Home

Rechtbank Noord-Nederland, 25-03-2021, ECLI:NL:RBNNE:2021:935, AWB LEE - 19 _ 4308

Rechtbank Noord-Nederland, 25-03-2021, ECLI:NL:RBNNE:2021:935, AWB LEE - 19 _ 4308

Gegevens

Instantie
Rechtbank Noord-Nederland
Datum uitspraak
25 maart 2021
Datum publicatie
1 april 2021
ECLI
ECLI:NL:RBNNE:2021:935
Formele relaties
Zaaknummer
AWB LEE - 19 _ 4308

Inhoudsindicatie

Eiser heeft in april 2017 een Ferrari geïmporteerd en ter zake daarvan op aangifte Belasting van personenauto’s en motorrijwielen (bpm) betaald. Circa twee jaar later legt verweerder een naheffingsaanslag op.

In geschil is of de naheffingsaanslag terecht dan wel tot te een hoog bedrag is opgelegd. Meer specifiek is in geschil of voor de Wet bpm sprake is van een nieuwe of gebruikte auto, en op grond van welke CO2-uitstoot de bruto bpm berekend moet worden. Daarnaast is in geschil of verweerder terecht belastingrente in rekening heeft gebracht.

De rechtbank oordeelt dat sprake is van een gebruikte auto. Uit de het arrest van de Hoge Raad van 16 oktober 2020 volgt volgens de rechtbank dat bij de beantwoording van de vraag of sprake is van een nieuwe of gebruikte auto in de zin van de Wet bpm enkel van belang is of de auto na de vervaardiging ervan niet of nauwelijks op de weg in gebruik is geweest. Of sprake is van niet of nauwelijks op de weg gebruikt kan opgemaakt worden uit het aantal met de auto gereden kilometers. Van een auto met 510 kilometer op de teller kan naar het oordeel van de rechtbank niet gezegd worden dat deze niet of nauwelijks op de weg is gebruikt.

De rechtbank oordeelt voorts dat voor de berekening van de bruto bpm uitgegaan moet worden van de CO2-uitstoot zoals volgt uit het typegoedkeuringsnummer en het certificaat van overeenstemming. Naar het oordeel van de rechtbank maakt eiser niet aannemelijk dat andere Ferrari's van hetzelfde type/uitvoering met een lagere CO2-uitstoot in Nederland geregistreerd zijn.

De rechtbank oordeelt tot slot dat verweerder terecht belastingrente in rekening heeft gebracht. Noch het zorgvuldigheidsbeginsel, noch het vertrouwensbeginsel, noch het evenredigheidsbeginsel nopen tot het achterwege laten van het berekenen van belastingrente.

Eisers verzoek om een immateriële schadevergoeding vanwege de lange duur van de procedure wijst de rechtbank af. De redelijke termijn van twee jaar is op het moment van de uitspraak nog niet verstreken.

Uitspraak

Zittingsplaats Groningen

Bestuursrecht

zaaknummer: LEE 19/4308

uitspraak van de enkelvoudige belastingkamer van 25 maart 2021 in de zaak tussen

(gemachtigde: [gemachtigde van eiser] ),

en

(gemachtigde: [gemachtigde van verweerder] ).

Procesverloop

Verweerder heeft aan eiser met dagtekening 4 april 2019 een naheffingsaanslag Belasting van personenauto’s en motorrijwielen (bpm) opgelegd ten bedrage van € 41.572. Tegelijk met dit besluit heeft verweerder bij beschikking een bedrag van € 2.119 aan belastingrente in rekening gebracht en een verzuimboete van € 4.157 opgelegd.

Bij uitspraak op bezwaar van 4 november 2019 heeft verweerder de boete vernietigd. De naheffingsaanslag en beschikking belastingrente heeft verweerder ongewijzigd in stand gelaten.

Eiser heeft tegen de uitspraak op bezwaar beroep ingesteld.

Verweerder heeft een verweerschrift ingediend.

Het onderzoek ter zitting is aangevangen op 18 februari 2021. Omdat namens eiser niemand verschenen is, en de rechtbank niet de ontvangst van de uitnodiging voor de zitting kon bevestigen, is het onderzoek aangehouden.

Het onderzoek ter zitting is voortgezet op 19 maart 2021 via beeldverbinding. Namens eiser is gemachtigde verschenen. Verweerder heeft zich laten vertegenwoordigen door zijn gemachtigde, bijgestaan door mr. J.P.A. Steenvoorden.

Overwegingen

Feiten

1. De rechtbank neemt de volgende, door partijen niet betwiste, feiten als vaststaand aan.

1.1.

Op 24 april 2017 heeft verweerder van eiser een aangifte bpm ontvangen ter zake van de registratie van een Ferrari F12 Berlinetta (hierna: de Ferrari). De aangifte bevat onder meer de volgende gegevens:

Merk:

Ferrari

Type:

F12 6.3 Berlinetta HELE

Cilinderinhoud:

6262 cc

Vermogen:

545 kW

CO2-uitstoot:

350 gr/km

Datum eerste toelating:

4 augustus 2016

Carrosserie:

Coupé

Voertuigidentificatienummer:

[VIN]

Historisch bruto bpm-bedrag:

€ 97.257

Te betalen bpm:

€ 70.025

1.2.

Bij de aangifte is als bijlage opgenomen een ingevuld formulier ‘Berekening bpm bij aangifte en melding bpm vanaf 1 januari 2017’. Eiser heeft daarin aangekruist te kiezen voor het berekenen van de vermindering van de bpm middels een taxatierapport. Eiser heeft de bpm vervolgens berekend op € 70.025, rekening houdend met een afschrijvingspercentage van 28%.

1.3.

Eiser heeft een taxatierapport laten opstellen door [naam taxateur] van [kantoor taxateur] . Het taxatierapport luidt – voor zover hier van belang – als volgt:

“8. Grondslag voor de waardebepaling:

(…)

Door geen waardig vergelijk te kunnen maken en het ontbreken van een “koerslijst / handelsinkoop waarde” van dit voertuig. Is door zijn leeftijd en exclusiviteit het redelijk wijs dat hier de restwaarde kan worden bepaald aan de hand het percentage van de afschrijvingspercentage 28%

Nieuwprijs in Nederland € 474.917,00 -/- 28% = 341.940,00 / 474.917 X € 97.257,00 = € 70.024,00

(…)

Er zijn geen 100% sluitende referentievoertuigen te vinden. Wel de hier bovenstaande voertuigen met een gemiddelde kilometerstand van ongeveer 25.000km. Daar is al goed uit af te leiden dat deze voertuigen met 25.000km al voor 50% in waarde zijn gezakt.

Voorts vermeldt het taxatierapport dat de tellerstand ten tijde van de taxatie op 13 april 2017, 474 kilometer bedroeg.

1.4.

De Ferrari is op 21 april 2017 door de RDW gekeurd.

1.5.

Bij e-mail van 26 april 2017, 15:04 uur, is eiser in opdracht van verweerder door Domeinen Roerende Zaken (hierna: Domeinen) opgeroepen om de Ferrari voor controle van de aangegeven waarde te tonen op de locatie van Domeinen te Hoogeveen.

1.6.

Eiser heeft de Ferrari op 2 mei 2017 getoond bij Domeinen. Het door Domeinen opgestelde ‘Onderzoek waardebepaling’ met dagtekening 19 mei 2017 bevat onder meer de volgende gegevens:

“2. Algemene voertuiggegevens:

Beslissing

Rechtsmiddel