Home

Rechtbank Zeeland-West-Brabant, 03-06-2022, ECLI:NL:RBZWB:2022:2817, AWB 18/4048, 18/4049 en 18/4051

Rechtbank Zeeland-West-Brabant, 03-06-2022, ECLI:NL:RBZWB:2022:2817, AWB 18/4048, 18/4049 en 18/4051

Gegevens

Instantie
Rechtbank Zeeland-West-Brabant
Datum uitspraak
3 juni 2022
Datum publicatie
7 juni 2022
ECLI
ECLI:NL:RBZWB:2022:2817
Zaaknummer
AWB 18/4048, 18/4049 en 18/4051

Inhoudsindicatie

voor deze uitspraak is geen samenvatting gemaakt

Uitspraak

Belastingrecht, meervoudige kamer

Locatie: Breda

Zaaknummers BRE 18/4048, BRE 18/4049 en BRE 18/4051

uitspraak van 3 juni 2022

Uitspraak als bedoeld in afdeling 8.2.6 van de Algemene wet bestuursrecht (Awb) in het geding tussen

[belanghebbende] , gevestigd te [plaats] ,

belanghebbende,

en

de ontvanger van de Belastingdienst,

de ontvanger.

1 Ontstaan en loop van het geding

1.1.1.

De ontvanger heeft belanghebbende bij drie beschikkingen op de voet van artikel 34 van de Invorderingswet 1990, artikel 60 van de Wet financiering sociale verzekeringen en artikel 51 van de Zorgverzekeringswet gedeeltelijk aansprakelijk gesteld voor onbetaald gelaten naheffingsaanslagen loonheffingen ten name van [B.V. 1] , [B.V. 2] , [B.V. 3] en [B.V. 4] , respectievelijk [B.V. 5] en [B.V. 6] , respectievelijk [B.V. 2] De aansprakelijkstellingen belopen € 151.755 respectievelijk € 122.042 respectievelijk € 26.552.

1.1.2.

De ontvanger heeft bij uitspraak op bezwaar van 8 mei 2018 het bezwaar tegen de beschikking met betrekking tot de aansprakelijkstelling voor de onbetaald gelaten naheffingsaanslagen loonheffing ten name van [B.V. 1] , [B.V. 2] , [B.V. 3] en [B.V. 4] ongegrond verklaard. De ontvanger heeft bij uitspraken op bezwaar van 8 mei 2018 de bezwaren tegen de overige beschikkingen gegrond verklaard en de aansprakelijkstellingen verminderd.

1.2.

Belanghebbende heeft daartegen bij brief van 13 juni 2018, ontvangen bij de rechtbank op 14 juni 2018, beroep ingesteld. Ter zake van dit beroep heeft de griffier van belanghebbende een griffierecht geheven van éénmaal € 338.

1.3.

De ontvanger heeft een verweerschrift ingediend.

1.4.

Het onderzoek ter zitting heeft plaatsgevonden op 6 april 2022 te Breda. Aldaar zijn verschenen en gehoord, belanghebbende, vergezeld van de gemachtigde J.H. Sligchers, advocaat te Maastricht, en namens de Ontvanger [ontvanger] , [controleambtenaar] (controleambtenaar), [procesdeskundige 1] (procesdeskundige) en [procesdeskundige 2] (procesdeskundige).

1.5.

Partijen hebben ter zitting een pleitnota voorgedragen en exemplaren daarvan overgelegd aan de rechtbank en aan elkaar. De ontvanger heeft ter zitting nadere stukken overgelegd. Van het verder ter zitting verhandelde is een proces-verbaal opgemaakt, waarvan een afschrift aan deze uitspraak is gehecht.

1.6.

De ontvanger heeft na de schorsing van het onderzoek ter zitting een nader stuk overgelegd, ingekomen bij de rechtbank op 8 april 2022.

1.7.

Belanghebbende heeft bij brief van 25 april 2022, ingekomen bij de rechtbank op dezelfde datum, op het onder 1.6 bedoelde stuk gereageerd.

1.8.

De rechtbank heeft hierop het onderzoek gesloten.

2 Feiten

Op grond van de stukken van het geding en het verhandelde ter zitting staat het volgende vast:

2.1.

Belanghebbende is een besloten vennootschap en drijft een onderneming waarvan de activiteiten bestaan uit het uitoefenen en exploiteren van een onderneming welke (in hoofdzaak) gericht is op renovatie en milieutechniek alsmede sloopwerkzaamheden en aftimmerwerkzaamheden. De activiteiten bestaan verder uit het ter beschikking stellen van personeel aan derden in het kader van sloop- en andere werkzaamheden.

2.2.

Belanghebbende heeft in de onderhavige tijdvakken arbeidskrachten van [B.V. 1] , [B.V. 2] , [B.V. 3] , [B.V. 4] , [B.V. 5] , [B.V. 6] en [B.V. 2] ingeleend. De feitelijke werkzaamheden van ieder van de voormelde vennootschappen bestaan uit het exploiteren van een uitzendbureau.

2.3.1.

In 2013 heeft de Belastingdienst bij [B.V. 1] een boekenonderzoek ingesteld naar de aanvaardbaarheid van onder meer de aangiften in de loonheffing voor het tijdvak 1 januari 2009 tot en met 31 december 2009. Van dit onderzoek is met dagtekening 21 juni 2013 een rapport opgemaakt. Het rapport vermeldt, voor zover van belang, het volgende:

3.3 Juistheid loonadministratie

Omdat wij gedurende het onderzoek niet de beschikking hebben gehad over de loonadministratie en de grootboekadministratie van [B.V. 1] is het niet mogelijk gebleken op basis van deze gegevens een oordeel te geven over de juistheid van de loonadministratie.

Aan de hand van het spreadsheet "Uren week 09ww.xls" beschikken wij wel over de aan de werknemers betaalde netto lonen alsmede de betaalde kilometervergoedingen. Gezien het feit dat wij niet in alle gevallen over de werkplekken van de diverse werknemers beschikken hebben wij de inhoudelijke beoordeling van deze betaalde kilometervergoedingen buiten beschouwing gelaten.

In de aangifte loonheffingen zijn de individuele loongegevens opgenomen. Hieruit is op eenvoudige wijze het in de loonadministratie verantwoorde netto loon af te leiden. Opgemerkt dient te worden dat in dit netto loon ook de betaling van het vakantiegeld is begrepen.

Uit de vergelijking van het netto loon volgens de aangifte loonheffingen en het netto loon volgens het spreadsheet "Uren week 09ww.xls" blijkt dat nagenoeg alle werknemers, die in de loonadministratie zijn verantwoord meer netto loon hebben ontvangen dan dat er in de loonadministratie, en dus ook de aangifte loonheffingen, is verantwoord. Omdat wij niet de beschikking hebben gehad over de loonadministratie hebben wij deze afwijking niet kunnen analyseren. Een mogelijke verklaring zou kunnen zijn dat er een deel van het netto loon in de loonadministratie als onkostenvergoeding is uitbetaald. Echter het afsplitsen van vergoedingen van een overeengekomen netto loon is niet toegestaan. De afwijkingen in het betaalde netto loon per periode zijn dermate groot dat er bovendien geen sprake kan zijn van reële vergoedingen.

In totaliteit is er € 73.461,54 meer netto loon uitbetaald dan dat er in de loonadministratie (en dus ook de aangifte loonheffingen) is verantwoord.

(…)

In verband hiermee leggen wij de volgende naheffingsaanslag op:

2009

Juistheid loonadministratie

€ 84.076

3.4

Aangifte tijdvak 8

Met ingang van 3 augustus 2009 zijn alle werknemers in dienst getreden bij [B.V. 5] Door [B.V. 1] is er over de weken 29 tot en met 31, die deel uitmaken van periode 8 een zogenaamde nihilaangifte ingediend.

Uit de registratie van de werkte uren blijkt dat er 2.101,25 uur door bekende werknemers gewerkt is. Het netto loon dat aan deze bekende werknemers over deze periode is uitbetaald bedraagt 23.866,30.

Er is door de diverse werknemers in totaal gedurende 53 weken gewerkt in periode 8. Gemiddeld per week bedraagt het netto loon € 450,30. Rekening houdende met de heffingskorting komt dit overeen met een gemiddeld bruto bedrag van € 640,08 per week.

(…)

In verband hiermee leggen wij de volgende naheffingsaanslag op:

2009

Aangifte tijdvak 8

€ 15.391”

2.3.2.

De inspecteur heeft met dagtekening 31 juli 2013 – en voor zover in beroep van belang – aan [B.V. 1] over het tijdvak 2009 een naheffingsaanslag in de loonheffing opgelegd naar een te betalen bedrag van € 99.467. Voormelde naheffingsaanslag is onbetaald gebleven.

2.4.1.

In 2013 heeft de Belastingdienst bij [B.V. 2] een boekenonderzoek ingesteld naar de aanvaardbaarheid van onder meer de aangiften in de loonheffing voor het tijdvak 1 januari 2008 tot en met 31 december 2008. Van dit onderzoek is met dagtekening 31 mei 2013 een rapport opgemaakt. Het rapport vermeldt, voor zover van belang, het volgende:

3.2 Netto uurloon

Zoals vermeld is tijdens het strafrechtelijk onderzoek een Excel-spreadsheet "UREN- EN PLANNINGSOVERZICHT.xlsx· aangetroffen met de registratie ven de gewerkte en uitbetaalde uren. In dit spreadsheet zijn er per week 2 tabbladen aangemaakt: "vast" en "inleen".

Per tabblad zijn telkens dezelfde kolommen opgenomen en gevuld, namelijk:

- Naam medewerker;

- Tarief;

- Bedrijf;

- Project;

- De dagen van de betreffende week met daarin de gewerkte uren per dag;

- Het totaal van de gewerkte uren die week;

- Tegoed;

- Reisuren;

- KM;

- Opmerkingen;

- Totaal in euro's.

Het totaal te betalen loon (Totaal in euro's) is berekend door het totaal aantal gewerkte uren per week te vermenigvuldigen met het tarief. Tevens is hierbij rekening gehouden met eventuele tegoeden, reisuren en kilometervergoedingen.

Tijdens het strafrechtelijk onderzoek is gebleken dat de bedragen genoemd in de kolom "Totaal in euro's" bij de werknemers opgenomen in de tabbladen "vast" veelal per bank betaald zijn. Hieruit blijkt dat er sprake is van netto loonafspraken waarbij "Tarief” de hoogte van het netto uurloon is.

Omdat het genoemde spreadsheet alleen betrekking heeft op de weken 26 tot en met 36, waarbij week 36 maar gedeeltelijk is gevuld, is de hoogte van het netto loon niet van alle weken respectievelijk alle werknemers bekend. Bij de werknemers die in het spreadsheet zijn opgenomen is het uurloon geëxtrapoleerd naar de weken 1 tot en met 26. Indien er bij een werknemer meerdere uurlonen in het spreadsheet zijn opgenomen is bij het extrapoleren het laagste uurloon aangehouden.

Daarnaast is geconstateerd dat er enkele werknemers zijn die alleen in de periode week 1 tot en met 25 werkzaam zijn geweest. Bij deze werknemers is aansluiting gezocht bij het meest voorkomende laagste uurloon. Dit netto uurloon bedraagt € 9,17. Veelal is het netto uurloon hoger. In het voordeel van Flexjob Montage en Engineering is met € 9,17 rekening gehouden en niet met het hogere gemiddelde netto uurloon.

3.3

Juistheid loonadministratie

Omdat wij gedurende het onderzoek niet de beschikking hebben gehad over de loonadministratie en de grootboekadministratie van [B.V. 2] is het niet mogelijk gebleken op basis van deze gegevens een oordeel te geven over de juistheid van de loonadministratie.

Aan de hand van het spreadsheet "UREN- EN PLANNINGSOVERZICHT.xlsx• beschikken wij wel over de aan de werknemers betaalde netto lonen alsmede de betaalde kilometervergoedingen. Gezien het feit dat wij niet in alle gevallen over de werkplekken van de diverse werknemers beschikken hebben wij de inhoudelijke beoordeling van deze betaalde kilometervergoedingen buiten beschouwing gelaten.

In de aangifte loonheffingen zijn de individuele loongegevens opgenomen. Hieruit is op eenvoudige wijze het in de loonadministratie verantwoorde netto loon af te leiden. Opgemerkt dient te worden dat in dit netto loon ook de betaling van het vakantiegeld is begrepen.

Uit de vergelijking van het netto loon volgens de aangifte loonheffingen en het netto loon volgens het spreadsheet "UREN- EN PLANNIN.GSOVERZICHT.xlsx" blijkt dat nagenoeg alle werknemers, die in de loonadministratie zijn verantwoord meer netto loon hebben ontvangen dan dat er in de loonadministratie, en dus ook de aangifte loonheffingen, is verantwoord. Omdat wij niet de beschikking hebben gehad over de loonadministratie hebben wij deze afwijking niet kunnen analyseren. Een mogelijke verklaring zou kunnen zijn dat er een deel van het netto loon in de loonadministratie als onkostenvergoeding is uitbetaald. Echter het afsplitsen van vergoedingen van een overeengekomen netto loon is niet toegestaan. De afwijkingen in het betaalde netto loon per periode zijn dermate groot dat er bovendien geen sprake kan zijn van reële vergoedingen.

In totaliteit is er € 149.175,52 meer netto loon uitbetaald dan dat er in de loonadministratie (en dus ook de aangifte loonheffingen) is verantwoord.

(…)

In verband hiermee leggen wij de volgende naheffingsaanslag op:

2008

Juistheid loonadministratie

€ 190.959

3.4

Volledigheid loonadministratie

Uit de vergelijking tussen de van de opdrachtgevers ontvangen gegevens alsmede het spreadsheet "UREN- EN PLANNINGSOVERZICHT.xlsx" en de door inhoudingsplichtige ingediende aangifte loonheffingen blijkt dat er veel meer uren bij opdrachtgevers gewerkt zijn dan dat er in de aangifte loonheffingen zijn verantwoord. In onderstaande hoofdstukken is de afwijking geanalyseerd.

Bij de beoordeling van de volledigheid van de loonadministratie is, voor zover door ons te achterhalen, rekening gehouden met ingeleende werknemers. Werknemers die zijn ingeleend zijn in onderstaande berekeningen buiten beschouwing gelaten.

3.5

Aangifte tijdvak 9

Met ingang van 1 september 2008 zijn alle werknemers in dienst getreden bij [B.V. 3] Door [B.V. 2] is er over de weken 33 tot en met 35, die deel uitmaken van periode 9 geen aangifte loonheffingen ingediend. Volgens de heer Wierts, die verantwoordelijk is voor de salarisadministratie, omdat de BV verkocht was.

Steekproefsgewijs is de aangifte inkomstenbelasting van een aantal werknemers geraadpleegd. Uit de aangifte inkomstenbelasting van alle geraadpleegde werknemers blijkt dat er een hoger loon is opgegeven dan er uit de aangifte loonheffingen blijkt. Hieruit blijkt dat de loonbetalingen over de weken 33 tot en met 35 wel in de loonadministratie zijn verantwoord. De werknemers hebben immers een jaaropgave ontvangen waarin de loonbetalingen over deze periode zijn opgenomen.

(…)

In verband hiermee leggen wij de volgende naheffingsaanslag op:

2008

Meer gewerkte dan verloonde uren

€ 33.657

3.6

Meer gewerkte dan verloonde uren

Met betrekking tot die werknemers die in de aangifte loonheffingen (en dus ook in de loonadministratie) zijn verantwoord blijkt dat door deze groep werknemers meer uren zijn gewerkt dan dat er in de loonadministratie zijn opgenomen.

(…)

Rekeninghoudende met de bekende netto lonen per werknemer blijkt dat er in totaliteit € 19.524 meer aan werknemers is uitbetaald dan dat er in de loonadministratie is verantwoord.

Het netto loon van € 19.524 leidt tot een gebruteerd bedrag van € 35.406.

(…)

In verband hiermee leggen wij de volgende naheffingsaanslag op:

2008

Meer gewerkte dan verloonde uren

€ 24.989

3.7

Gewerkte uren onbekende werknemers

Tijdens het onderzoek is gebleken dat er een groot aantal uren gewerkt is door werknemers waarvan de in de urenregistratie, zoals deze bij de inleners zijn aangetroffen, vastgelegde namen alsmede de namen op de tabbladen "inleen week XX" van het spreadsheet "UREN- EN PLANNINGSOVERZICHT.xlsx" op geen enkele wijze aan een werknemer die in de loonadministratie is verantwoord zijn te koppelen

(…)

Rekeninghoudende met de bekende netto lonen per werknemer blijkt dat er in totaliteit € 805.484,14 aan werknemers is uitbetaald terwijl deze betalingen niet in de loonadministratie zijn verantwoord.

Gezien het feit dat de betalingen aan de werknemers bewust niet in de loonadministratie zijn verantwoord is bij de brutering van het netto loon gebruik gemaakt van het anoniementarief.

Het netto loon van € 805.484,14 leidt tot een gebruteerd bedrag van € 1.819.991.

(…)

In verband hiermee leggen wij de volgende naheffingsaanslag op:

2008

Gewerkte uren onbekende werknemers

€ 1.482.787”

2.4.2.

De inspecteur heeft met dagtekening 31 juli 2013 – en voor zover in beroep van belang – aan [B.V. 2] over het tijdvak 2008 een naheffingsaanslag in de loonheffing opgelegd naar een te betalen bedrag van € 1.732.392. Voormelde naheffingsaanslag is onbetaald gebleven.

2.5.1.

In 2013 heeft de Belastingdienst bij [B.V. 3] een boekenonderzoek ingesteld naar de aanvaardbaarheid van de aangiften in de loonheffing voor het tijdvak 1 januari 2008 tot en met 31 december 2008. Van dit onderzoek is met dagtekening 21 juni 2013 een rapport opgemaakt. Het rapport vermeldt, voor zover van belang, het volgende:

3.5 Aangifte tijdvak 13

Met ingang van 1 januari 2009 zijn alle werknemers in dienst getreden bij [B.V. 4] . Door [B.V. 3] is er over de weken 49 tot en met 52, dit is periode 13, geen aangifte loonheffingen ingediend.

Steekproefsgewijs is de aangifte inkomstenbelasting van een aantal werknemers geraadpleegd. Uit de aangifte inkomstenbelasting van alle geraadpleegde werknemers blijkt dat er een hoger loon is opgegeven dan er uit de aangifte loonheffingen blijkt. Hieruit blijkt dat de loonbetalingen over de weken 49 tot en met 52 (periode 13) wel in de loonadministratie zijn verantwoord. De werknemers hebben immers een jaaropgave ontvangen waarin de loonbetalingen over deze periode zijn opgenomen.

Uit de registratie van de gewerkte uren blijkt dat er 4.867 uur door bekende werknemers gewerkt is. Deze uren zijn vermoedelijk wel verloond, dan wel grotendeels verloond, echter hiervoor is geen aangifte loonheffingen meer ingediend.

Het netto loon dat aan deze bekende werknemers over deze periode is uitbetaald bedraagt € 35.918,48 (= 4.867 x € 7,38).

Er is door de diverse werknemers in totaal gedurende 158 weken gewerkt in periode 13. Gemiddeld per week bedraagt het netto loon € 227,33. Rekening houdende met de heffingskorting komt dit overeen met een gemiddeld bruto bedrag van € 261,42 per week.

(…)

In verband hiermee leggen wij de volgende naheffingsaanslag op:

2008

Tijdvak 13

€ 12.607

3.6

Meer gewerkte dan verloonde uren

Met betrekking tot die werknemers die in de aangifte loonheffingen (en dus ook in de loonadministratie) zijn verantwoord blijkt dat door deze groep werknemers meer uren zijn gewerkt dan dat er in de loonadministratie zijn opgenomen.

(…)

Uitgaande van een netto uurloon van € 7.38 betekent dit dat er in totaliteit € 20.813 meer aan deze werknemers is uitbetaald dan dat er in de loonadministratie is verantwoord.

Het netto loon van € 20.813 leidt tot een gebruteerd bedrag van € 37.744.

(…)

In verband hiermee leggen wij de volgende naheffingsaanslag op:

2008

Meer gewerkte dan verloonde uren

€ 26.639

3.7

Gewerkte uren onbekende werknemers

Tijdens het onderzoek is gebleken dat er een groot aantal uren gewerkt is door werknemers waarvan de in de urenregistratie, zoals deze bij de inleners zijn aangetroffen, vastgelegde namen op geen enkele wijze aan een werknemer die in de loonadministratie is verantwoord zijn te koppelen

(…)

Een bedrag van € 270.338,62 (36.631,25 uur x € 7,38) is niet in de loonadministratie opgenomen, en dus ook niet in de aangifte loonheffingen, betrokken.

Gezien het feit dat de betalingen aan de werknemers bewust niet in de loonadministratie zijn verantwoord is bij de brutering van het netto loon gebruik gemaakt van het anoniementarief. Het netto loon van € 270.338 leidt tot een gebruteerd bedrag van € 610.828.

(…)

In verband hiermee leggen wij de volgende naheffingsaanslag op:

2008

Gewerkte uren onbekende werknemers

€ 497.652”

2.5.2.

De inspecteur heeft met dagtekening 25 juni 2013 – en voor zover in beroep van belang – aan [B.V. 3] over het tijdvak 2008 een naheffingsaanslag in de loonheffing opgelegd naar een te betalen bedrag van € 536.898. Voormelde naheffingsaanslag is onbetaald gebleven.

2.6.1.

In 2013 heeft de Belastingdienst bij [B.V. 4] een boekenonderzoek ingesteld naar de aanvaardbaarheid van de aangiften in de loonheffing voor het tijdvak 1 januari 2009 tot en met 31 december 2009. Van dit onderzoek is met dagtekening 21 juni 2013 een rapport opgemaakt. Het rapport vermeldt, voor zover van belang, het volgende:

3.2 Juistheid loonadministratie

Omdat wij gedurende het onderzoek niet de beschikking hebben gehad over de loonadministratie en de grootboekadministratie van [B.V. 4] is het niet mogelijk gebleken op basis van deze gegevens een oordeel te geven over de juistheid van de loonadministratie.

Aan de hand van het spreadsheets "UREN 09ww HJC VAST.xls" en "UREN 09ww HJC INLEEN.xls" beschikken wij wel over de aan de werknemers betaalde netto lonen alsmede de betaalde kilometervergoedingen. Gezien het feit dat wij niet in alle gevallen over de werkplekken van de diverse werknemers beschikken hebben wij de inhoudelijke beoordeling van deze betaalde kilometervergoedingen buiten beschouwing gelaten.

In de aangifte loonheffingen zijn de individuele loongegevens opgenomen. Hieruit is op eenvoudige wijze het in de loonadministratie verantwoorde netto loon af te leiden. Opgemerkt dient te worden dat in dit netto loon ook de betaling van het vakantiegeld is begrepen.

Uit de vergelijking van het netto loon volgens de aangifte loonheffingen en het netto loon volgens de spreadsheets "UREN 09ww HJC VAST.xls" en "UREN 09ww HJC INLEEN.xls" blijkt dat nagenoeg alle werknemers, die in de loonadministratie zijn verantwoord meer netto loon hebben ontvangen dan dat er in de loonadministratie, en dus ook de aangifte loonheffingen, is verantwoord. Omdat wij niet de beschikking hebben gehad over de loonadministratie hebben wij deze afwijking niet kunnen analyseren. Een mogelijke verklaring zou kunnen zijn dat er een deel van het netto loon in de loonadministratie als onkostenvergoeding is uitbetaald. Echter het afsplitsen van vergoedingen van een overeengekomen netto loon is niet toegestaan. De afwijkingen in het betaalde netto loon per periode zijn dermate groot dat er bovendien geen sprake kan zijn van reële vergoedingen.

In totaliteit is er € 103.037,95 meer netto loon uitbetaald dan dat er in de loonadministratie (en dus ook de aangifte loonheffingen) is verantwoord.

(…)

In verband hiermee leggen wij de volgende naheffingsaanslag op:

2009

Juistheid loonadministratie

€ 116.657

3.3

Aangifte tijdvak 8

Met ingang van 3 augustus 2009 (week 32) zijn alle werknemers in dienst getreden bij [B.V. 5] respectievelijk [B.V. 6] . Door [B.V. 4] is er over de weken 29 tot en met 31, die deel uitmaken van periode 8, in eerste instantie geen aangifte loonheffingen ingediend.

Op grond hiervan is er met dagtekening 1 oktober 2009 een ambtshalve aanslag over tijdvak 8 opgelegd. Op 18 november 2009 is er alsnog een aangifte ingediend. Volgens deze aangifte zou er over tijdvak 8 geen loonheffing verschuldigd zijn. Naar aanleiding hiervan is de ambtshalve aanslag teruggebracht naar nihil. Naar nu blijkt ten onrechte omdat er over de weken 29 tot en met 31 personeel in dienst is geweest bij [B.V. 4] .

Uit de registratie van de gewerkte uren blijkt dat er 3.481 uur door bekende werknemers gewerkt is. Deze uren zijn vermoedelijk wel verloond, dan wel grotendeels verloond, echter hiervoor is geen aangifte loonheffingen meer ingediend.

Het netto loon dat aan deze bekende werknemers over deze periode is uitbetaald bedraagt € 36.692, 42.

Er is door de diverse werknemers in totaal gedurende 93 weken gewerkt in periode 8. Gemiddeld per week bedraagt het netto loon € 394,54. Rekening houdende met de heffingskorting komt dit overeen met een gemiddeld bruto bedrag van € 539,84 per week.

(…)

In verband hiermee leggen wij de volgende naheffingsaanslag op:

2009

Tijdvak 8

€ 21.081

3.4

Meer gewerkte dan verloonde uren

Met betrekking tot die werknemers die in de aangifte loonheffingen (en dus ook in de loonadministratie) zijn verantwoord blijkt dat door deze groep werknemers meer uren zijn gewerkt dan dat er in de loonadministratie zijn opgenomen.

(…)

Rekeninghoudende met de bekende netto lonen per werknemer blijkt dat er in totaliteit € 33.663 meer aan werknemers is uitbetaald dan dat er in de loonadministratie is verantwoord. Het netto loon van € 33.663 leidt tot een gebruteerd bedrag van € 61.081.

(…)

In verband hiermee leggen wij de volgende naheffingsaanslag op:

2009

Meer gewerkte dan verloonde uren

€ 38.110

3.5

Gewerkte uren onbekende werknemers

Tijdens het onderzoek is gebleken dat er een groot aantal uren gewerkt is door werknemers waarvan de in de urenregistratie, zoals deze bij de inleners zijn aangetroffen, vastgelegde namen alsmede de namen op de spreadsheets "UREN 09ww HJC INLEEN.xls" op geen enkele wijze aan een werknemer die in de loonadministratie is verantwoord zijn te koppelen

(…)

Rekening houdende met de bekende netto lonen per werknemer blijkt dat er in totaliteit € 520.872,88 aan werknemers is uitbetaald terwijl deze betalingen niet in de loonadministratie zijn verantwoord.

Gezien het feit dat de betalingen aan de werknemers bewust niet in de loonadministratie zijn verantwoord is bij de brutering van het netto loon gebruik gemaakt van het anoniementarief. Het netto loon van € 520.872,88 leidt tot een gebruteerd bedrag van € 1.172.744.

(…)

In verband hiermee leggen wij de volgende naheffingsaanslag op:

2009

Gewerkte uren onbekende werknemers

€ 857.217”

2.6.2.

De inspecteur heeft met dagtekening 25 juni 2013 – en voor zover in beroep van belang – aan [B.V. 4] over het tijdvak 2009 een naheffingsaanslag in de loonheffing opgelegd naar een te betalen bedrag van € 1.033.065. Voormelde naheffingsaanslag is onbetaald gebleven.

2.7.1.

In 2013 heeft de Belastingdienst bij [B.V. 6] een boekenonderzoek ingesteld naar de aanvaardbaarheid van de aangiften in de loonheffing voor het tijdvak augustus 2009 tot en met juni 2010. Van dit onderzoek is met dagtekening 21 juni 2013 een rapport opgemaakt. Het rapport vermeldt, voor zover van belang, het volgende:

3.6 Meer gewerkte dan verloonde uren

Met betrekking tot die werknemers die in de aangifte loonheffingen (en dus ook in de loonadministratie) zijn verantwoord blijkt dat door deze groep werknemers meer uren zijn gewerkt dan dat er in de loonadministratie zijn opgenomen.

(…)

In verband hiermee leggen wij de volgende naheffingsaanslag op:

2009

2010

Meer gewerkte dan verloonde uren

€ 32.329

€ 35.421

2.7.2.

De inspecteur heeft met dagtekening 31 juli 2013 – en voor zover in beroep van belang – aan [B.V. 6] over het tijdvak 2009 een naheffingsaanslag in de loonheffing opgelegd naar een te betalen bedrag van € 32.329 en over het tijdvak 2010 een naheffingsaanslag in de loonheffing opgelegd naar een te betalen bedrag van € 35.421. Voormelde naheffingsaanslagen zijn onbetaald gebleven.

2.8.

Op verzoek van de Ontvanger is met ingang van 29 oktober 2013 een onderzoek ingesteld bij belanghebbende naar de mogelijkheden van aansprakelijkstelling van belanghebbende als contractspartner van [B.V. 1] , [B.V. 2] , JCP Detacheringen B.V en [B.V. 4] Van dit onderzoek is met dagtekening 1 juli 2014 een rapport opgemaakt. Het rapport meldt, voor zover van belang, het volgende:

2.1.4 Verloop onderzoek

(…)

Door het Openbaar Ministerie is toestemming verleend om stukken en bescheiden uit het strafrechtelijke onderzoek te gebruiken voor het bepalen van de verschuldigde (…) loonheffingen door [B.V. 1] .

(…)

2.2.4

Verloop onderzoek

(…)

Door het Openbaar Ministerie is toestemming verleend om stukken en bescheiden uit het strafrechtelijke onderzoek te gebruiken voor het bepalen van de verschuldigde (…) loonheffingen door [B.V. 2] .

(…)

2.3.4

Verloop onderzoek

(…)

Door het Openbaar Ministerie is toestemming verleend om stukken en bescheiden uit het strafrechtelijke onderzoek te gebruiken voor het bepalen van de verschuldigde loonheffingen door [B.V. 3] .

(…)

2.4.4

Verloop onderzoek

(…)

Door het Openbaar Ministerie is toestemming verleend om stukken en bescheiden uit het strafrechtelijke onderzoek te gebruiken voor het bepalen van de verschuldigde loonheffingen door [B.V. 4] .

(…)

3.1

Verwijtbaarheden

Het verwijtbaar handelen door de uitlener of onderaannemer houdt in dat de gehele keten aansprakelijk is voor de openstaande aanslagen loonheffingen (…) (bij uitlenen) of loonheffingen (bij onderaanneming) van die uitlener of onderaannemer.

Bij het ingestelde onderzoek bij [B.V. 1] , [B.V. 2] , [B.V. 3] dan wel [B.V. 4] zijn de navolgende verwijtbaarheden geconstateerd/vastgesteld:

[B.V. 1]

- De administratie is niet bewaard gebleven, althans deze is op geen enkele wijze traceerbaar. Dit betekent dat geen grootboek administratie en loonadministratie traceerbaar is.

- Omdat er geen administratie meer te achterhalen is zijn bij alle bekende opdrachtgevers van [B.V. 1] de uitgeschreven verkoopfacturen, inclusief de onderliggende urenregistratie, opgevraagd

Aan de hand van de terugontvangen gegevens is een aansluiting gemaakt met de ingediende aangifte loonheffingen. Hierbij is geconstateerd dat:

- Meer netto loon is uitbetaald dan dat er in de loonadministratie (en dus ook de aangiften loonheffingen) is verantwoord.

- Met ingang van 3 augustus 2009 zijn alle werknemers in dienst getreden bij [B.V. 5] Door [B.V. 1] is er over de weken 29 tot en met 31, die deel uitmaken van periode 8 een zogenaamde nihilaangifte ingediend. Het over deze periode uitbetaald netto loon werd niet in een aangifte loonheffingen opgenomen.

(…)

[B.V. 2]

- De administratie is niet bewaard gebleven, althans deze is op geen enkele wijze traceerbaar. Dit betekent dat geen grootboek administratie en loonadministratie traceerbaar is.

- Omdat er geen administratie meer te achterhalen is zijn bij alle bekende opdrachtgevers de door [B.V. 2] en [B.V. 1] uitgeschreven verkoopfacturen, inclusief de onderliggende urenregistratie, opgevraagd.

Aan de hand van de terugontvangen gegevens is een aansluiting gemaakt met de ingediende aangifte loonheffingen. Hierbij is geconstateerd dat:

- Meer netto loon is uitbetaald dan dat er in de loonadministratie (en dus ook de aangiften loonheffingen) is verantwoord.

- Met ingang van 1 september 2008 zijn alle werknemers in dienst getreden bij [B.V. 3] . Door [B.V. 2] is er over de weken 33 tot en met 35, die deel uitmaken van periode 9 geen aangiften loonheffingen ingediend.

- Meer uren bij opdrachtgevers zijn gewerkt dan in de aangiften loonheffingen zijn verwerkt,

- Uren bij opdrachtgevers zijn gewerkt door personen die niet in de aangiften loonheffingen zijn verwerkt.

Hierbij is, voor zover te achterhalen, rekening gehouden met ingeleende werknemers.

(…)

[B.V. 3]

- Er is niet te achterhalen op welke wijze de financiële administratie is bijgehouden.

- Met ingang van 1 januari 2009 zijn alle werknemers in dienst getreden bij [B.V. 4] . Door [B.V. 3] is er over de weken 49 tot en met 52, dit is periode 13, geen aangifte loonheffingen ingediend.

- Meer uren bij opdrachtgevers zijn gewerkt dan in de aangiften loonheffingen zijn verwerkt,

- Uren bij opdrachtgevers zijn gewerkt door personen die niet in de aangiften loonheffingen zijn verwerkt. Hierbij is, voor zover te achterhalen, rekening gehouden met ingeleende werknemers.

[B.V. 4]

- Er is niet te achterhalen op welke wijze de financiële administratie is bijgehouden.

- Meer netto loon is uitbetaald dan dat er in de loonadministratie (en dus ook de aangiften loonheffingen) is verantwoord,

- Met ingang van 3 augustus 2009 (week 32) zijn alle werknemers in dienst getreden bij [B.V. 3] respectievelijk [B.V. 6] . Door [B.V. 4] is er over de weken 29 tot en met 31, dit is periode 8, in eerste instantie geen aangiften loonheffingen ingediend.

- Meer uren bij opdrachtgevers zijn gewerkt dan in de aangifte loonheffingen zijn verwerkt,

- Uren bij opdrachtgevers zijn gewerkt door personen die niet in de aangiften loonheffingen zijn verwerkt. Hierbij is, voor zover te achterhalen, rekening gehouden met ingeleende werknemers.

3.2

Inlening van personeel/aanneming van werk

Aan [belanghebbende] is een vragenformulier uitgereikt.

Daarbij zijn de navolgende vragen gesteld:

A. Waaruit bestonden de te verrichten werkzaamheden?

B. Waar werden de werkzaamheden uitgevoerd?

C. Werden dezelfde werkzaamheden op hetzelfde werk ook door anderen (eventueel eigen

personeel) uitgevoerd?

D. Wie bepaalde wanneer, wat en hoe het werk gedaan moest worden?

E. Wie stelde het te gebruiken gereedschap/materiaal ter beschikking?

F. Bij wie moesten de werknemers van de opdrachtnemer zich melden, en wat is zijn/haar functie?

G. Wie gaf leiding aan de werknemers van de opdrachtnemer en waaruit bestond dit leiding geven?

H. Wie hield toezicht op de hoeveelheid en kwaliteit van de verrichtingen van de werknemers van de opdrachtnemer en waaruit bestond dit toezicht?

I. Vond er controle plaats, en door wie?

J. Waaruit bestond deze controle?

K. Hoe werd de identiteit van het ingeleende personeel vastgesteld?

L. Hoe vond de controle plaats op de juistheid van de door de opdrachtnemer ingediende facturen?

M. Werden er door u bij betalingen van de facturen gebruik gemaakt van stortingen op een G-rekening van

de opdrachtnemer óf zijn er rechtstreekse stortingen op de rekening van de Belastingdienst gedaan?

N. Zo ja, op welk rekeningnummer hebben stortingen plaatsgevonden?

O. Wat is er van deze stortingen op de G-rekening contractueel vastgelegd?

Door E. Flamm (directeur) is op de vragenbrief als volgt geantwoord:

“Betreft: vragenbrief [B.V. 5]

Datum: 03-01-2014

Geachte heer Veraa.

Naar aanleiding van ons telefonisch onderhoud van donderdag 12 december 2013 laten wij u bijgaand onze opmerkingen toekomen inzake de door u gestelde vragen rondom bovenstaande dienstverlener.

1. Kopieën van de contracten inzake de uitgevoerde werkzaamheden bijgevoegd.

2. Een recent uittreksel van de Kamer van Koophandel van [B.V. 7] is bijgevoegd.

A. [B.V. 5] stelt personeel ter beschikking. Onze onderneming is gespecialiseerd in het

demonteren en slopen van (on)roerende zaken. Het personeel welk door onze onderneming werd ingehuurd werd ingezet op de genoemde werkzaamheden.

B. De werkzaamheden werden steeds uitgevoerd op de aanneemplaats van de opdrachtgever.

C. Opdrachtgevers huren steeds personeel in voor demontage en sloopwerkzaamheden.

Daarnaast heeft de vennootschap [B.V. 7] géén eigen personeel in dienst.

D. In eerste instantie bepaalt de opdrachtgever wanneer, waar en hoe werkzaamheden plaatsvinden.

De ingeleende krachten worden dagelijks geïnstrueerd door de directie van [B.V. 7] welke werkzaamheden door wie, waar en hoe worden uitgevoerd.

F. Het te gebruiken materiaal / gereedschap wordt ter beschikking gesteld door [B.V. 7]

.

G. Leiding wordt gegeven door [persoon 1] . Met ingang van 1 september 2011 worden de medewerkers van opdrachtnemer ook aangestuurd door de heer [persoon 2] . De heer [persoon 2] is werkzaam bij de vennootschap van de heer [persoon 1] : [B.V. 8] .

H. Zie G.

I. Zie G. Daarnaast voert de opdrachtgever van [B.V. 7] ook controles uit op de aanneemplaats. Opdrachtgever van [B.V. 7] tekent de opdrachtbonnen af voor uitgevoerde werkzaamheden. Opdrachtbonnen dien niet zijn getekend door de opdrachtgever van [B.V. 7] worden niet betaald door opdrachtgever.

J. Controle op de werkplaats op de verrichte werkzaamheden / aanwezig personeel.

K. Personeel dat ter beschikking wordt gesteld door opdrachtnemer verstrekt een kopie

geldig legitimatiebewijs aan opdrachtgever ( [B.V. 7] ). Opdrachtnemer

( [B.V. 7] ) verstrekt aan een groot aantal opdrachtgevers urenstaten van

werknemers welke gewerkt hebben op een werk. (…)

L. Werknemers van opdrachtnemer dienen wekelijks over een getekend urenstaten te

beschikken welk door opdrachtgever ( [B.V. 7] ) voor akkoord is getekend.

Opdrachtgever ( [B.V. 7] ) controleert facturen opdrachtnemer ( [B.V. 5]

) met getekende urenstaten op werknemersniveau.

M. Door [B.V. 7] is bij betaling steeds gebruik gemaakt van storting op de

G-rekening van opdrachtnemer,

N. Rekening G-rekening opdrachtnemer:

O. Contractueel vastgelegd ??. Betaling op de G-rekening vindt steeds plaats op basis van

splitsing premies sociale verzekeringen /loonbelasting zoals deze door opdrachtnemer

op factuur is vastgelegd.

Volledigheidshalve bericht ik u dat de beantwoording van vragen rondom [B.V. 5]

identiek gelijk is aan de andere vennootschappen waarvoor door u een vragenbrief is

gestuurd. Indien u toch wenst dat wij in een afzonderlijk schrijven u informeren over deze

andere vennootschappen verzoek ik u dit aan ons kenbaar te maken.

Met vriendelijke groet,

E. [persoon 1]

Directeur"

(…)

4 Resultaat onderzoek

Op basis van de navolgende feiten en omstandigheden is [belanghebbende] op grond van artikel 34 Invorderingswet 1990 aansprakelijk voor de niet door [B.V. 1] [B.V. 2] , [B.V. 3] dan wel [B.V. 4] betaalde bedragen loonheffingen en voor de niet door [B.V. 1] dan wel [B.V. 4] betaalde bedragen loonheffingen (…), verschuldigd uit hoofde van de in opdracht van [belanghebbende] door het personeel van [B.V. 1] [B.V. 2] , [B.V. 3] dan wel [B.V. 4] uitgevoerde werkzaamheden.

Personeel van [B.V. 1] werd ter beschikking gesteld aan [belanghebbende] om aldaar onder leiding of toezicht werkzaam te zijn.

Personeel van [B.V. 2] , [B.V. 3] dan wel [B.V. 4] werd via [B.V. 1] ter beschikking gesteld aan [belanghebbende] om aldaar onder leiding of toezicht werkzaam te zijn.

Er is in casu sprake van het inlenen van personeel.

Zie tevens onderdeel 3.2. van dit rapport waaruit blijkt dat er sprake is van leiding en of toezicht

4.1

Matiging aansprakelijkstelling

De inlener/aannemer is in beginsel volledig aansprakelijk voor de loonheffingen die verschuldigd zijn in verband met het verrichten van werkzaamheden door de werknemer van de uitlener/onderaannemer, ook als deze loonheffingen zijn berekend met toepassing van het anoniementarief. Op grond van artikel 34.8.2 (bij inlenen) dan wel artikel 35.9 van de Leidraad Invordering (bij aanneming van werk) dient in het geval de inlenerlaannemer, in afwijking van de handelwijze van de uitlener/onderaannemer, de identiteit van de te werk gestelde werknemers van de uitlener/onderaannemer wel op juiste wijze heeft vastgesteld en de inlenerlaannemer tevens gegevens overlegt aan de hand waarvan het loon van de werknemer kan worden geïndividualiseerd, matiging van de aansprakelijkstelling plaats te vinden.

Bij de totstandkoming van de aansprakelijkstellingsberekeningen is bovenstaande matigingsbepaling ingebracht door uit te gaan van de verschuldigde loonheffingen per uur, waarbij voor iedere arbeidskracht per uur en per opdrachtgever is bepaald of het anoniementarief dan wel het gebruteerd tabeltarief van toepassing is (Zie berekening aansprakelijkstelling: kolom 'Aansprakelijkstelling na matiging').

Daarnaast is ook rekening gehouden met later eventueel nog aanvullend door de opdrachtgever verstrekte informatie, voor zover van invloed op het gehanteerde tarief.

(…)

7 Berekening bedrag aansprakelijkheid

4 Resultaat onderzoek

7 Berekening bedrag aansprakelijkheid

4 Resultaat onderzoek

7 Berekening bedrag aansprakelijkheid

3 Geschil

4 Beoordeling van het geschil

5 Proceskosten en griffierecht

6 Beslissing