Aflevering 2

Gepubliceerd op 20 maart 2020

Loonzaken 2020, afl. 2 - Aansprakelijkheidsrecht: volop in beweging

Aflevering 2, gepubliceerd op 20-03-2020 geschreven door Hurk, H. van den en Slagmaat, M. van
Een pensioenfonds mag van Hof Arnhem-Leeuwarden een 13 jaar eerder gemaakte verkeerde berekening van een waardeoverdracht op basis van het pensioenreglement herstellen. Het pensioenfonds is echter aansprakelijk als de deelnemer daardoor schade lijdt.

Loonzaken 2020, afl. 2 - Aanvraag loonkostensubsidies kan straks simpeler

Aflevering 2, gepubliceerd op 20-03-2020
De helft van de mensen met een beperking heeft geen werk. De meesten van hen willen wel graag werken. Staatssecretaris Tamara van Ark wil mensen met een beperking met een reeks van nieuwe maatregelen helpen. Zij stuurde op 13 februari 2020 haar wetsvoorstel Breed Offensief aan de Tweede Kamer. De beoogde inwerkingtreding van het wetsvoorstel is 1 januari 2021.

Loonzaken 2020, afl. 2 - Anti-ronselbeding afdwingbaar?

Aflevering 2, gepubliceerd op 20-03-2020 geschreven door Vries, mr. M.A.
Naast een concurrentie- en relatiebeding bevat de arbeidsovereenkomst geregeld een anti-ronselbeding. Een dergelijk beding verbiedt een werknemer om gedurende een bepaalde periode na einde van de arbeidsovereenkomst werknemers van de werkgever te benaderen om hen te bewegen de arbeidsovereenkomst met de werkgever te beëindigen. Kan een dergelijk beding met succes worden ingeroepen door de werkgever?

Loonzaken 2020, afl. 2 - De WAB en de gevolgen voor de organisatie

Aflevering 2, gepubliceerd op 20-03-2020 geschreven door Wevers, M.
De Wet arbeidsmarkt in balans (hierna: WAB) is op 1 januari 2020 in werking getreden. Kern van de WAB is dat het kabinet het voor werkgevers aantrekkelijker wil maken om werknemers in vaste dienst te nemen door de kloof tussen vaste arbeidscontracten en flexibele arbeid te verkleinen. De WAB bevat een aantal maatregelen dat in een drietal categorieën is onder te verdelen: het ontslagrecht, de flexibele arbeid en de WW-premie.

Loonzaken 2020, afl. 2 - De expat van buiten de EU: een overzicht

Aflevering 2, gepubliceerd op 20-03-2020 geschreven door Dam-Keuken, B.R. van
Inmiddels is de buitenlandse expat als werknemer niet meer weg te denken uit het Nederlandse arbeidslandschap. De intensieve handelsbetrekkingen vanuit Nederland met andere landen en het gunstige vestigingsklimaat voor buitenlandse bedrijven, maken dat veel werknemers werkzaam zijn bij een in Nederland gevestigde buitenlandse onderneming. Aan de andere kant zijn hier ook veel werknemers uit het buitenland werkzaam. Door de krapte op de arbeidsmarkt zal deze laatste groep in de toekomst alleen maar groter worden.

Loonzaken 2020, afl. 2 - Een nieuwe lente

Aflevering 2, gepubliceerd op 20-03-2020 geschreven door Meulen, mr. K.A. van der
Ruim drie en een half jaar na het referendum is Brexit een feit. Het Verenigd Koninkrijk (VK) heeft de Europese Unie (EU) op 31 januari 2020 verlaten. Tot en met 31 december 2020 geldt een overgangsfase waarin alle EU-regels en wetten voor het VK van kracht blijven. Heeft u werknemers in of vanuit het VK in dienst, dan kunt u deze geruststellen, voorlopig verandert er vrijwel niets voor hen en u. De onderhandelingen voor de periode daarna moeten nog op gang komen. Brexit is even van de voorpagina’s.

Loonzaken 2020, afl. 2 - Einde van een studie- en/of leaseregeling

Aflevering 2, gepubliceerd op 20-03-2020 geschreven door Suijlekom, Dick van
Veel werkgevers kennen een studie- en/of leaseregeling. De studieregeling bevat vaak een terugbetalingsverplichting ingeval de werknemer de dienstbetrekking voortijdig beëindigt. De leaseregeling bevat vaak een bepaling op grond waarvan er een afkoopsom is verschuldigd bij de voortijdige beëindiging van de dienstbetrekking. In dit artikel zal worden ingegaan op de fiscale behandeling van de terugbetalingsverplichting van de studiekosten en de afkoopsom van het leasecontract.

Loonzaken 2020, afl. 2 - Internetconsultatie vereenvoudiging Banenafspraak

Aflevering 2, gepubliceerd op 20-03-2020
De internetconsultatie over het wetvoorstel vereenvoudiging Banenafspraak is opengesteld. In de praktijk lopen werkgevers bij mensen met een arbeidsbeperking nogal eens tegen belemmeringen aan. Het wordt met deze aanpassing van de Wet Banenafspraak eenvoudiger voor werkgevers om banen voor mensen met een arbeidsbeperking te realiseren.

Loonzaken 2020, afl. 2 - Liegen op cv door werknemer zwaarder gestraft?

Aflevering 2, gepubliceerd op 20-03-2020 geschreven door Maaijen, mr. M.
Werkgevers die er achter komen dat een werknemer op zijn of haar cv heeft gelogen over diens werkervaring en/of opleidingen, willen meestal afscheid nemen van deze liegende werknemer. Een ontslag op staande voet of een ontbindingsprocedure bij de rechter behoort dan tot de mogelijkheden. Recent heeft de Hoge Raad geoordeeld dat in dit soort situaties een buitengerechtelijke vernietiging van de arbeidsovereenkomst wegens bedrog ook een optie is. Daarbij kan de werknemer mogelijk ook worden veroordeeld tot het terugbetalen van het tot dan toe ontvangen salaris.

Loonzaken 2020, afl. 2 - Materieel werkgever of toch niet

Aflevering 2, gepubliceerd op 20-03-2020 geschreven door Meulen, mr. K.A. van der
Op 18 februari 2020 is een uitspraak gepubliceerd van Rechtbank Zeeland-West-Brabant. De rechtbank oordeelt hierin dat sprake is van materieel werkgeverschap op grond van een dynamische interpretatie van het OESO-commentaar bij het modelverdrag.

Loonzaken 2020, afl. 2 - Online meldloket Europese detachering live

Aflevering 2, gepubliceerd op 20-03-2020 geschreven door Meulen, mr. K.A. van der
Nadat het Europees Parlement op 29 mei 2018 instemde met aanpassing van Detacheringsrichtlijn 96/71/EG was het in Nederland wachten op het live gaan van het digitale meldsysteem. Dit digitale meldsysteem stelt bedrijven uit landen van de Europese Economische Ruimte (EER) of Zwitserland, die tijdelijk met hun werknemers in Nederland komen werken in staat te voldoen aan hun verplichtingen volgens de Wet arbeidsvoorwaarden gedetacheerde werknemers in de Europese Unie (WagwEU). Het systeem is nu beschikbaar en per 1 maart 2020 is online melden verplicht.

Loonzaken 2020, afl. 2 - Urenregistratie moet te controleren zijn

Aflevering 2, gepubliceerd op 20-03-2020
Afhankelijk van de aard en omvang van een onderneming moet een solide en controleerbare urenregistratie worden bijgehouden. Hoewel de loonadministratie correct is, is deze door het ontbreken van een urenadministratie niet te controleren. De inspecteur heeft terecht een informatiebeschikking opgelegd.Twee vennoten drijven een pizzeria in de vorm van een VOF. In 2015 houdt de Belastingdienst een boekenonderzoek. Naar aanleiding van de bevindingen stelt de Belastingdienst een rapport op. Op 13 november 2016 legt de inspecteur een informatiebeschikking op. In het kader van het boekenonderzoek is namelijk gebleken dat de pizzeria op onderdelen niet heeft voldaan aan haar administratieverplichtingen. Voor het hof gaat het nog om de administratieplicht ten aanzien van de personeels- en urenadministratie, waarvoor de rechtbank de opgelegde informatiebeschikking heeft afgewezen en waarvoor de inspecteur hoger beroep heeft aangetekend. De pizzeria heeft geen (uren)planning van het personeel, de gewerkte uren niet vastgelegd of bewaard en geen betaalbewijzen van de contante uitbetalingen van het loon. In geschil voor het hof is of de inspecteur terecht een informatiebeschikking heeft opgelegd met betrekking tot de loonheffing voor de tijdvakken 1 januari 2013 tot en met 31 december 2014. Het hof overweegt dat de inspecteur heeft gesteld dat, gezien de kwantiteit en het wisselende personeelsbestand waarmee belanghebbende werkt, in de personeelsadministratie controleerbaar moet zijn hoeveel uren het personeel heeft gewerkt en hoeveel uren zijn verloond. Volgens belanghebbende werden de werkdagen en -tijden mondeling afgesproken en werden de feitelijk gewerkte uren ongeveer twee keer per maand doorgegeven aan de loonadministrateur. De loonadministrateur verwerkte deze in de loonadministratie. Het personeel werkte op vaste dagen en tijden, zodat alleen afwijkingen relevant waren om te onthouden. Het was daarom niet noodzakelijk om een urenplanning en -registratie vast te leggen. Volgens de inspecteur werden de uren op de juiste wijze verloond. Hoewel er geen betaalbewijzen aanwezig zijn, is de loonadministratie niet onjuist. Alleen is niet controleerbaar vastgelegd hoeveel uren het personeel daadwerkelijk heeft gewerkt. Het hof oordeelt dat, gezien de aard en omvang van de onderneming, de pizzeria een solide en controleerbare urenregistratie moet bijhouden. Naar aanleiding van een overzicht van de geregistreerde personeelsleden en de gewerkte uren van de inspecteur, oordeelt het hof dat het onwaarschijnlijk is dat alle werknemers vaste contracten met vaste werktijden hebben. Ook omdat de werknemers in 2013 en 2014 een verschillend aantal uren hebben gewerkt, concludeert het hof dat er zonder een controleerbare urenregistratie geen sluitende loonadministratie tot stand is gebracht. Vast staat dat de pizzeria 3.952 uren per jaar is geopend. De inspecteur heeft aannemelijk gemaakt dat er in 2013 in totaal 2.524 uren zijn verloond en in 2014 3.914. De pizzeria heeft in beide jaren ook drie auto’s ter beschikking gehad voor bezorgdiensten, waarvan meerdere medewerkers gelijktijdig bezorgdiensten uitvoerden. Eén van de vennoten was zelf in de zaak aanwezig tijdens de openingsuren, maar zelfs dan moest er tijdens openingsuren ten minste één personeelslid aan het werk zijn geweest. Dit betekent dat in beide jaren ten minste 3.952 uren verloond hadden moeten zijn. Hierbij zijn de voorbereidings- en schoonmaakwerkzaamheden nog buiten beschouwing gelaten. De inspecteur heeft volgens het hof dan ook aannemelijk gemaakt dat de pizzeria de administratieverplichting heeft geschonden. De schending is van dien aard dat omkering en verzwaring van de bewijslast gerechtvaardigd is. Het hof ziet, gezien het voorgaande, geen reden om een nieuwe termijn te stellen voor het alsnog voldoen aan de in de informatiebeschikking bedoelde verplichtingen ter zake van de urenadministratie. Het hoger beroep van de inspecteur is gegrond.

Loonzaken 2020, afl. 2 - Verzekeringsplicht EU en mini-jobs

Aflevering 2, gepubliceerd op 20-03-2020 geschreven door Pauli, R.
Voor de sociale zekerheid geldt binnen de EU Verordening 883/2004. Op grond van deze EU Verordening dient men vast te stellen onder welk sociaal zekerheidsstelsel mensen verzekerd zijn voor de sociale zekerheid als sprake is van grensoverschrijdende werkzaamheden.

Loonzaken 2020, afl. 2 - Wijziging Wfsv

Aflevering 2, gepubliceerd op 20-03-2020
Het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid heeft het wetsvoorstel wijziging Wfsv ter consultatie voorgelegd. Met dit wetsvoorstel komt het kabinet kleine werkgevers tegemoet door hen een lagere Aof-premie te laten betalen.