Aflevering 10

Gepubliceerd op 6 maart 2024

NTFR 2024/444 - Een zinloze conserverende aanslag en aansprakelijkheidsbepaling

Aflevering 10, gepubliceerd op 06-03-2024 geschreven door prof. mr. dr. P.G.H. Albert
Een conserverende aanslag zou men als volgt kunnen omschrijven: een aanslag over een ongerealiseerd inkomensbestanddeel waarvoor een wettelijk recht op betalingsuitstel bestaat (al dan niet onder het stellen van voldoende zekerheid) en waarvoor het betalingsuitstel vervalt zodra binnen de van belang zijnde termijn (soms tien jaar, soms onbeperkt in de tijd) een nader genoemde verboden handeling of gebeurtenis plaatsvindt.1 De inkomensbestanddelen waarover een conserverende aanslag wordt opgelegd, staan vermeld in art. 2.8 Wet IB 2001. Het bekendste bestanddeel is de (fictieve) vervreemdingswinst bij emigratie van de ab-houder.2 Deze Opinie gaat over het te conserveren inkomensbestanddeel van art. 2.8 lid 7 Wet IB 2001. Lid 7 heeft betrekking op de schenking van ab-aandelen waarvoor in art. 4.17c Wet IB 2001 een doorschuifregeling is getroffen. Bij schenking van ab-aandelen hoeft de schenker onder bepaalde voorwaarden niet af te rekenen over de ab-claim (het verschil tussen de waarde in het economische verkeer van de geschonken ab-aandelen en de verkrijgingsprijs), maar wordt de ab-claim doorgeschoven naar de begiftigde (doordat de begiftigde de verkrijgingsprijs van de schenker overneemt). De voorwaarden staan in art. 4.17c lid 1 Wet IB 2001. Een voorwaarde is dat de ab-vennootschap (middellijk) een materiële onderneming drijft (lid 1a). Een andere voorwaarde is dat de begiftigde binnenlands belastingplichtig is (lid 1c). Op die voorwaarde ga ik hierna in.

NTFR 2024/450 - V&A en handreikingen aangepast door inwerkingtreden Wet toekomst pensioenen

Aflevering 10, gepubliceerd op 06-03-2024
Het inwerkingtreden van de Wet toekomst pensioenen (WTP) per 1 juli 2023 is verwerkt in de eerste V&A en handreikingen die betrekking hebben op regelingen waarvoor het overgangsrecht van art. 38b en/of art. 38q Wet LB van toepassing is. Binnenkort volgen er nog meer V&A en handreikingen waarin het inwerkingtreden van de WTP is verwerkt. Ook zijn enkele V&A vervallen omdat deze niet meer van belang zijn.

NTFR 2024/457 - Belastingdienst nog verwikkeld in zes rechtszaken over dividendstripping met belang van € 241 miljoen

Aflevering 10, gepubliceerd op 06-03-2024 geschreven door drs. F.W.G. Kam
De Belastingdienst is op dit moment betrokken bij zes procedures over dividendstripping. Het potentiële financiële belang dat hiermee is gemoeid is in totaal € 241 miljoen aan belasting. Dit schrijft staatssecretaris Van Rij in antwoord op Kamervragen over de impact van het arrest van de Hoge Raad van 19 januari 2024 en de toekomstige aanpak van dividendstripping.

NTFR 2024/464 - Nota van wijziging wetsvoorstel versterken toepassing profijtbeginsel watersysteemheffing

Aflevering 10, gepubliceerd op 06-03-2024 geschreven door mr. B.S. Kats
Minister Harbers stuurt een NvW bij het voorstel van wet tot wijziging van de Waterschapswet (Wschw), de Waterwet (Wtw) en de Algemene wet bestuursrecht (Awb) in verband met het versterken van de toepassing van het profijtbeginsel bij de watersysteemheffing, het geven van ruimte aan nieuwe ontwikkelingen en het oplossen van enkele knelpunten.

NTFR 2024/470 - Knelpunten bij informatiebeschikking zijn steeds meer gaan knellen

Aflevering 10, gepubliceerd op 06-03-2024
Er bestaan nog steeds knelpunten bij de informatiebeschikking die op onderdelen steeds meer zijn gaan knellen. Staatssecretaris Van Rij informeert de Tweede Kamer over het onderzoek naar de werking van de wet die belasting- en administratieplichtigen beter zou moeten beschermen. Het gaat om bescherming tegen de uitoefening van controlebevoegdheden door de inspecteur in het algemeen en tegen onrechtmatige informatieverzoeken in het bijzonder.

NTFR 2024/474 - Inclusive Framework publiceert rapport inzake Amount B in het kader van Pijler 1

Aflevering 10, gepubliceerd op 06-03-2024 geschreven door prof. mr. dr. M.F. de Wilde
Op 19 februari 2024 publiceerde het OECD/G20 Inclusive Framework on BEPS (IF) het aangekondigde rapport inzake Amount B in het kader van Pijler 1. Pijler 1 is de eerste van de twee pijlers (Pillar One, Pillar Two) waar de IF-landen zich in 2021 politiek aan committeerden om de fiscale uitdagingen van de digitaliserende economie te adresseren. Pijler 1 betreft de internationale politieke afspraak over formulaire winstbelastinggrondslagherverdeling richting marktjurisdicties, het zogenoemde Amount A, voor de ongeveer honderd allergrootste multinationals wereldwijd. Op 11 oktober 2023 publiceerde het IF de Multilateral Convention To Implement Amount A of Pillar One (MLC), een conceptbelastingverdrag ter implementatie van Amount A dat op enig moment werkelijkheid moet gaan worden. Pijler 2 betreft de 15%-minimumbelasting zoals in Nederland geïmplementeerd met de Wet minimumbelasting 2024.