Aflevering 16

Gepubliceerd op 21 april 2022

NTFR 2022/1616 - Kwijtschelding van schulden en verliesverrekening: een giftige cocktail

Aflevering 16, gepubliceerd op 21-04-2022 geschreven door prof. dr. R.P.C. Cornelisse
Per het begin van 2022 zijn in de sfeer van de vennootschapsbelasting de regels met betrekking tot de (voorwaartse) verrekening van verliezen aangepast. Enerzijds in de vorm van een verruiming in dier voege dat de termijn van voorwaartse verliesverrekening onbeperkt is geworden, maar anderzijds in de vorm van een kwantitatieve beperking tot een bedrag van € 1 miljoen vermeerderd met 50% van de belastbare winst (c.q. het Nederlandse inkomen) van het desbetreffende jaar (voor zover die winst het bedrag van € 1 miljoen overschrijdt).Wet van 16 december, Stb. 2020, 540 (art. XXVI, onderdeel Ab), in werking getreden bij Koninklijk Besluit van 21 mei 2021, Stb. 2021, 257. Pas laat tijdens de parlementaire behandeling van het Belastingplan 2021 is aandacht besteed aan de vraag hoe in het bijzonder de beperking van de verliesverrekening tot – gemakshalve – 50% van de belastbare winst (c.q. het Nederlandse inkomen) interfereert met de toepassing van de kwijtscheldingswinstvrijstelling.Art. 8, lid 1, onderdeel a, Wet VPB 1969 jo. art. 3.13, lid 1, onderdeel a, Wet IB 2001.Kamerstukken I, 2020-2021, 35 572, F, p. 7-8 en I, p. 1. Onverkorte toepassing van de nieuwe regel betreffende de verliesverrekeningstemporisering zou ertoe leiden dat bij de bepaling van de omvang van de kwijtscheldingswinstvrijstelling de te verrekenen verliezen volledig moeten worden meegenomen en deze dus de omvang van vrijstelling voor een gelijk bedrag doen verminderen en daarmee het bedrag van de winst niet doen verminderen. De verliesverrekening is vervolgens echter beperkt tot – gemakshalve – 50% van de belastbare winst (c.q. het Nederlandse inkomen), en bijgevolg wordt over een deel van de kwijtscheldingswinst vennootschapsbelasting verschuldigd.

NTFR 2022/1618 - Wetsvoorstel aanvullende fiscale koopkrachtmaatregelen 2022 wordt rond het meireces ingediend

Aflevering 16, gepubliceerd op 21-04-2022
Staatssecretaris Van Rij (Financiën – Fiscaliteit en Belastingdienst) verwacht het wetsvoorstel aanvullende fiscale koopkrachtmaatregelen 2022 rond het begin van het meireces bij de Tweede Kamer in te dienen. Dit wetsvoorstel bevat maatregelen die zo vroeg mogelijk in het jaar 2022 effect beogen te sorteren op de koopkracht. Daarnaast zal dit voorstel de in een beleidsbesluit opgenomen accijnsverlaging per 1 april 2022 codificeren.

NTFR 2022/1620 - Internetconsultatie wijziging Besluit uitvoering Pensioenwet en Wet verplichte beroepspensioenregeling vanwege aanpassing regeling voor nettopensioen

Aflevering 16, gepubliceerd op 21-04-2022
Er is een ontwerpbesluit gepubliceerd waarin een wijziging van art. 41 en 54 Besluit uitvoering Pensioenwet en Wet verplichte beroepspensioenregeling is opgenomen. In deze bepalingen zijn regels vastgelegd inzake de fiscale hygiëne bij uitvoering door pensioenfondsen van zowel een reguliere als een nettopensioenregeling. De taakafbakeningseisen die gelden voor pensioenfondsen garanderen dat individuele pensioenproducten die door pensioenfondsen op vrijwillige basis worden aangeboden voldoende collectiviteit en solidariteit bevatten. Nettopensioenregelingen zijn per definitie vrijwillige pensioenregelingen, dus hierop zijn deze taakafbakeningseisen altijd van toepassing. De wijziging van het pensioenstelsel dwingt tot gewijzigde taakafbakeningseisen die vervolgens invloed hebben op de wijze waarop de voornoemde fiscale hygiëne bij nettopensioenen moet worden vormgegeven. De voorwaarden inzake fiscale hygiëne bij nettopensioenregelingen moeten zorgen voor een voldoende scheiding tussen bruto- en nettomiddelen binnen een pensioenfonds. De huidige voorwaarden passen niet meer bij de kenmerken van het nieuwe pensioenstelsel. Deze voorwaarden zullen dan ook worden gewijzigd. Deze aanpassingen zorgen ervoor dat de scheiding tussen bruto- en nettomiddelen binnen de pensioenfondsen gegarandeerd blijft, zodat geen middelen structureel fiscaal onbelast kunnen blijven. Het ontwerpbesluit is ter consultatie openbaar gemaakt. De einddatum van de internetconsultatie is 30 april 2022.

NTFR 2022/1621 - Internetconsultatie fiscale uitvoeringsregelingen Wet toekomst pensioenen

Aflevering 16, gepubliceerd op 21-04-2022
Met de Wet toekomst pensioenen wordt onder andere het fiscale kader voor pensioenen gewijzigd. Dit wetsvoorstel is op 30 maart 2022 naar de Tweede Kamer gezonden. In het wetsvoorstel wordt voorgesteld de fiscale verschillen tussen de tweede pensioenpijler (werknemerspensioen) en de derde pensioenpijler (individuele lijfrentevoorzieningen) waar mogelijk en wenselijk op te heffen.

NTFR 2022/1627 - Reisbureauregeling voor aan- en doorverkoop van accommodatiedienst door hotelbroker (prej.vr. zaak C-108/22)?

Aflevering 16, gepubliceerd op 21-04-2022
Verzoekster (C) is een hotelbroker. In het kader van haar economische activiteiten biedt zij de mogelijkheid om accommodatiediensten te boeken in hotels in Polen en in het buitenland. Zij koopt deze accommodatiediensten op eigen naam en voor eigen rekening in en verkoopt deze vervolgens door aan haar klanten. Haar klanten zijn entiteiten die economische activiteiten verrichten. Zij verricht geen aanvullende dienstverlening. Voor het verrichten van haar diensten ontvangt zij een transactievergoeding. De verwijzende rechter legt aan het HvJ de vraag voor of de reisbureauregeling van toepassing is op de door een hotelbroker verrichte diensten bestaande uit de aan- en doorverkoop van accommodatiediensten aan andere marktdeelnemers, wanneer zij geen andere, aanvullende diensten verricht.

NTFR 2022/1633 - Handhavingsbesluit Autoriteit Persoonsgegevens over Fraudesignaleringsvoorziening (FSV) Belastingdienst

Aflevering 16, gepubliceerd op 21-04-2022
Staatssecretaris Van Rij (Financiën – Fiscaliteit en de Belastingdienst) heeft de Tweede Kamer geïnformeerd over het besluit van de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) een boete op te leggen voor de verwerking van persoonsgegevens in de Fraudesignaleringsvoorziening (FSV) van de Belastingdienst. De AP heeft het totale bedrag van de opgelegde boetes vastgesteld op € 3.700.000.

NTFR 2022/1634 - Kamervragen over correspondentie over inzageverzoeken in FSV

Aflevering 16, gepubliceerd op 21-04-2022
Staatssecretaris Van Rij (Financiën – Fiscaliteit en Belastingdienst) heeft antwoord gegeven op vragen over correspondentie van de Belastingdienst in reactie op verzoeken van betrokkenen over inzage in hun persoonsgegevens vanwege registratie in de Fraudesignaleringsvoorziening (FSV). Het Tweede Kamerlid Inge van Dijk (CDA) heeft de vragen gesteld.

NTFR 2022/1635 - Antwoorden Kamervragen over rapporten FSV Particulieren en gegevensdeling

Aflevering 16, gepubliceerd op 21-04-2022
Staatssecretaris Van Rij (Financiën – Fiscaliteit en Belastingdienst) heeft de antwoorden op vragen over de rapporten over de effecten van de Fraudesignaleringsvoorziening (FSV) voor burgers die door de directie Particulieren geregistreerd zijn en over de deling van gegevens uit FSV met externe partijen, naar de Tweede Kamer gestuurd. Ook deelt de staatssecretaris de verdere planning van de informatievoorziening rond FSV.

NTFR 2022/1637 - Kamerbrief reactie op motie over terugbetaaltermijn belastingschulden bedrijven

Aflevering 16, gepubliceerd op 21-04-2022
Staatssecretaris Van Rij (Financiën – Fiscaliteit en Belastingdienst) reageert met deze brief op de motie van de leden Stoffer (SGP) en Idsinga (VVD). Zij verzoeken de regering met deze motie om diverse scenario’s te maken, zodat ondernemingen met toekomstperspectief waarvoor de huidige regeling van vijf jaar te knellend is, de mogelijkheid krijgen een fors langere betalingsregeling te krijgen dan de huidige vijf jaar.

NTFR 2022/1638 - Kamerbrief reactie op motie over terugbetaaltermijn belastingschulden bedrijven

Aflevering 16, gepubliceerd op 21-04-2022
Staatssecretaris Van Rij (Financiën – Fiscaliteit en Belastingdienst) reageert met deze brief op de motie van de leden Stoffer (SGP) en Idsinga (VVD) (Kamerstuk 35 927, nr. 124). Zij verzoeken de regering met deze motie om diverse scenario’s te maken, zodat ondernemingen met toekomstperspectief waarvoor de huidige regeling van vijf jaar te knellend is, de mogelijkheid krijgen een fors langere betalingsregeling te krijgen dan de huidige vijf jaar.

NTFR 2022/1639 - Internetconsultatie Coronabelastingschulden

Aflevering 16, gepubliceerd op 21-04-2022
Naar aanleiding van de door de Tweede Kamer op 26 januari 2022 aangenomen motie van het lid Mulder vraagt het Ministerie van Financiën met een internetconsultatie om input over het invorderingsbeleid van coronabelastingschulden. De motie-Mulder verzoekt de regering om in overleg te treden met het bedrijfsleven, zoals onder meer de horeca, zodat een oplossing kan worden gevonden voor de problemen die ondernemers zullen ervaren met het aflossen van belastingschulden. Het kabinet wil met deze internetconsultatie in breed overleg met ondernemers en hoopt meer inzicht te krijgen in mogelijke knelpunten. De internetconsultatie staat tot 9 mei open.

NTFR 2022/1642 - EC verzoekt Duitsland zijn regels inzake belasting op dividend en rentebetalingen aan liefdadigheidsinstellingen in overeenstemming te brengen met EU-recht

Aflevering 16, gepubliceerd op 21-04-2022
De Europese Commissie heeft besloten Duitsland een aanmaningsbrief te sturen met het verzoek zijn wetgeving inzake de belasting op dividend en rentebetalingen aan liefdadigheidsinstellingen te wijzigen. Conform het Duitse belastingrecht worden dividenden en rentebetalingen aan liefdadigheidsinstellingen met statutaire zetel of beheersvestiging in Duitsland vrijgesteld van bronbelasting, of wordt de bronbelasting terugbetaald. Dividenden en rentebetalingen aan vergelijkbare liefdadigheidsinstellingen die in andere EU- en EER-staten en derde staten zijn gevestigd, worden echter belast tegen een tarief van 25%, tenzij een relevant dubbelbelastingverdrag in een lager tarief voorziet. Dit verschil in behandeling van binnenlandse en grensoverschrijdende dividend- en rente-uitkeringen aan liefdadigheidsinstellingen vormt een beperking van het door art. 63 VWEU en art. 40 EER-Overeenkomst gewaarborgde vrije verkeer van kapitaal. Als Duitsland binnen twee maanden geen bevredigend antwoord geeft, kan de Commissie een met redenen omkleed advies sturen.