FTV 2017/22 - ANBI-vereisten in de praktijk: een stand van zaken
Aflevering 4, gepubliceerd op 30-04-2017 geschreven door Hemels, S.giftenaftrek en de praktijk rondom algemeen nut beogende instellingen (hierna: ANBI’s) en sociaal belang behartigende instelling (SBBI’s) naar de Tweede Kamer gestuurd.[NOOT: Kamerstukken II 2016-2017, 34552, nr. 77. De evaluatierapporten hebben zelf geen Kamerstuknummer gekregen, deze zijn alleen op internet gepubliceerd, onder meer op www.rijksoverheid.nl/documenten/kamerstukken/2017/01/27/brief-over-evaluaties-giftenaftrek-en-de-evaluatie-van-de-praktijk-rondom-anbi-s-en-sbbi-s.] Laatstgenoemde evaluatie[NOOT: Ministerie van Financiën, Evaluatie van de praktijk rondom ANBI’s en SBBI’s, 2017, www.rijksoverheid.nl/documenten/kamerstukken/2017/01/27/bijlage-evaluatie-van-de-praktijk-rondom-anbi-s-en-sbbi-s. Hierna verkort aangehaald als MinFin 2017.] (hierna ook aangehaald als ‘het rapport’) is door het ministerie van Financiën verzorgd en bevat interessante informatie over een aantal voor ANBI’s relevante punten. Het rapport bevat enerzijds feitelijke gegevens over het aantal ANBI’s en aanvragen per jaar en de wijze waarop ANBI’s worden gecontroleerd. Daarnaast bevat het zienswijzen over de vereisten inzake de rechtsvorm, het 90% algemeen nut beogen, commerciële prijzen, het vermogen en de beschikkingsmacht daarover, de bestuurdersbeloning, de statutaire liquidatiebepaling en transparantie. Ook bevat het rapport de ervaringen van de Belastingdienst met de integriteitstoets en de informatieplicht van ex-ANBI’s. Voor de uitvoeringspraktijk is dit daarom een interessant document. Dit artikel bespreekt voornoemde punten en koppelt deze aan recente jurisprudentie en praktijkdiscussies over ANBI’s.[NOOT: De evaluatie van de giftenaftrek komt in dit artikel niet aan de orde. Zie daarvoor S.J.C. Hemels, “Evaluatie ANBI en giftenaftrek: handhaving verbeteren reëel alternatief voor afschaffing”, WFR 23 februari 2017.]