Aflevering 4

Gepubliceerd op 28 januari 2021

NTFR 2021/372 - Fiscale grensverkenning door de fiscus

Aflevering 4, gepubliceerd op 28-01-2021 geschreven door dr. W. Bruins Slot
Fiscale grensverkenning: het in de praktijk uitproberen of een bepaald standpunt nog binnen de wet of de jurisprudentie valt, waardoor de grenzen daarvan mogelijk kunnen worden opgerekt. Het fenomeen stamt al uit de tijd waarin de fiscale grenzen werden gesteld. Relatief nieuw is het verschijnsel dat de rechter aan de grensverkenner eisen stelt: hij mag geen belastingambtenaar zijn.

NTFR 2021/375 - Wet bedrag ineens, RVU en verlofsparen in werking getreden per 1 januari 2021

Aflevering 4, gepubliceerd op 28-01-2021
De Wet bedrag ineens, RVU en verlofsparen is in werking getreden. Het voorstel wijzigt een aantal wetten en bevat maatregelen waarover in het pensioenakkoord afspraken zijn gemaakt om meer maatwerk mogelijk te maken in het arbeidsvoorwaardelijke pensioen. Mensen krijgen meer keuzevrijheid bij de aanwending van hun pensioen, door mogelijk te maken dat zij een beperkt deel van het pensioenvermogen kunnen opnemen als een bedrag ineens.

NTFR 2021/376 - Antwoorden op schriftelijke vragen over de Commissie-Draagkracht

Aflevering 4, gepubliceerd op 28-01-2021
De staatssecretaris van Financiën – Fiscaliteit en Belastingdienst heeft vragen beantwoord van de vaste commissie voor Financiën over de instelling en de taakopdracht van de Commissie-Draagkracht. De onderzoeksopdracht aan de commissie is om te reflecteren op de verschillende visies op het draagkrachtbeginsel, en daarbij de vier genoemde onderwerpen in ieder geval te behandelen. Omdat de commissie in maart 2021 zijn rapport moet opleveren, is deze snel na de instelling aan de slag gegaan. De taakopdracht staat daarom vast. Ook overigens leidt de beantwoording van de vragen niet tot aanwijzingen aan de commissie.

NTFR 2021/377 - Wetsvoorstel Fiscale verzamelwet 2022

Aflevering 4, gepubliceerd op 28-01-2021
De staatssecretarissen van Financiën hebben het wetsvoorstel Fiscale verzamelwet 2022 naar de Tweede Kamer gestuurd. De aanleiding voor het wetsontwerp is dat de fiscale wetgeving constant aan veranderingen onderhevig is. Dit vergt voortdurend inhoudelijke wijzigingen en technisch onderhoud. Het is wenselijk dat deze maatregelen per 1 januari 2022 in werking treden.

NTFR 2021/381 - Verlaagd tarief omzetbelasting niet van toepassing op gaysauna (art. 81.1 Wet RO)

ECLI:NL:HR:2021:87, datum uitspraak 22-01-2021, publicatiedatum 22-01-2021
Aflevering 4, gepubliceerd op 28-01-2021
Belanghebbende exploiteert een, zoals zij het zelf noemt, gaysauna. Bij de entreeprijs zijn een handdoek en een consumptie inbegrepen. In de sauna bevinden zich onder andere een darkroom en een gloryhole-carrousel. Volgens belanghebbende is het verlaagde tarief voor het gelegenheid geven tot sportbeoefening en baden van toepassing. In tegenstelling tot de rechtbank (Rechtbank Noord-Holland 22 januari 2018, nr. 17/1707, NTFR 2018/484) deelt het hof (Hof Amsterdam 7 februari 2019, nr. 18/00098, NTFR 2019/1130) de mening van belanghebbende niet. Het hof oordeelt dat geen van de afzonderlijke elementen van de door belanghebbende verrichte dienst de overhand heeft. Het hof acht juist de combinatie van de elementen sauna en gelegenheid geven tot het hebben van seks kenmerkend voor de dienst van belanghebbende, welke elementen derhalve als nevengeschikt dienen te worden aangemerkt. Het hof heeft hierbij mede de verklaringen en reviews, zoals ingebracht door de inspecteur en de belanghebbende, in aanmerking genomen. De prestaties van belanghebbende kunnen niet worden aangemerkt als diensten verricht door een exploitant van bad- en zweminrichtingen respectievelijk als het gelegenheid geven tot baden. Het verlaagde tarief is dan ook niet van toepassing.

NTFR 2021/386 - Kamerbrief btw e-commerce

Aflevering 4, gepubliceerd op 28-01-2021
Staatssecretaris Vijlbrief van Financiën stuurt de Tweede Kamer een brief over de implementatie van de btw-richtlijnen elektronische handel (EU-btw e-commerce). Nederland kan volgens de staatssecretaris toch per 1 juli 2021 het wetsvoorstel uitvoeren. Deze versnelling ten opzichte van eerdere signalen is mogelijk via een zogenoemd ‘noodspoor’. Dit is een tijdelijke en beperkte oplossing waar risico’s en onzekerheden aan zijn verbonden. Het kabinet is echter van mening dat de nadelige gevolgen voor het bedrijfsleven van een latere uitvoering zo groot zijn dat dit noodspoor zal worden bewandeld. De bijbehorende risico’s zullen zo veel mogelijk worden gemitigeerd.

NTFR 2021/387 - Aan netbeheerder opgelegde aanslag precariobelasting ontbeert wettelijke grondslag

ECLI:NL:HR:2021:83, datum uitspraak 22-01-2021, publicatiedatum 22-01-2021
Aflevering 4, gepubliceerd op 28-01-2021 met annotatie van mr. B.S. Kats
De gemeente Veenendaal heeft in oktober 2015 de Verordening precariobelasting 2016 (de Vo 2016) vastgesteld. Daarvan is op 23 december 2015 melding gemaakt in een lokaal weekblad. De Vo 2016 is op 9 november 2017 (elektronisch) bekendgemaakt in het gemeenteblad.

NTFR 2021/388 - Geen objectief vermoeden inzake Zwitserse bankrekening zodat inkeerregeling van toepassing is

ECLI:NL:HR:2021:103, datum uitspraak 22-01-2021, publicatiedatum 22-01-2021
Aflevering 4, gepubliceerd op 28-01-2021 met annotatie van mr. V.S. Huygen van Dyck-Jagersma
Belanghebbende, die een Zwitserse bankrekening bij UBS had, heeft zich in juni 2016 bij de inspecteur gemeld met de mededeling dat zij beschikt over (verzwegen) buitenlands vermogen. De Nederlandse Belastingdienst had in juli 2015 een groepsverzoek aan de Zwitserse autoriteiten gedaan inzake Nederlandse rekeninghouders bij UBS. UBS heeft haar Nederlandse rekeninghouders per brief van 16 september 2015 hierover geïnformeerd. Deze brief is niet aan belanghebbende gestuurd. In de media is rond 27 september 2015 melding gemaakt van het groepsverzoek.

NTFR 2021/390 - Geen schending hoorplicht omdat adviseur niet reageert op uitnodigingen hoorzitting (art. 80a Wet RO, n-o)

ECLI:NL:HR:2021:95, datum uitspraak 22-01-2021, publicatiedatum 22-01-2021
Aflevering 4, gepubliceerd op 28-01-2021
Belanghebbende heeft in hoger beroep inzake de WOZ-waarde van zijn woning onder meer aangevoerd dat de heffingsambtenaar in bezwaar de hoorplicht heeft geschonden. Hof Den Haag (24 maart 2020, nr. 19/00538, NTFR 2020/1392) heeft geoordeeld dat er geen sprake is van schending van de hoorplicht. De heffingsambtenaar heeft de gemachtigde van belanghebbende twee keer per e-mail uitgenodigd voor een hoorzitting. Vervolgens heeft de heffingsambtenaar de gemachtigde van belanghebbende nog een keer bij aangetekende brief uitgenodigd voor een hoorzitting. De heffingsambtenaar heeft op geen van zijn acties om met de gemachtigde in contact te komen een reactie ontvangen. Onder die omstandigheden kan redelijkerwijs bij de heffingsambtenaar geen andere indruk zijn ontstaan dan dat de gemachtigde, die professioneel rechtsbijstandverlener is, bij nader inzien er kennelijk geen prijs op stelde om met de heffingsambtenaar een (nadere) afspraak te maken om telefonisch dan wel in persoon, of op andere wijze te worden gehoord. De heffingsambtenaar kon daarom afzien van verdere pogingen om met de gemachtigde in contact te komen en kon ervan uitgaan dat werd afgezien van een hoorgesprek. De gemachtigde heeft in de verdere procedure, bij de rechtbank en voor het hof, geen enkele verklaring gegeven waarom door hem in de bezwaarfase niet is gereageerd op de e-mailberichten en de brief van de heffingsambtenaar. Van schending van de hoorplicht was dan ook geen sprake.

NTFR 2021/394 - Wijziging bedrag beslagvrije voet

Aflevering 4, gepubliceerd op 28-01-2021
De staatssecretaris van Sociale Zaken en Werkgelegenheid geeft in deze mededeling de per 1 januari 2021 gewijzigde bedragen voor de beslagvrije voet. Voor een alleenstaande, een alleenstaande ouder, voor gehuwden met of zonder kinderen gelden afzonderlijke bedragen.

NTFR 2021/395 - Na tweede verwijzing: geen kennelijk onbehoorlijk bestuur nu bv niet heeft besloten haar activiteiten te beëindigen (art. 81.1 Wet RO)

ECLI:NL:HR:2021:92, datum uitspraak 22-01-2021, publicatiedatum 22-01-2021
Aflevering 4, gepubliceerd op 28-01-2021
Belanghebbende was (middellijk) bestuurder van een bv die in juli 2008 in financieel zwaar weer verkeerde. Op 9 december 2008 is het faillissement van de bv uitgesproken. Belanghebbende is door de ontvanger als bestuurder aansprakelijk gesteld voor onbetaald gebleven belastingschulden van de bv. In de tweede cassatieronde heeft de Hoge Raad (HR 12 april 2019, nr. 18/01266, NTFR 2019/985) de zaak verwezen naar Hof Den Haag voor een nader onderzoek of belanghebbende ter zake van het onbetaald blijven van de belastingschulden kennelijk onbehoorlijk bestuur als bedoeld in r.o. 3.5.1 en 3.5.2 in zijn arrest kan worden verweten.

NTFR 2021/396 - Overeenkomst met Duitsland over behandeling participaties in een Duitse Kommanditgesellschaft

Aflevering 4, gepubliceerd op 28-01-2021
Nederland en Duitsland hebben overeenstemming bereikt over de fiscale behandeling van een inwoner van Nederland met participaties in een Duitse Kommanditgesellschaft (KG). Hierbij is sprake van een kwalificatieverschil omdat Nederland de KG als niet-transparant kwalificeert en Duitsland deze als transparant ziet. Vanuit Duitse optiek heeft de participant een vaste inrichting in Duitsland en wordt de daaraan toe te rekenen winst in Duitsland in de heffing betrokken. De overeenstemming voorziet in een tegemoetkoming voor belastingplichtigen die door het kwalificatieverschil daadwerkelijk in zowel Nederland als Duitsland belasting betalen en daardoor met een uiteindelijk hogere belastingdruk (zouden) worden geconfronteerd.

NTFR 2021/397 - Online consultatiebijeenkomst OESO over blauwdrukken Pijler 1- en Pijler 2-maatregelen

Aflevering 4, gepubliceerd op 28-01-2021
Op 14 en 15 januari 2021 organiseerde de OESO een online consultatiebijeenkomst (http://www.oecd.org/tax/beps/public-consultation-meeting-reports-on-the-pillar-one-and-pillar-two-blueprints.htm) om een publieke discussie te houden over de stakeholdersinput op de op 12 oktober 2020 door de OESO gepresenteerde Blauwdrukken voor maatregelen om de uitdagingen van de digitaliserende economie te adresseren (Report on the Pillar One Blueprint) en een mondiaal minimumniveau van winstbelastingheffing te bewerkstelligen (Report on the Pillar Two Blueprint). De blauwdrukken reflecteren convergerende visies over de te adresseren problematiek, bevatten gedetailleerde technische uitwerkingen en tonen resterende divergenties binnen het Inclusive Framework on BEPS, een discussieforum van de OESO waarbij 137 landen, waaronder Nederland, zijn aangeschoven. Doel is medio 2021 (aanvankelijke doelstelling was jaareinde 2020) mondiaal politieke consensus te bereiken over (i) een herverdeling van een winstbelastinggrondslag over landen richting afzet-/content-userjurisdicties (Pijler 1) en (ii) een minimumniveau van belastingheffing en bijheffing door landen tot dat niveau waar andere landen zich niet conformeren (Pijler 2). Op 5 november 2020 rapporteerde staatssecretaris van Financiën Vijlbrief de Kamer per brief (nr. 2020-0000213386) met bijlage over de uitkomsten van de plenaire vergadering van het Inclusive Framework van 8 en 9 oktober 2020 over de blauwdrukken en het nieuwe tijdpad. Eerder, op 29 september 2020 en daarvoor op 14 november 2019 en 10 oktober 2019, informeerde de staatssecretaris de Kamer per brief over de ontwikkelingen in dit verband (resp. Kamerstukken II, 2020-2021, 32140, nr. 73, alsmede Kamerstukken II, 2019-2020, 32140, nr. 63 en Kamerstukken II, 2019-2020, 32140, nr. 60; NTFR 2020/615). Hoewel technische uitwerkingen inmiddels vergevorderd zijn, bestaat binnen het Inclusive Framework in beleidsmatige zin op kernpunten nog altijd verdeeldheid. Uit de consultatie kwam vooral de complexiteit van de maatregelen naar voren en de wens vanuit de stakeholdersgemeenschap tot administratieve vereenvoudiging en administratieve richtinggeving.