Aflevering 50

Gepubliceerd op 14 december 2022

NTFR 2022/3832 - Wet aanpassing regeling voor waardeoverdracht en afkoop klein pensioen en invoering afkoop klein nettopensioen en nettolijfrente in werking per 1 januari 2023

Aflevering 50, gepubliceerd op 14-12-2022
De Wet van 28 september 2022 tot wijziging van de Pensioenwet, de Wet IB 2001 en enige andere wetten in verband met aanpassing van de regeling voor waardeoverdracht en afkoop klein pensioen en invoering van afkoop klein nettopensioen en nettolijfrente treedt in werking per 1 januari 2023.

NTFR 2022/3836 - Besluit Woo-verzoek 'Dubai Uncovered'

Aflevering 50, gepubliceerd op 14-12-2022
De Belastingdienst heeft op basis van de Wet open overheid (Woo) documenten openbaar gemaakt over het datalek ‘Dubai Uncovered’. Openbaar gemaakt zijn e-mails van ‘memo Dubai’ over een (eerste) onderzoek binnen de Belastingdienst naar zes personen op de lijst.

NTFR 2022/3837 - Hardheidsclausule toegepast in IACK-zaak

Aflevering 50, gepubliceerd op 14-12-2022
Op de website van het ministerie van Financiën is een mededeling geplaatst over de toepassing van de hardheidsclausule. De staatssecretaris van Financiën heeft in een bijzondere situatie met toepassing van de hardheidsclausule goedgekeurd dat een belastingplichtige vanaf 2019 aanspraak kan maken op de inkomensafhankelijk combinatiekorting (IACK).

NTFR 2022/3838 - Twee sets antwoorden op Kamervragen over lucratief belang

Aflevering 50, gepubliceerd op 14-12-2022
Er zijn twee sets Kamervragen beantwoord over de belasting op beloningen van private-equityfondsmanagers. Het gaat daarbij om de lucratiefbelangregeling en de mogelijkheid te kiezen voor belastingheffing in box 2 (aanmerkelijk belang) in plaats van box 1. De staatssecretaris antwoordt dat de lucratiefbelangregeling leidt tot een evenwichtige belastingdruk, dat er geen signalen zijn van onbedoeld ontwijkgedrag en dat de keuzemogelijkheid niet is te bestempelen als opmerkelijke belastingconstructie.

NTFR 2022/3840 - Reactie op aanbevelingen Commissie doorstroomvennootschappen eind januari 2023

Aflevering 50, gepubliceerd op 14-12-2022
De Kamer ontvangt eind januari 2023 een brief met schriftelijke antwoorden/de reactie van het kabinet op de aanbevelingen van de Commissie doorstroomvennootschappen. Hierin wordt ingegaan op een eerdere toezegging inzake nader onderzoek naar structureel verlieslatende bedrijven en op de toetsing aan het Unierecht of verdragen bij afspraken tussen EU-lidstaten en bij afspraken met derde landen, en de inzet in de Europese Unie hieromtrent. Dit heeft staatssecretaris Van Rij (Financiën - Fiscaliteit en Belastingdienst) toegezegd tijdens zijn overleg met de vaste commissie voor Financiën op 7 december 2022 over doorstroomvennootschappen en de monitoring van de effecten van de aanpak van belastingontwijking.

NTFR 2022/3849 - Kamerbrief over motie-Koffeman om afschaffing btw groente en fruit

Aflevering 50, gepubliceerd op 14-12-2022
Staatssecretaris Van Rij (Fiscaliteit en Belastingdienst) stuurt zijn reactie op de brief aan de Eerste Kamer over de motie-Koffeman. In deze motie wordt verzocht om op een zo kort mogelijke termijn de btw op groente en fruit af te schaffen. Het kabinet is voornemens een btw-nultarief op groente en fruit in te voeren op 1 januari 2024. Met een uitvoeringstoets zal worden nagegaan of deze datum ook uitvoeringstechnisch haalbaar is. Op deze wijze geeft het kabinet gevolg aan de strekking van de motie. Dit is de snelste route om via de gebruikelijke begrotings- en besluitvormingsprocessen zorgvuldig een wetgevingstraject te doorlopen. Snellere invoering is volgens de staatssecretaris niet op een zorgvuldige wijze mogelijk.

NTFR 2022/3861 - Geen indexatie griffierechten in 2023

Aflevering 50, gepubliceerd op 14-12-2022
Minister Weerwind (Rechtsbescherming) heeft de Tweede Kamer voorgesteld om de griffierechten over 2023 niet te indexeren. Het kabinet werkt aan de Wet verlaging griffierechten, waarmee de griffierechten voor het civiele recht en het bestuursrecht voor de meeste categorieën met 25% worden verlaagd. Een stijging van de griffierechten in 2023 door indexering en een kort daarop volgende verlaging van de griffierechten met de Wet verlaging griffierechten zou betekenen dat de griffierechten in relatief korte tijd twee keer flink worden gewijzigd. Deze schommeling acht de minister onwenselijk, mede gezien de afspraak in het coalitieakkoord om de griffierechten te verlagen.

NTFR 2022/3866 - Duitse documentatieverplichting en daarmee samenhangende belastingverhoging niet in strijd met vrijheid van vestiging

Aflevering 50, gepubliceerd op 14-12-2022 met annotatie van mr. W.F.E.M. Egelie
Vrijheid van vestiging, vrij verkeer van diensten, vennootschapsbelasting, transacties in verband met het buitenland, fiscale documentatieverplichting voor commerciële relaties tussen personen die een band van wederzijdse afhankelijkheid hebben, raming en verhoging van het belastbaar inkomen als sanctie

NTFR 2022/3868 - EC verzoekt Duitsland fiscale regels voor berekening uitkeringen aan grenswerkers aan te passen

Aflevering 50, gepubliceerd op 14-12-2022
De Europese Commissie (EC) heeft Duitsland een aanmaningsbrief gestuurd over de berekeningsmethode voor arbeids-, ziekte- en werkloosheidsuitkeringen die werknemers die in Duitsland werken maar in een buurland wonen, lijkt te benadelen. Naar Duits recht worden verschillende uitkeringen, zoals de uitkering voor werktijdverkorting (Kurzarbeitergeld), de werkloosheidsuitkering (Arbeitslosengeld) en de ziekte-uitkering (Krankengeld) berekend op basis van het netto-inkomen. Dit betekent dat het bedrag ervan wordt verminderd met een fictieve Duitse inkomstenbelasting, terwijl dergelijke uitkeringen in Duitsland zijn vrijgesteld van belasting. In een aantal bilaterale overeenkomsten ter voorkoming van dubbele belasting tussen Duitsland en zijn buurlanden worden de heffingsrechten op dergelijke uitkeringen echter uitsluitend toegekend aan de naburige lidstaten waar deze werknemers wonen. In die gevallen leidt de nettoloonberekeningsmethode tot een minder gunstige behandeling van grenswerkers die in Duitsland werken maar in andere lidstaten wonen, ten opzichte van de behandeling van Duitse ingezeten werknemers. In tegenstelling tot hun in Duitsland wonende collega's zijn niet-ingezeten grenswerkers in hun thuisland belasting verschuldigd over de op basis van het nettoloon berekende uitkeringen, zonder dat zij aanspraak kunnen maken op verrekening voor hun fictieve belasting in Duitsland. Een dergelijke benadering is in strijd met de vaste rechtspraak van het Hof van Justitie EU. De EC is daarom van mening dat de Duitse berekeningsmethode op basis van het netto-inkomen voor verschillende uitkeringen nadelige gevolgen heeft voor grenswerkers die gebruikmaken van de vrijheden die hun zijn toegekend bij art. 45 VWEU en in Verordening (EU) nr. 492/2011. Duitsland heeft twee maanden de tijd om te reageren. Doet het land dat niet, dan kan de EC besluiten een met redenen omkleed advies uit te brengen.