Home

Gerechtshof 's-Hertogenbosch, 24-09-2025, ECLI:NL:GHSHE:2025:2511, 24/602 tot en met 24/614 en 24/666 tot en met 24/678

Gerechtshof 's-Hertogenbosch, 24-09-2025, ECLI:NL:GHSHE:2025:2511, 24/602 tot en met 24/614 en 24/666 tot en met 24/678

Gegevens

Instantie
Gerechtshof 's-Hertogenbosch
Datum uitspraak
24 september 2025
Datum publicatie
30 september 2025
ECLI
ECLI:NL:GHSHE:2025:2511
Formele relaties
Zaaknummer
24/602 tot en met 24/614 en 24/666 tot en met 24/678
Relevante informatie
Art. 3.82 Wet IB 2001, Art. 19 Uitv besl IB 2001, Art. 11 Wet LB, Besluit pensioenen Internationale Organisaties

Inhoudsindicatie

Belanghebbende heeft pensioenaanspraken opgebouwd bij NATO in de periode van 15 augustus 1979 tot en met 30 juni 2006. Op 1 juli 2006 zijn de uitkeringen ingegaan. In geschil zijn de aanslagen inkomstenbelastingheffing/premie volksverzekeringen 2006 tot en met 2018, meer in het bijzonder of de pensioenuitkeringen op de juiste wijze in de belastingheffing zijn betrokken. Het hof heeft de belastbaarheid van het pensioen per opbouwperiode beoordeeld. Het pensioen met betrekking tot deel 1 (dat is opgebouwd vóór 1995) is onzuiver, zodat de uitkeringen niet belastbaar zijn. Op het pensioen met betrekking tot deel 2 (dat is opgebouwd van 1995 tot en met 2000) is de saldomethode van toepassing. Het pensioen met betrekking tot deel 3 is integraal belast. Het Besluit pensioenen Internationale Organisaties is niet van toepassing. Het hof is van oordeel dat de tax-adjustment en de household allowance ook kwalificeren als pensioen. Het hof wijst belanghebbendes verzoek om honorering van het zorgvuldigheidsbeginsel en het rechtszekerheidsbeginsel, om rechtsherstel in box 3, om vergoeding van wettelijke rente en om een hogere schadevergoeding af. Het hof wijst belanghebbendes verzoek om vermindering van heffings- dan wel belastingrente toe.

Uitspraak

Team belastingrecht

Meervoudige Belastingkamer

Nummers: 24/602 tot en met 24/614 en 24/666 tot en met 24/678

Uitspraak op het hoger beroep van

de inspecteur van de belastingdienst,

hierna: de inspecteur,

en op het hoger beroep van

[belanghebbende] ,

wonend in [woonplaats] ,

hierna: belanghebbende,

tegen de uitspraak van de rechtbank Zeeland-West-Brabant (hierna: de rechtbank) van 4 april 2024, nummers BRE 23/2168 tot en met 23/2180, in het geding tussen belanghebbende en de inspecteur.

1 Ontstaan en loop van het geding

1.1.

De inspecteur heeft de aanslagen inkomstenbelasting/premie volksverzekeringen (hierna: IB/PVV) 2006 tot en met 2018 opgelegd. Tevens is bij beschikkingen heffingsrente dan wel belastingrente in rekening gebracht (hierna: rentebeschikkingen).

1.2.

Belanghebbende heeft bezwaar gemaakt. De inspecteur heeft uitspraken op bezwaar gedaan en de bezwaren gegrond verklaard.

1.3.

Belanghebbende heeft tegen deze uitspraken beroep ingesteld bij de rechtbank. De rechtbank heeft de beroepen gegrond verklaard en nevenbeslissingen gegeven met betrekking tot de rentebeschikkingen, de vergoeding van immateriële schade, het griffierecht en de proceskosten.

1.4.

De inspecteur heeft tegen deze uitspraak hoger beroep ingesteld bij het hof, bij het hof bekend onder nummers 24/602 tot en met 24/614. Belanghebbende heeft een verweerschrift ingediend.

1.5.

Belanghebbende heeft eveneens hoger beroep ingesteld bij het hof, bij het hof bekend onder nummers 24/666 tot en met 24/678. De inspecteur heeft een verweerschrift ingediend.

1.6.

Partijen hebben vóór de zitting nadere stukken ingediend. Deze stukken zijn doorgestuurd naar de andere partij.

1.7.

De zitting heeft plaatsgevonden op 9 januari 2025 in ’s-Hertogenbosch. Daar zijn verschenen belanghebbende, tot bijstand vergezeld van zijn echtgenote, [echtgenote] , en, namens de inspecteur, [inspecteur 1] , [inspecteur 2] en [inspecteur 3] .

Op deze zitting zijn de onderhavige zaken gelijktijdig, maar niet gevoegd, behandeld.

1.8.

Belanghebbende heeft tijdens de zitting een pleitnota voorgelezen en exemplaren daarvan overgelegd aan het hof en aan de andere partij.

1.9.

Het hof heeft aan het einde van de zitting het onderzoek gesloten.

1.10.

Van de zitting is een proces-verbaal opgemaakt, dat gelijktijdig met de uitspraak aan partijen wordt verzonden.

2 Feiten

2.1.

Belanghebbende is geboren op [datum] 1945 en woont in de onderhavige jaren in Nederland.

2.2.

Belanghebbende is van 15 augustus 1979 tot 1 juli 2006 werkzaam geweest bij de North Atlantic Treaty Organization (hierna: NATO). Belanghebbende ontvangt sinds 1 juli 2006 een ouderdomspensioen van NATO. Ook ontvangt belanghebbende een household allowance en een tax-adjustment. Belanghebbende heeft het pensioen opgebouwd met toepassing van de “Pension Scheme Rules Applicable to Permanent Staff of the Co-ordinated Organisations” (hierna: de (gecoördineerde) pensioenregeling). In deze regeling is onder meer het volgende bepaald:

“RETIREMENT PENSION AND LEAVING ALLOWANCE

(…)

Article 7 – Conditions of entitlement

A staff member who has completed ten or more years actual service, within the meaning of Article 4, in one or more of the Organisations listed in Article 1 shall be entitled to a retirement pension.

(…)

Article 8 – Age of entitlement - Deferred pension and early pension

1. A staff member shall become eligible for a retirement pension at the age of sixty.

(…)

4. However, a staff member who retires before pensionable age may request early payment of his pension provided he is at least fifty years old.

(…)

Article 10 – Rate of pension

1. Except where paragraphs 2 and 3 of Article 5 apply, the amount of the retirement pension shall be, per reckonable year of service within the meaning of Articles 4 and 6, 2 per cent of the salary corresponding to the last grade held by the staff member for not less than one year before termination of his appointment and the last step held in that grade.

2. The maximum rate of the pension shall be 70 per cent of this salary (…).

(…)

Article 11 – Leaving allowance

A staff member whose service terminates otherwise than by reason of death or invalidity and who is not entitled to a retirement pension nor to the benefit of the provisions of Article 12.2, shall be entitled on leaving to a payment of:

(i) the aggregate amount deducted from his salary in respect of his pension contribution, together with compound interest at the rate of 4 per cent per annum;

(ii) a leaving allowance equal to one month and a half of his last salary multiplied by the number of reckonable years of service credited within the meaning of Article 6;

(iii) one-third of the amounts paid to the Organisation under the provisions of Article 12.1, together with compound interest at the rate of 4 per cent per annum. Should, however the whole of these amounts have to be refunded to his previous employer, the reckonable years of service corresponding to those amounts shall be disregarded in the calculation of the severance grant.

(…)

ORPHAN’S OR DEPENDANT'S PENSION

Article 25 -Rate of pension

l. Where a staff member still serving or entitled to an invalidity or an immediate or deferred retirement pension dies, his children or other dependants shall be entitled to a pension under the terms’ of paragraphs 2 and 3 below.

2. Where the staff member dies leaving a spouse entitled to a survivor’s pension, the pension referred to in paragraph 1 above shall be:

- 40 per cent of the survivor’s pension, (…)

3. Where a staff member dies without leaving a spouse entitled to a survivor’s pension, the pension referred to in paragraph 1 above shall be:

- 80 per cent of the theoretical survivor’s pension, (…)

6. The expression "dependent children" shall mean children who were effectively dependent on the staff member or former staff member at the time of his death or were born not more than 300 days after his death.

The expression "other dependants" shall mean persons who, exceptionally, had been granted similar rights to dependent children under rules applying in the Co-ordinated Organisations before the death of the staff member or former staff member.

(…)

FAMILY ALLOWANCES

Article 28 – Conditions

1. The family allowances comprising household allowance (…) granted under the Organisation’s Staff Regulations and Rules shall be paid:

(i) to the recipient of a retirement pension, at the age of entitlement, or later;

(…)

The household allowance shall be calculated by reference to the pension of the recipient.

(…)

Article 41 – Staff members’ contribution – Costing the Scheme

1. The staff members’ contribution to this Pension Scheme shall be 7 per cent of their salary and shall be deducted monthly.

(…)

3. Should the Councils of the Co-ordinated Organisations listed in article 1.1 deem it necessary to have an evaluation of the cost of the Pension Scheme made by one or more actuaries and should this show the staff members’ contributions to be insufficient to cover one third of the financing of the benefits payable under these Rules, the said Councils shall decide what changes, if any, are to be made in the rates of contribution.

(…)

Article 42 – Pensions which are subject to national tax legislation

1. The recipient of a pension under these Rules shall be entitled to the adjustment applying to the Member Country of the Organisation in which the pension and adjustment relating thereto are chargeable to income tax under the tax legislation in force in that country.

2. The adjustment shall equal 50% of the amount by which the recipient’s pension would theoretically need to be increased, were the balance remaining after deduction of the amount of national income tax or taxes on the total to correspond to the amount of the pension calculated in accordance with these Rules.

For such purpose, there shall be drawn up, for each Member country, in accordance with the implementing instructions referred to in paragraph 6, tables of equivalence specifying, for each amount of pension, the amount of the adjustment to be added thereto. The said tables shall determine the rights of the recipients.

3. In calculating the theoretical amount of income tax or taxes referred to in paragraph 2 of this Article, account shall be taken only of the provisions of tax legislation and regulations affecting the basis of liability and the amount of income tax or taxes for all pensioner-taxpayers in the country concerned.

Pensioners without spouse or dependants shall be deemed to be in the position of a pensioner without entitlement to any tax reliefs or allowances for family responsibilities, all other recipients being deemed to be pensioners enjoying the tax reliefs and allowances of a person who is married without children.

No account shall be taken:

 of individual factors related to the personal circumstances or private means of a particular pensioner,

 of income other than that arising under these Rules,

 of the income of the spouse or dependents of the pensioner.

On the other hand, account shall, in particular, be taken of circumstances arising in the course of the year as a result of:

 a change in civil status or settlement in another place of residence with a different taxation system,

 commencement or cessation of payment of the pension.”.

2.3.

Bij de vaststelling van de aanslagen IB/PVV 2006 tot en met 2018 is de inspecteur afgeweken van de ingediende aangiften IB/PVV. De inspecteur heeft over alle jaren de pensioenuitkering inclusief de household allowance en de tax-adjustment aangemerkt als belastbaar inkomen uit werk en woning (box 1) op grond van artikel 3.82, aanhef en onderdeel c, Wet IB 2001 en heeft ter zake van de pensioenaanspraak geen inkomen uit sparen en beleggen (box 3) in aanmerking genomen.

2.4.

In de uitspraken op bezwaar heeft de inspecteur het pensioen belast conform de uitgangspunten van het Besluit pensioenen Internationale Organisaties (hierna: het Besluit)1 en de aanslagen verminderd. Het pensioen (exclusief household allowance en tax-adjustment) is voor twee derde (2/3e) deel belast als inkomen uit werk en woning (box 1) en voor een derde (1/3e) deel belast als inkomen uit sparen en beleggen (box 3). In box 3 is voor de bepaling van de waarde van de pensioenaanspraak uitgegaan van de uitgangspunten zoals vermeld in artikel 19 Uitvoeringsbesluit inkomstenbelasting 2001 (hierna: UBIB 2001). De household allowance en tax-adjustment zijn volledig belast in box 1.

2.5.

De rechtbank heeft de beroepen gegrond verklaard, de uitspraken op bezwaar vernietigd, de aanslagen IB/PVV verminderd, de rentebeschikkingen dienovereenkomstig verminderd en gelast dat de aldus berekende rentebeschikkingen verder worden verminderd tot 25% van de aldus berekende heffings- en belastingrente, de inspecteur veroordeeld tot het betalen van een vergoeding van immateriële schade aan belanghebbende tot een bedrag van € 22.500, bepaald dat de inspecteur het griffierecht van € 50 aan belanghebbende moet vergoeden en de inspecteur veroordeeld tot betaling van € 984,30 aan proceskosten aan belanghebbende.

3 Geschil en conclusies van partijen

3.1.

Het geschil in beide hoger beroepen betreft het antwoord op de volgende vragen:

  1. Zijn het pensioen, de tax-adjustment en de household allowance terecht en op de juiste wijze in de heffing van IB/PVV betrokken (hoger beroep inspecteur en belanghebbende)?

  2. Is het inkomen uit sparen en beleggen tot een te hoog bedrag vastgesteld, omdat het forfaitair vastgestelde rendement hoger is dan het werkelijk behaalde rendement (hoger beroep belanghebbende)?

  3. Is het vertrouwensbeginsel dan wel het rechtszekerheidsbeginsel geschonden (hoger beroep belanghebbende)?

  4. Zijn de rentebeschikkingen zoals deze luiden na de uitspraak van de rechtbank, tot te lage bedragen (hoger beroep inspecteur) dan wel te hoge bedragen vastgesteld (hoger beroep belanghebbende)?

  5. Heeft belanghebbende recht op vergoeding van wettelijke rente over de teruggave van de teveel betaalde IB/PVV en heffings- en belastingrente (hoger beroep belanghebbende)?

  6. Heeft de rechtbank de vergoeding van immateriële schade te hoog (hoger beroep inspecteur) dan wel te laag (hoger beroep belanghebbende) vastgesteld?

3.2.

De inspecteur concludeert tot bevestiging van de uitspraken op bezwaar met betrekking tot de aanslagen IB/PVV met inachtneming van een matiging van de rentebeschikkingen en vermindering van de door de rechtbank vastgestelde vergoeding van immateriële schade tot € 12.500.

3.3.

Belanghebbende concludeert tot vermindering van de aanslagen IB/PVV, vernietiging van de rentebeschikkingen, vergoeding van wettelijke rente en tot dertien maal een vergoeding van immateriële schade.

4 Gronden

5 Beslissing