Home

Rechtbank Den Haag, 04-07-2024, ECLI:NL:RBDHA:2024:10742, AWB - 22 _ 3914

Rechtbank Den Haag, 04-07-2024, ECLI:NL:RBDHA:2024:10742, AWB - 22 _ 3914

Gegevens

Instantie
Rechtbank Den Haag
Datum uitspraak
4 juli 2024
Datum publicatie
18 juli 2024
ECLI
ECLI:NL:RBDHA:2024:10742
Formele relaties
Zaaknummer
AWB - 22 _ 3914
Relevante informatie
Art. 15.33 WMB, Art. 216 Gemw, Art. 219 Gemw, Art. 7:4 Awb, Art. 8:42 Awb

Inhoudsindicatie

aanslag afvalstoffenheffing. Hoogte tarief eenpersoonshuishouden. Er is geen sprake van overschrijding van de opbrengstlimiet. Het gelijkheidsbeginsel, noch het evenredigheidsbeginsel is geschonden.

Uitspraak

Team belastingrecht

zaaknummer: SGR 22/3914

(gemachtigde: mr. [gemachtigde]),

en

en

de Staat der Nederlanden (Ministerie van Justitie en Veiligheid), te Den Haag, de Staat.

Procesverloop

Verweerder heeft aan eiser voor het jaar 2022 een aanslag afvalstoffenheffing (de aanslag) opgelegd.

Verweerder heeft bij uitspraak op bezwaar van 19 mei 2022 de aanslag gehandhaafd.

Eiser heeft daartegen beroep ingesteld en een nadere motivering van zijn beroep ingediend.

Verweerder heeft een verweerschrift ingediend.

Eiser heeft op 22 mei 2024 een pleitnota ingediend.

Het onderzoek ter zitting heeft plaatsgevonden op 23 mei 2024.

Namens eiser is zijn gemachtigde verschenen. Verweerder heeft zich laten vertegenwoordigen door [naam 1], [naam 2] en [naam 3].

Overwegingen

Feiten

1. De Verordening afvalstoffenheffing 2022 van de gemeente Zoetermeer (de Verordening) luidt, voor zover hier van belang:

Artikel 3 Belastingplicht

De belasting wordt geheven van degene die in de gemeente naar de omstandigheden beoordeeld (…) gebruik maakt van een perceel ten aanzien waarvan (…) een verplichting tot het inzamelen van huishoudelijke afvalstoffen geldt.

Artikel 4 Maatstaf van heffing en belastingtarief

De belasting wordt geheven naar de maatstaven en de tarieven opgenomen in de bij deze verordening behorende en daarvan deel uitmakende tarieventabel.

(…)

Bijlage 1 Tarieventabel bedoeld in artikel 4 bij de Verordening afvalstoffenheffing 2022

De belasting bedraagt per perceel per belastingjaar:
1 indien het perceel bij de aanvang van de belastingplicht wordt gebruikt door één persoon: € 264,27;

2 indien het perceel bij de aanvang van de belastingplicht wordt gebruikt door twee personen: € 297,13;

3 indien het perceel bij de aanvang van de belastingplicht wordt gebruikt door drie of meer personen: € 311,77;

(…)”

2. In de Programmabegroting 2022-2025 is onder meer het volgende opgenomen:

“(…) Hogere afvalstoffenheffing, door veel restafval en druk op de afvalmarkt

Met het programma Van Afval Naar Grondstof streeft de rijksoverheid naar een reductie van de hoeveelheid restafval naar 100 kilogram per inwoner. Mogelijk neemt het rijk de komende jaren meer verplichtende of sanctionerende maatregelen om de restafvalreductie te stimuleren. Dit kan een nadelig effect hebben op de hoogte van de afvalstoffenheffing. Er staat druk op de afvalmarkt. Kostenstijgingen voor verwerking en dalingen van de opbrengsten voor afzet van afvalfracties kunnen ervoor zorgen dat de afvalstoffenheffing stijgt. Als gevolg van corona werken meer mensen thuis en worden meer webshop-aankopen gedaan. Het effect op de hoeveelheid en samenstelling van het afval is mogelijk ook nog in 2022 merkbaar.

(…)

5. Afvalinzameling en verwerking matrassen

Voor afvalinzameling, -verwerking en overige kosten is in de begroting in totaal € 11,2 mln. opgenomen. Hiervan is € 1,6 mln. begroot voor grofvuil. Eén van de onderdelen van het grofvuil is de verwerking van matrassen. Door landelijke regelgeving over de verwerking van matrassen in combinatie met het opschorten van de uitvoering van het nieuwe afval- en grondstoffenbeleidsplan, nemen de verwerkingskosten toe naar € 250.000 per jaar. Deze extra en naar verwachting structurele kosten worden betrokken in de hoogte van de afvalstoffenheffing vanaf 2022.

(…)”

3. In een document genaamd ‘Kostendekking legestabel 2022’, dat in de Gemeenteraadsvergadering van 20 december 2021 van de gemeente Zoetermeer is behandeld en is vastgesteld, staat, voor zover hier van belang:

“(…) Kosten Baten Dekkings%

Overige heffingen

Afvalstoffenheffing 16.415.000 15.928.000 97

(…)”

4. Het definitieve overzicht met de geraamde baten en lasten ter zake van het beheer van huishoudelijke afvalstoffen dat na de onder 2 vermelde programmabegroting is vastgesteld, het zogeheten ‘Model transparantie opbouw leges en heffingen’ (het Model), vermeldt onder 1 ‘Inventarisatie van determinanten’ als totaal € 16.415.138 aan geprognotiseerde kosten met een uitsplitsing van de betreffende kostenposten waarbij – voor zover hier relevant – is vermeld ‘kosten van kwijtschelding’ groot € 1.075.139 en ‘BCF (‘fictieve’ compensabele BTW)’ groot € 1.717.769. Voorts is daarin onder 2 ‘Prognose en historie productiegegevens’ vermeld:

Een persoonshuishoudens

17.390

Twee persoonshuishoudens

18.742

meerpersoonshuishoudens

18.789

Som aantal huishoudens

54.921

Reële kostprijs per product o.b.v. historische productie en kosten

€ 298,89

Onder 4 ‘Vast te stellen prijs en percentage kostendekkendheid’ is vermeld:

Reële kostprijs per product o.b.v. activiteiten en verwachte productie

€ 298,89

Bijstelling door beleid- of wetgeving

Op basis van kosten, productiegegevens en beleid gebaseerde te hanteren prijs

€ 298,89

Werkelijk gemiddeld te hanteren prijs (inclusief bijvoorbeeld een afronding)

€ 290,01

Kostendekkendheidspercentage

97%

5. Verweerder heeft aan eiser een aanslag afvalstoffenheffing opgelegd naar een tarief van € 264,27, betreffende het tarief voor een eenpersoonshuishouden.

Geschil 6. In geschil is of de aanslag terecht aan eiser is opgelegd.

Beslissing

Rechtsmiddel