Home

Rechtbank Noord-Nederland, 14-11-2017, ECLI:NL:RBNNE:2017:4266, AWB - 16 _ 4974

Rechtbank Noord-Nederland, 14-11-2017, ECLI:NL:RBNNE:2017:4266, AWB - 16 _ 4974

Gegevens

Instantie
Rechtbank Noord-Nederland
Datum uitspraak
14 november 2017
Datum publicatie
20 november 2017
ECLI
ECLI:NL:RBNNE:2017:4266
Zaaknummer
AWB - 16 _ 4974

Inhoudsindicatie

Aanslag precariobelasting terecht opgelegd aan regionale netbeheerder. Eiseres beroept zich tevergeefs op de Algemene voorwaarden bij de Aansluit- en Transportovereenkomst.

Uitspraak

Zittingsplaats Groningen

Bestuursrecht

zaaknummer: LEE 16/4974

(gemachtigde: [gemachtigde] ),

en

Procesverloop

Verweerder heeft voor het jaar 2015 met dagtekening 15 februari 2016 aan eiseres een aanslag precariobelasting opgelegd ten bedrage van € 2.357.990,40.

Bij uitspraak op bezwaar van 4 november 2016 heeft verweerder het bezwaar van eiseres ongegrond verklaard.

Eiseres heeft tegen de uitspraak op bezwaar beroep ingesteld.

Verweerder heeft een verweerschrift ingediend.

Partijen hebben vóór de zitting nadere stukken ingediend.

Het onderzoek ter zitting heeft plaatsgevonden op 24 oktober 2017. Eiseres heeft zich laten vertegenwoordigen door haar gemachtigde, bijgestaan door [naam] , [naam] en [naam] . Namens verweerder zijn verschenen [gemachtigde] en [gemachtigde] .

Overwegingen

Feiten

1. De rechtbank neemt de volgende, door partijen niet betwiste, feiten als vaststaand aan.

1.1.

Eiseres exploiteert als netbeheerder in de zin van artikel 10, negende lid, van de Elektriciteitswet 1998 een elektriciteitsnetwerk in de gemeente Súdwest-Fryslân. Eiseres beheert de onder, op of boven de gemeentegrond aanwezige netwerken die worden gebruikt voor het transport en de levering van elektriciteit aan huishoudens en bedrijven binnen de gemeente. De bedrijfsvoering van eiseres is voor een groot gedeelte wettelijk gereguleerd. In haar hoedanigheid van netbeheerder is eiseres op grond van de Elektriciteitswet 1998 onder meer gehouden zorg te dragen voor de aanleg, het onderhoud en de reparatie van de netwerken en voor de aansluitingen van derden daarop.

1.2.

Eiseres is economisch eigenaar van de desbetreffende netwerken. Deze netwerken behoren in juridische eigendom toe aan [B] N.V., een 100% dochtervennootschap van eiseres.

1.3.

De aandelen van eiseres worden alle gehouden door [A] N.V. Het [A] -concern droeg tot 1 juli 2009 de naam ‘ [F] ’. Het concern is ontstaan na diverse overnames en juridische fusies, gevolgd door (diverse) naamswijzigingen van de betrokken vennootschappen. NV [C] ( [C] ) is gefuseerd met NV [D] tot [C] / [D] Holding N.V., waarna de naam is gewijzigd in N.V. [FG] ( [FG] ). Deze laatste vennootschap is in 2001 overgenomen door, dan wel opgegaan in, N.V. [FH] . In 2011 is de naam van N.V. [FH] gewijzigd in [B] N.V. [B] ).

1.4.

Eiseres heeft afschriften van overeenkomsten uit 1918 en 1920 overgelegd. Deze overeenkomsten zijn gesloten tussen de voormalige gemeenten die zijn opgegaan in de gemeente Súdwest-Fryslân (voormalige gemeenten) en de provincie Fryslân. In de overeenkomst van de voormalige gemeente Sneek en de provincie Fryslân is het volgende opgenomen:

“OVEREENKOMST

met de gemeente SNEEK voor het hebben van kabels in, het plaatsen van steunpunten enz. in, op of boven gemeente-eigendommen.

De Commissaris der Koningin in de provincie FRIESLAND, daartoe gemachtigd bij het besluit der Gedeputeerde Staten dier provincie van (…) welk college handelde ter uitvoering van het besluit der Staten van dat gewest van (…) ter eene zijde, en

De Burgemeester der gemeente SNEEK, namens Burgemeester en Wethouders dier gemeente, krachtens hun besluit van (…), daartoe gemachtigde bij raadsbesluit van (…)

ter andere zijde, zijn overeengekomen als volgt:

Art. 1.

De gemeente SNEEK,, in het vervolg de gemeente genoemd, verbindt zich om aan de provincie, indien deze het verlangt, te zullen verleenen het recht om werken, strekkende tot geleiding, transformatie, verdeeling of levering van elektriciteit en de daarmede in verband staande beveiligings- en ondersteuningswerken aan te leggen, in stand te houden of te wijzigen in, op of boven hare ongebouwde eigendommen, voor zoover deze niet zijn met bewoonde perceelen één geheel vormende afgesloten tuinen of erven, en wel in den vorm van een onopzegbaar zakelijk recht ter keuze van de provincie, waarbij tevens zullen worden geregeld de wederzijdsche daarmede verbandhoudende rechten en verplichtingen en de door de provincie te geven schadevergoeding.

(…)”

Art. 2.

Bij de in art. 1 genoemde overeenkomst zal in elk geval worden bepaald:

(…)”.

De overeenkomsten tussen de andere voormalige gemeenten en de provincie Fryslân zijn gelijkluidend aan deze overeenkomst. Een aantal van deze overeenkomsten is in 1923 gewijzigd door de toevoeging in artikel 1 achter het woord “ondersteuningswerken” van “waaronder begrepen diensttelefoonleidingen en signaalleidingen”.

1.5.

Op 15 april 2011 hebben eiseres en de gemeente Súdwest-Fryslân een “Overeenkomst betreffende aansluiting en transport van elektriciteit voor grootverbruikers” (ATO) afgesloten. Eiseres wordt in de ATO genoemd als “de netbeheerder” en de gemeente Súdwest-Fryslân als “de afnemer”. Bij de ATO wordt onder meer in aanmerking genomen dat “de netbeheerder aan de afnemer het gebruik van de aansluiting, bestaande uit een of meer verbindingen met het elektriciteitsnetwerk van de netbeheerder, toestaat met het overeen te komen transportvermogen voor elektriciteit voor welke hoeveelheid elektriciteit de afnemer een overeenkomst tot levering is aangegaan met een leverancier”.

In artikel 1 “Aansluiting” van de ATO staat vermeld:

“1. De netbeheerder heeft de afnemer voorzien van een aansluiting op het door haar beheerde net voor de elektrische installatie(s) van de afnemer en verbindt zich tegen betaling deze aansluiting in stand te houden. De elektrische installatie(s) bevindt/bevinden zich op het/de perc(el(en) [a-straat] 14 te [P] , zijnde een afzonderlijke onroerende zaak, zoals deze vermeld staat in het aanhangsel ‘Gegevens afnemer’.

2. (…)”.

In artikel 2 “Transport” is opgenomen:

1. De netbeheerder verbindt zich tegen betaling met inachtneming van de omvang van het gecontracteerd transportvermogen elektriciteit voor de afnemer te transporteren naar het punt waar de elektrische installatie van de afnemer op het door de netbeheerder beheerde net is aangesloten.”.

Volgens artikel 4 Voorwaarden voor aansluiting en transport zijn op de ATO van toepassing de “Algemene Voorwaarden aansluiting en transport elektriciteit voor zakelijke afnemers”.

In artikel 10 “Bijlagen” is bepaald:

“Van deze overeenkomst maken onverbrekelijk deel uit de navolgende bijlagen:

a. Het aanhangsel ‘gegevens afnemer’;

b. Algemene Voorwaarden aansluiting en transport elektriciteit voor zakelijke afnemers;

(…)

Indien strijdigheid optreedt tussen dit document en de bijlagen, dan prevaleert de inhoud van dit document. Indien een bijlage wijzigt, maakt de gewijzigde bijlage alsdan onder gelijktijdige vervanging van de vervallen versie van de bijlageonderdeel uit van de overeenkomst.”.

Het perceel [a-straat] 14 te [P] betreft een gemeentelijke parkeergarage. Gegevens over de aansluiting op dit perceel staan vermeld in het bij de ATO als bijlage gevoegde aanhangsel ‘Gegevens afnemer’.

In artikel 1 “Begripsomschrijvingen en toepasselijkheid” van de bij de ATO gevoegde “Algemene Voorwaarden aansluiting en transport elektriciteit voor zakelijke afnemers (niet-zijnde producenten)” (de Algemene Voorwaarden) wordt het begrip “Perceel” als volgt omschreven:

elke roerende of onroerende zaak, gedeelte of samenstel daarvan, ten behoeve waarvan een aansluiting tot stand is gekomen of zal komen, dan wel transport van elektrische energie geschiedt of zal geschieden”.

In artikel 5 “Rechten met betrekking tot het perceel” is opgenomen:

“5.1

De afnemer zal toestaan dat zowel voor hemzelf als ten behoeve van derden in, aan, op, onder of boven het perceel leidingen worden gelegd, aansluitingen tot stand worden gebracht, aftakkingen op reeds bestaande aansluitingen worden gemaakt, alsmede dat deze en bestaande leidingen, aansluitingen of aftakkingen worden in stand gehouden, onderhouden, uitgebreid, gewijzigd of weggenomen. Ten gevolge van deze werkzaamheden aan het perceel toegebrachte schade zal door de netbeheerder worden hersteld, dan wel, indien zulks niet mogelijk is, worden vergoed”.

1.6.

Op 18 juni 2015 hebben eiseres en de gemeente Súdwest-Fryslân wederom een ATO afgesloten. Deze ATO heeft volgens artikel 1, eerste lid, betrekking op de elektrische installatie die zich bevindt op het perceel [b-straat] 3 te [P] . Dit perceel betreft een gemeentelijke sporthal. Gegevens over de aansluiting op dit perceel staan vermeld in het bij de ATO als bijlage gevoegde aanhangsel ‘Gegevens afnemer’. De ATO van 18 juni 2015 is verder gelijkluidend aan die van 15 april 2011. Hierop zijn tevens de Algemene Voorwaarden van toepassing verklaard.

1.7.

In de op 23 oktober 2014 gehouden raadsvergadering van de gemeente Súdwest-Fryslân is, gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van 9 september 2014, besloten tot vaststelling van de “Verordening op de heffing en invordering van precariobelasting ter zake van buizen, kabels, draden of leidingen” (de Verordening), ingaande op 1 november 2014.

1.8.

In het bij 1.6 bedoelde voorstel van burgemeester en wethouders van Súdwest-Fryslân van 9 september 2014 staat onder meer:

“(…)

De Gemeentewet biedt gemeenten in artikel 228 de mogelijkheid om precariobelasting te heffen ‘ter zake van het hebben van voorwerpen onder, op of boven voor de openbare dienst bestemde gemeentegrond’.

In onze gemeente zijn in elk geval de volgende kabel- en leidingnetwerken aanwezig:

(…)

b. elektriciteitsleidingnetwerk van [eiseres] N.V. (hierna [eiseres] );

(…)

e. hoogspanningsleidingnetwerk van [K] B.V. (hierna: [K] )

Alle binnen de gemeentegrenzen aanwezige kabel- en leidingnetwerken kunnen in beginsel in de precariobelasting worden betrokken. De Wet, (fiscale) jurisprudentie en bestaande overeenkomsten kunnen echter beperkingen stellen aan de mogelijkheid om te heffen.”

“Het netwerk van [K] is hoogstwaarschijnlijk wel te betrekken in de heffing. Ook zijn we van mening dat het netwerk van [eiseres] in de precariobelasting kan worden betrokken. [eiseres] is het daar niet mee eens en heeft momenteel een procedure lopen bij de rechtbank, gericht tegen en vergelijkbare belastingaanslag van een andere gemeente.”.

1.9.

In de Verordening is onder meer het volgende vermeld:

Artikel 2 Belastbaar feit

Onder de naam precariobelasting wordt een directe belasting geheven ter zake van het hebben van buizen, kabels, draden of leidingen onder, op of boven voor de openbare dienst bestemde gemeentegrond, bedoeld of genoemd in deze verordening.

Artikel 3 Belastingplicht

Artikel 5 Maatstaf van heffing en belastingtarief

Beslissing

Rechtsmiddel