Vastgoed Fiscaal & Civiel 2022, afl. 1 - Een nieuw jaar, een nieuw kabinet
Aflevering 1, gepubliceerd op 25-01-2022Dit nieuwe jaar is een nieuw kabinet gepresenteerd: Rutte IV. Elk kabinet heeft zo zijn uitdagingen. Die op het gebied van vastgoed zijn groot te noemen. Het nieuwe kabinet zet terecht ook groot in op wonen. Op dat terrein is het tijd voor actie: geen woorden maar daden. Er wordt te veel gepraat maar te weinig gebouwd, wordt wel gezegd. Met een ambitie om 100.000 nieuwe woningen te bouwen moet de tijd van praten echter voorbij zijn. Er zijn wat mij betreft wel wat drempels die moeten worden weggenomen. Ik denk in de sfeer van de vennootschapsbelasting dan vooral aan de generieke renteaftrekbeperking. Op basis daarvan mag met ingang van dit jaar maar 20% van de gecorrigeerde fiscale winst worden afgetrokken. Sinds de invoering van die bepaling was het percentage 30%. Deze aanscherping zal een wissel trekken op de financieringscomponent van vastgoedontwikkelingsplannen in het algemeen. Maar in het bijzonder geldt dat deze ‘earnings strippingsmaatregel’ bedoeld is voor multinationale ondernemingen die winsten van het ene land naar het andere land kunnen verplaatsen, omdat zij in meerdere landen actief zijn. Met een geldlening kan dan door middel van rente winsten worden verplaatst die in het land van de schuldenaar niet meer kunnen worden belast. Voor nationaal opererende vastgoedbedrijven, zoals woningcorporaties, is deze maatregel niet bedoeld: al hun winst behalen zij in één land. Ook gaat het ver om bankrente (betaald aan een derde) onder het bereik van deze bepaling te brengen. Toch heeft een eerder kabinet Rutte gekozen om de regel ook op woningcorporaties toe te passen onder het mom van een meer gelijke behandeling van eigen en vreemdvermogenfinanciering. Daar is uiteraard wat voor te zeggen, maar andere landen hebben andere afwegingen gemaakt. Er is naar mijn mening ook ruimte om anders te denken. In de eerste plaats is er geen sprake van winstverplaatsing als er geen sprake is van een multinationale ondernemingen, maar een stand-alone-(vastgoed-)bedrijf. Daarnaast zou een beroep kunnen worden gedaan op het algemeen belang, zoals Frankrijk doet. Het zou daarom goed zijn om de positie van het kabinet in het kader van de terechte woningenambitie tegen het licht te houden, zoals ook met de verhuurderheffing is gedaan. Dan kan er worden gebouwd, in plaats van worden gepraat.