Aflevering 40

Gepubliceerd op 3 oktober 2023

NTFR 2023/1664 - Tax Justice Network, tijd voor verandering

Aflevering 40, gepubliceerd op 03-10-2023 geschreven door mr. A.F. Gunn MA
Op 25 juli 2023 publiceerde het Tax Justice Network (TJN) een nieuw en opvallend rapport: The State of Tax Justice 2023.1 In dit rapport stellen de auteurs dat in de komende tien jaar wereldwijd $ 480 biljoen (dat is 480.000 miljard)2 aan belasting ‘verloren’ zal gaan als gevolg van misbruik door multinationals (hierna: MNE) en offshore ontwijking door rijke individuen. Daarnaast is het BEPS-project mislukt en behoort Nederland nog steeds tot de Axis of Tax Avoidance, samen met Luxemburg, Zwitserland en het Verenigd Koninkrijk. O, en de Verenigde Naties (VN) zou voortaan het gremium moeten worden voor het internationale belastingrecht.

NTFR 2023/1670 - Besluit heffingskortingen geactualiseerd

Aflevering 40, gepubliceerd op 03-10-2023
De staatssecretaris van Financiën heeft het Besluit heffingskortingen geactualiseerd. Dit besluit bevat goedkeuringen met betrekking tot de verschillende heffingskortingen in de inkomstenbelasting, de loonbelasting en de premie voor de volksverzekeringen.

NTFR 2023/1671 - Geen verdere verhoging vrijwilligersregeling naast indexering

Aflevering 40, gepubliceerd op 03-10-2023 geschreven door mr. A.C. Smale
De maximumbedragen van de vrijwilligersregeling worden jaarlijks geïndexeerd op basis van de tabelcorrectiefactor (TCF). Gezien de hoge TCF en de afronding op € 100 stijgen de maximaal onbelast te vergoeden kosten in 2024 naar € 2.100 per jaar en € 210 per maand. Een verdere verhoging van de bedragen van de vrijwilligersregeling acht het kabinet op dit moment niet nodig.

NTFR 2023/1674 - Kennisgroepstandpunt overgangsbepaling vereisten hypotheekrecht, bij oversluiten eigenwoningschuld naar eigen vennootschap

Aflevering 40, gepubliceerd op 03-10-2023
De Kennisgroep aanmerkelijk belang heeft de vraag beantwoord of eigenwoningschulden die op 31 december 2022 bestaan en bij een derde zijn afgesloten, en die na deze datum worden overgesloten naar de eigen vennootschap, onder de overgangsbepaling vallen van art. 10a.23 Wet IB 2001. Dit is van belang om vast te stellen of een eigenwoningschuld buiten aanmerking blijft bij de toepassing van art. 4.13 lid 1 onderdeel f jo. art. 4.14a Wet IB 2001.

NTFR 2023/1676 - Kennisgroepstandpunt omzetting verlies uit aanmerkelijk belang in een belastingkorting

Aflevering 40, gepubliceerd op 03-10-2023
De Kennisgroep aanmerkelijk belang heeft de vraag beantwoord of een verlies uit aanmerkelijk belang kan worden omgezet in een belastingkorting als op het moment van het verzoek om omzetting opnieuw sprake is van een aanmerkelijk belang. Daarnaast is de vraag beantwoord of de belastingkorting ook kan worden verrekend bij onherroepelijk vaststaande aanslagen inkomstenbelasting.

NTFR 2023/1683 - Voortgang aanpak belastingconstructies en fiscale regelingen

Aflevering 40, gepubliceerd op 03-10-2023
Staatssecretaris Van Rij informeert de Tweede Kamer over de totale invulling van de taakopdracht belastingconstructies en fiscale regelingen en de uitkomst van de inventarisatie van belastingconstructies. Daarbij gaat hij zoals toegezegd ook in op de zogeheten baby-bv en op de keuzeregeling partiële buitenlandse belastingplicht in de inkomstenbelasting die de mogelijkheid geeft van vrijstelling van het buitenlandse box 2- en box 3-inkomen. Dit laatste houdt verband met het verzoek uit de motie-Grinwis c.s.

NTFR 2023/1684 - Wetsvoorstel Wet aanpassing fiscale beleggingsinstelling

Aflevering 40, gepubliceerd op 03-10-2023 geschreven door mr. D.C. Simonis
Dit wetsvoorstel introduceert de zogenoemde vastgoedmaatregel. Als gevolg van de vastgoedmaatregel is het vanaf 1 januari 2025 niet langer mogelijk voor een fbi – die subjectief belastingplichtig is voor de vennootschapsbelasting, maar waarbij de winst wordt belast tegen een tarief van 0% – om direct in Nederlands vastgoed te beleggen. Een dergelijk lichaam wordt regulier belastingplichtig voor de vennootschapsbelasting. De voorgestelde vastgoedmaatregel beoogt de fiscale behandeling van resultaten uit vastgoed evenwichtiger te maken. Het blijft een fbi toegestaan om te beleggen in aandelen in een regulier belastingplichtige dochtervennootschap die in Nederland gelegen vastgoed houdt (indirect beleggen in Nederlands vastgoed). Ook kan een fbi direct beleggen in buitenlands vastgoed.

NTFR 2023/1691 - Bulgaarse regeling voor oninbare debiteuren volgens A-G Kokott niet in overeenstemming met art. 90 BTW-richtlijn

ECLI:EU:C:2023:656, datum uitspraak 07-09-2022,
Aflevering 40, gepubliceerd op 03-10-2023 met annotatie van mr. A.J. Blank
Consortium Remi Group (CRG) heeft in de periode 2006 tot en met 2012 aan vijf Bulgaarse vennootschappen facturen uitgereikt voor goederenleveringen en diensten. In 2020 heeft CRG aan de Bulgaarse belastingdienst verzocht om verrekening van de btw die op deze facturen was vermeld. De belastingdienst weigert deze verrekening omdat het verzoek te laat was ingediend. Ook was volgens de belastingdienst niet aangetoond dat de bedragen oninbaar waren.

NTFR 2023/1694 - Wetsvoorstel aanvullende margeregeling en plaats van virtuele diensten in btw aangenomen

Aflevering 40, gepubliceerd op 03-10-2023
De Tweede Kamer heeft op 21 september 2023 het wetsvoorstel tot wijziging van de Wet OB 1968 in verband met een aanpassing van de aanvullende regeling voor antiek, kunst- en verzamelvoorwerpen, en in verband met aanpassingen van de bepalingen inzake plaats van dienst bij bepaalde diensten die virtueel aan een afnemer worden verricht, als hamerstuk aangenomen.

NTFR 2023/1696 - Wetsvoorstel Fiscale klimaatmaatregelen industrie en elektriciteit

Aflevering 40, gepubliceerd op 03-10-2023 geschreven door mr. P.S. Schouten
De Klimaatwet stelt Nederland voor de opgave om in 2030, 55% reductie van broeikasgasemissies te realiseren ten opzichte van 1990. Om deze opgave te bereiken moeten in alle sectoren maatregelen worden genomen om broeikasgasemissies te reduceren. Het kabinet heeft in het voorjaar van 2023 een aanvullend klimaatbeleidspakket aangekondigd. Hierin stelt het kabinet aanvullend beleid voor om de emissiereductiedoelstelling van 2030 te halen.

NTFR 2023/1697 - Wetsvoorstel Fiscale klimaatmaatregelen glastuinbouw

Aflevering 40, gepubliceerd op 03-10-2023 geschreven door mr. P.S. Schouten
De Klimaatwet stelt Nederland voor de opgave om in 2030 55% reductie van broeikasgasemissies te realiseren ten opzichte van 1990. Om deze opgave te bereiken moeten in alle sectoren maatregelen worden genomen om broeikasgasemissies te reduceren. Voor de glastuinbouw is in 2022 het Convenant Energietransitie Glastuinbouw 2022-2030 overeengekomen.

NTFR 2023/1703 - Wetsvoorstel Wet compensatie wegens selectie aan de poort

Aflevering 40, gepubliceerd op 03-10-2023 geschreven door mr. N. Kolste
Dit wetsvoorstel biedt de grondslag voor het compensatiebeleid ten aanzien van de selectie van aangiften inkomstenbelasting en premie volksverzekeringen inzake Selectie aan de Poort die niet aannemelijk op fiscale gronden heeft plaatsgevonden en waarbij de selectie heeft geleid tot een correctie van het verzamelinkomen (te weten een hoger verzamelinkomen). Aangezien het wenselijk is om de compensatie met ingang van 1 januari 2024 te kunnen toekennen, is het van belang dat dit wetsvoorstel per 1 januari 2024 in werking treedt. Gelet daarop loopt het wetsvoorstel mee met het pakket Belastingplan 2024.

NTFR 2023/1707 - Wetsvoorstel Fiscaal kwalificatiebeleid rechtsvormen

Aflevering 40, gepubliceerd op 03-10-2023 geschreven door mr. D.C. Simonis
Het huidige Nederlandse kwalificatiebeleid voor (buitenlandse) rechtsvormen is op bepaalde punten internationaal afwijkend, wat kan leiden tot kwalificatieverschillen. Kwalificatieverschillen tussen verschillende belastingstelsels kunnen ertoe leiden dat het ene land een lichaam als niet-zelfstandig belastingplichtig beschouwt (transparant, de achterliggende participanten worden als belastingplichtigen beschouwd), terwijl het andere land een lichaam als zelfstandig belastingplichtig beschouwt (ook wel aangeduid als: niet-transparant).

NTFR 2023/1708 - Europese Commissie lanceert richtlijnvoorstellen voor een BEFIT, een EU-arm’s length-beginsel en HOTS

Aflevering 40, gepubliceerd op 03-10-2023 geschreven door prof. dr. M.F. de Wilde
Op 12 september 2023 publiceerde de Europese Commissie een pakket hervormingsvoorstellen voor de winstbelastingheffing binnen de Europese Unie (EU). Het pakket omvat drie voorstellen: (i) een richtlijnvoorstel voor een Business in Europe: Framework for Income Taxation (BEFIT-richtlijnvoorstel); (ii) een richtlijnvoorstel inzake transfer pricing (EU-verrekenprijsrichtlijnvoorstel), en; (iii) een richtlijnvoorstel voor een Head Office Tax system for micro, small and medium sized enterprises (HOTS-richtlijnvoorstel). Het BEFIT-richtlijnvoorstel introduceert een gemeenschappelijke winstbelastinggrondslag voor het Europese grootbedrijf (jaaromzet meer dan € 750 miljoen) die de richtlijnvoorstellen voor een CCTB en CCCTB uit 2016 vervangt (NTFR 2016/2748). Het EU-verrekenprijsrichtlijnvoorstel harmoniseert het arm’s length-beginsel binnen de interne markt. Het HOTS-richtlijnvoorstel introduceert de mogelijkheid voor het midden- en kleinbedrijf om vaste-inrichtingswinsten binnen de EU te berekenen volgens de fiscale winstbepalingsregels in de hoofdhuislidstaat. Het pakket richtlijnvoorstellen bouwt voort op onder meer de Commissiemededeling ‘Business Taxation for the 21st Century’ van 18 mei 2021 (NTFR 2021/1692) en is een verdere concretisering van de bestaande fiscale hervormingsagenda van de Europese Commissie voor de komende jaren. De beoogde inwerkingtreding van de voorgestelde richtlijnen is 1 januari 2026 (EU-Verrekenprijsrichtlijn, HOTS-richtlijn) en 1 juli 2028 (BEFIT-richtlijn).