TFB 2012, afl. 4 - Een compilatie van het leerstuk van de interne compensatie Hoe zit het ook alweer? Interne compensatie: de stand van zaken
Aflevering 4, gepubliceerd op 01-06-2012 geschreven door mr. dr. N.H.A. Gorissen en mr. P.M.C. DekkersIn onze hoedanigheid van docent komt het weleens voor dat een student zich er na de bekendmaking van de uitslag van een toets over beklaagt dat wij hem ten aanzien van één of meer vragen ten onrechte te weinig punten hebben toegekend. Overigens gaat het dan meestal om een student die gezakt is voor zijn toets, maar dit terzijde. Aangezien wij niet de beroerdsten zijn, verzoeken wij altijd aan de desbetreffende student om aan te geven voor welke vraag wij eventueel te weinig punten zouden hebben toegekend en waarom dat naar zijn mening het geval is. De eerste gelaatsuitdrukking van de student is vaak hoopvol. Wij bieden deze persoon namelijk de mogelijkheid om zijn standpunt naar voren te brengen en wij beloven oprecht naar dit standpunt te luisteren, teneinde ons besluit te heroverwegen. Echter, wanneer wij de student duidelijk maken dat wij er dan wel toe gerechtigd zijn om de gehele toets nog eens grondig na te kijken, betrekt diens gezicht vaak. De desbetreffende persoon wordt in dat geval enigszins geremd in zijn enthousiasme, aangezien hij best beseft dat zijn toets in de primaire fase goed is nagekeken en het besluit (zijn cijfer) zorgvuldig tot stand is gekomen.