TFB 2012, afl. 6 - Algemene antimisbruikregels: de hoofdlijnen van HvJ EU en CCCTB vergeleken
Aflevering 6, gepubliceerd op 01-09-2012 geschreven door Drs. E. PoelmannHet ontwijken van belastingheffing is in het algemeen toegestaan. Wil een belanghebbende belastingheffing voorkomen door recht te doen gelden op een EU-verdragsrecht, dan kan die ontwijking botsen met communautair recht. In het algemeen kan worden gezegd dat het HvJ EU (hierna: HvJ) zal ingrijpen als het EU-recht wordt gefrustreerd door kunstmatig en intentioneel handelen. Dat wil evenwel niet zeggen dat de reikwijdte van de ‘anti-abuse’-doctrine altijd exact bepaalbaar is.Zo verwoordde A-G La Pergola dat ‘it is however by no means easy to define the precise scope of that principle’, zie zijn conclusie in HvJ EG 9 maart 1999, C-212/97 (Centros), [1999] ECR I-01459, par. 20. Wel zijn gedeelde waarden dat ofschoon het niet-toepassen van EU-regelgeving slechts bij uitzondering dient te geschieden,HvJ EG 5 juli 2007, C-321/05 (Kofoed), par. 37, en HvJ EG 11 december 2008, C-285/07 (A.T), [2008] ECR I-9329, par. 31. geen vertrouwen kan worden ontleend aan het EU-recht ten behoeve van ‘abusive or fraudulent ends’.HvJ EG 12 mei 1998, C-367/96 (Kefalas and Others), [1998] ECR I-02843, par. 20; HvJ EG 3 december 1974, C-33/74 (Van Binsbergen), [1974] ECR 1299, par. 13; HvJ EG 5 oktober 1994, C-23/93 (TV 10), [1994] ECR I-4795, par. 21; HvJ EG 10 januari 1985, C-229/83 (Au blé vert), [1985] ECR 1, par. 27; HvJ EG 21 juni 1988, C-39/86 (Lair), [1988] ECR 3161, par. 43; HvJ EG 3 maart 1993, C-8/92 (General Milk Products ), [1993] ECR I-779, par. 21; HvJ EG 2 mei 1996, C-206/94 (Brennet), [1996] ECR I-2357, par. 24. Er moet, zo stelt de Raad van Ministers van de EU, een juiste balans zijn tussen enerzijds het publiek belang van het bestrijden van misbruik en het beschermen van de belastinggrondslag van de lidstaten en anderzijds de noodzaak om disproportionele beperkingen van grensoverschrijdende activiteiten binnen de EU te beperken.4