Home

Gerechtshof Den Haag, 09-04-2025, ECLI:NL:GHDHA:2025:648, BK-24/804

Gerechtshof Den Haag, 09-04-2025, ECLI:NL:GHDHA:2025:648, BK-24/804

Gegevens

Instantie
Gerechtshof Den Haag
Datum uitspraak
9 april 2025
Datum publicatie
12 mei 2025
ECLI
ECLI:NL:GHDHA:2025:648
Formele relaties
Zaaknummer
BK-24/804
Relevante informatie
Art. 19a Wet BPM, Art. 8 Uitv.reg. BPM, Art. 110 VWEU

Inhoudsindicatie

Art. 19a Wet bpm. Naheffingsaanslag bpm. Op grond van alle relevante omstandigheden van het onderhavige geval heeft het verschil in CO2-uitstoot geen impact op de handelsinkoopwaarde. Handelsinkoopwaarde kan worden gebaseerd op de koerslijst. Geen aanleiding om meer schade in aanmerking te nemen. Vermindering naheffingsaanslag. Geen aanleiding voor toepassing wegingsfactor 0,25 of 0,10.

Uitspraak

Team Belastingrecht

meervoudige kamer

nummer BK-24/804

in het geding tussen:

(gemachtigde: S.M. Bothof)

en

(vertegenwoordiger: […] )

op het hoger beroep van belanghebbende tegen de uitspraak van de Rechtbank Den Haag (de Rechtbank) van 7 maart 2024, nummer SGR 22/7290.

Procesverloop

1.1.

Aan belanghebbende is een naheffingsaanslag belasting van personenauto’s en motorrijwielen (bpm) opgelegd van € 5.893 (de naheffingsaanslag).

1.2.

Belanghebbende heeft tegen de naheffingsaanslag bezwaar gemaakt. Bij uitspraak op bezwaar heeft de Inspecteur de naheffingsaanslag gehandhaafd.

1.3.

Belanghebbende heeft tegen de uitspraak op bezwaar beroep ingesteld bij de Rechtbank. Ter zake van het beroep is een griffierecht geheven van € 184. De Rechtbank heeft het beroep ongegrond verklaard.

1.4.

Belanghebbende heeft tegen de uitspraak van de Rechtbank hoger beroep ingesteld bij het gerechtshof ‘s-Hertogenbosch. Ter zake van het hoger beroep is een griffierecht geheven van € 279. De Inspecteur heeft een verweerschrift ingediend. Het gerechtshof ‘s-Hertogenbosch heeft het hogerberoepschrift doorgezonden naar het Hof. Van de zijde van belanghebbende zijn op 8, 13 en 25 februari 2025 nadere stukken ingekomen.

1.5.

De mondelinge behandeling van de zaak heeft plaatsgehad ter zitting van het Hof van 26 februari 2025. Partijen zijn verschenen. Van het verhandelde ter zitting is een proces-verbaal opgemaakt.

Feiten

2.1.

Belanghebbende heeft op aangifte een bedrag van € 22.682 aan bpm voldaan ter zake van de registratie van een Audi A6 Avant (de auto). De datum van eerste toelating van de auto is 1 oktober 2020. In de aangifte is uitgegaan van een CO2-uitstoot van de auto van 288 gr/km.

2.2.

Belanghebbende heeft op 26 januari 2022 aangifte gedaan met een op 21 januari 2022 opgemaakt taxatierapport van [naam taxateur] (het taxatierapport). Het taxatierapport is bij de aangifte gevoegd. De taxateur heeft voor de waardevermindering de handelsinkoopwaarde verminderd met de door hem vastgestelde schade. De taxateur heeft de schade vastgesteld op een bedrag van € 21.482,96. In het taxatierapport benoemt de taxateur vier referentievoertuigen met vraagprijzen tussen € 139.999 en € 159.900. Bij het taxatierapport heeft de taxateur een XRAY-koerslijst overgelegd van een Audi A6 Avant, RS 6 TFSI quattro, met een CO2-uitstoot van 282 gr/km. Onder het kopje “Marktonderzoek" heeft de taxateur het volgende opgemerkt:

“Ter bepaling van de handelsinkoopwaarde in onbeschadigde toestand voerde ondergetekende een naar waarheid en gedegen onderzoek, gebaseerd op Nederlandse referentievoertuigen uit. De kenmerken van deze motorrijtuigen corresponderen zoveel mogelijk met die van het onderhavige motorrijtuig. Voorts wordt verwezen naar de bijgevoegde koerslijst.”

De handelsinkoopwaarde in onbeschadigde staat is volgens het rapport “gebaseerd op de voornoemde referentievoertuigen onder aftrek van een gangbare marge bij importvoertuigen” en komt uit op € 111.949, waarna de handelsinkoopwaarde van de auto “gebaseerd op de voornoemde referentievoertuigen onder aftrek van een gangbare marge bij importvoertuigen en een redelijk deel van de reparatiekosten” uitkomt op € 91.050.

2.3.

Na aangifte is de auto geselecteerd voor controle door DRZ. DRZ heeft

geconstateerd dat uit de SilverDAT VIN-informatie van de auto blijkt dat de bij het

taxatierapport overgelegde XRAY-koerslijst niet de koerslijst is van het voertuig waarvan de

eigenschappen en kenmerken het dichtst aansluiten bij de auto, omdat de auto is uitgerust

met meer opties, accessoires en/of pakketten dan het door de taxateur gekozen

referentievoertuig. DRZ heeft de schade aan de auto gecalculeerd op € 1.254. DRZ heeft op basis van de SilverDAT VIN-informatie van de auto de in de XRAY-koerslijst voorkomende referentieauto, waarvan de eigenschappen en kenmerken het dichtst aansluiten bij die van de auto, geselecteerd. Deze referentieauto heeft een CO2-uitstoot van 282 gr/km. De handelsinkoopwaarde van de referentieauto in onbeschadigde staat is volgens deze koerslijst € 122.419. De netto catalogusprijs van de referentieauto is € 150.872.

2.4.

De Inspecteur heeft vervolgens ter bepaling van het na te heffen bedrag het

afschrijvingspercentage vastgesteld op 48,40. De Inspecteur heeft daartoe de historische

nieuwprijs van de referentieauto vastgesteld op € 235.378, door de netto catalogusprijs van

de referentieauto te vermeerderen met 21% (btw) en met € 52.929, de bpm verschuldigd voor de referentieauto op 1 oktober 2020. De historische nieuwprijs afgezet tegen de

handelsinkoopwaarde van de referentieauto minus 72% van het schadebedrag van de auto,

(€ 121.516 in totaal), levert het afschrijvingspercentage van 48,40 op.

Oordeel van de Rechtbank

Geschil in hoger beroep en conclusies van partijen

Beoordeling van het hoger beroep

Proceskosten en griffierecht

Beslissing