:2022:12001, 9583498 \ CV EXPL 21-8409
Rechtbank Noord-Holland, 21-12-2022, ECLI:NL:RBNHO:2022:12001, 9583498 \ CV EXPL 21-8409
Gegevens
- Instantie
- Rechtbank Noord-Holland
- Datum uitspraak
- 21 december 2022
- Datum publicatie
- 13 januari 2023
- ECLI
- ECLI:NL:RBNHO:2022:12001
- Zaaknummer
- 9583498 \ CV EXPL 21-8409
Inhoudsindicatie
Luchtvaart. Onvoldoende buffer.
Uitspraak
Handel, Kanton en Insolventie
locatie Haarlem
Zaaknr./rolnr.: 9583498 \ CV EXPL 21-8409 (RH)
Uitspraakdatum: 21 december 2022
Vonnis van de kantonrechter in de zaak van:
de rechtspersoon naar buitenlands recht
AirHelp Germany GmbH
gevestigd te Berlijn (Duitsland)
eiser
hierna te noemen: AirHelp
gemachtigde: mr. D.E. Lof (Lof Legal Services)
tegen
de rechtspersoon naar buitenlands recht
Deutsche Lufthansa A.G.
gevestigd te Keulen (Duitsland)
gedaagde
hierna te noemen: de vervoerder
gemachtigden: mr. E.A. Pluijm en mr. L.E. Schalk (Russell Advocaten)
1 Het procesverloop
AirHelp heeft bij dagvaarding van 23 november 2021 een vordering tegen de vervoerder ingesteld. De vervoerder heeft schriftelijk geantwoord.
AirHelp heeft hierop schriftelijk gereageerd, waarna de vervoerder een schriftelijke reactie heeft gegeven.
2 De feiten
[betrokkene] (hierna: de passagier) heeft een vervoersovereenkomst gesloten op grond waarvan de vervoerder de passagier op 22 januari 2020 diende te vervoeren van Changi International Airport, Singapore, naar Franz Josef Strauss Airport, München (Duitsland). Vanaf de luchthaven van München diende de vervoerder de passagier op 23 januari 2020 verder te vervoeren naar Amsterdam-Schiphol Airport, waar zij volgens de geplande aankomsttijd om 08:15 uur (lokale tijd) zou aankomen.
De vlucht van Singapore naar München, met vluchtnummer: LH791 (hierna: de vlucht), is vertraagd uitgevoerd, waardoor de passagier de aansluitende vlucht naar de eindbestemming heeft gemist. De passagier is omgeboekt naar een alternatieve vlucht en op 23 januari 2020 om 11:29 uur (lokale tijd) aangekomen op de eindbestemming.
De passagier heeft de gepretendeerde vordering middels cessie overgedragen aan AirHelp.
AirHelp heeft compensatie van de vervoerder gevorderd in verband met voornoemde vertraging.
De vervoerder heeft geweigerd tot betaling over te gaan.
3 De vordering
AirHelp vordert dat de vervoerder bij uitvoerbaar bij voorraad te verklaren vonnis veroordeeld zal worden tot betaling van:- € 600,00, vermeerderd met de wettelijke rente over dit bedrag vanaf de datum van de vlucht tot aan de dag der algehele voldoening; - de proceskosten, te vermeerderen met wettelijke rente.
AirHelp heeft aan de vordering ten grondslag gelegd de Verordening (EG) nr. 261/2004 van het Europees Parlement en de Raad van 11 februari 2004 tot vaststelling van gemeenschappelijke regels inzake compensatie en bijstand aan luchtreizigers bij instapweigering en annulering of langdurige vertraging van vluchten en tot intrekking van de verordening (EEG) nr. 295/91 (hierna: de Verordening) en de daarop betrekking hebbende rechtspraak van het Hof van Justitie van de Europese Unie (hierna: het Hof). AirHelp stelt dat de vervoerder vanwege de vertraging van de vlucht gehouden is de compensatie te voldoen conform artikel 7 van de Verordening tot een bedrag van € 600,00.