Aflevering 22

Gepubliceerd op 3 juni 2021

NTFR 2021/1717 - Hoe voorkom ik ‘voetbalpooltaxleakage’?

Aflevering 22, gepubliceerd op 03-06-2021 geschreven door mr. M.M.Q. Wiezer
Het heeft even geduurd, maar ‘we’ doen eindelijk weer eens mee aan het EK voetbal. Dat betekent niet alleen oranje versierde straten vol joelende bewoners en voldoende gespreksonderwerpen bij het koffiezetapparaat (mochten we de terugweg naar kantoor weer vinden), maar ook de ‘comeback’ van de voetbalpool op het werk. Het opzetten van een dergelijke pool brengt vanzelfsprekend diverse complexe fiscale vraagstukken met zich mee.

NTFR 2021/1718 - COVID-19: Administratievelastenverlichting controle NOW

Aflevering 22, gepubliceerd op 03-06-2021
Het controleproces en de betrokkenheid van de derde-deskundigen en de accountant voor de NOW wordt op zes onderdelen versoepeld. Dit schrijft minister Koolmees van SWZ aan de Tweede Kamer als de uitkomst van een verkenning naar het verlagen van de administratieve lasten bij de controle van de NOW door een accountant of derde-deskundige. De zes verlichtingen verminderen de administratieve lasten van werkgevers aanzienlijk, met name voor de werkgevers die een kleiner subsidiebedrag ontvangen en daarvoor een derdenverklaring moesten aanleveren. Het betreft de volgende verlichtingen:

NTFR 2021/1719 - COVID-19: Geen Tozo voor grensondernemers

Aflevering 22, gepubliceerd op 03-06-2021
Grensondernemers woonachtig in België of Duitsland met een onderneming in Nederland krijgen geen Tozo-uitkering voor levensonderhoud (bijstand) in Nederland. Ze komen ook niet in aanmerking voor een vergelijkbare uitkering in hun woonland België of Duitsland. Minister Koolmees van SZW komt tot de conclusie dat hij geen uitvoerbare en houdbare regeling kan treffen. Hij schrijft dat aan de Tweede Kamer in reactie op moties waarin het kabinet is verzocht alles op alles te zetten om in België of Duitsland wonende grensondernemers in hun levensonderhoud te ondersteunen.

NTFR 2021/1722 - COVID-19: Regeling subsidie financiering vaste lasten startende MKB-ondernemingen COVID-19

Aflevering 22, gepubliceerd op 03-06-2021
Staatssecretaris Keijzer van EZK heeft de Regeling subsidie financiering vaste lasten startende MKB-ondernemingen COVID-19 vastgesteld. De subsidie is bedoeld voor ondernemers in het MKB, inclusief zzp’ers, die tussen 1 oktober 2019 en 30 juni 2020 voor het eerst een onderneming hebben ingeschreven in het Handelsregister. De aanvragen voor een subsidie kunnen vanaf 31 mei 2021 worden ingediend bij RVO via www.rvo.nl/tvl.

NTFR 2021/1723 - Planningsbrief 2021 Financiën

Aflevering 22, gepubliceerd op 03-06-2021
Minister Hoekstra van Financiën heeft de Tweede Kamer de planningsbrief 2021 gestuurd. De planningsbrief biedt een overzicht van de wetsvoorstellen en beleidsvoornemens waarvan de staatssecretarissen en de minister van Financiën (ondanks de demissionaire status van het kabinet) op dit moment verwachten dat deze in 2021 aan de Kamer zullen worden gezonden. De planning is vanzelfsprekend met enige onzekerheid omgeven.

NTFR 2021/1724 - Tweede Kamervragen over negatieve rente beantwoord

Aflevering 22, gepubliceerd op 03-06-2021
De minister van Financiën heeft twee sets Tweede Kamervragen beantwoord over negatieve spaarrente. De ene set vragen is gesteld naar aanleiding van het bericht ‘Banken sluiten negatieve rente voor kleinere spaarders niet uit’ en de andere naar aanleiding van het bericht ‘Wettelijk verbod op negatieve spaarrente’. De minister sluit wetgeving niet uit als gewone spaarders onvoldoende mogelijkheden overhouden om te bankieren bij een bank die geen negatieve rente rekent.

NTFR 2021/1725 - IMF kritisch over Nederlandse belastingstelsel

Aflevering 22, gepubliceerd op 03-06-2021
Het IMF heeft een onderzoek gepubliceerd over het belasten van inkomen uit vermogen in Nederland. In het rapport komen de vennootschaps- en de inkomstenbelasting aan de orde. Wat betreft de vennootschapsbelasting worden enkele lopende maatregelen beschreven, waarvan het effect nog moet blijken. Over het belasten van vermogen bij individuele burgers via inkomstenbelasting is het IMF kritisch. Vermogen kan in box 1, 2 of 3 zitten en daarmee is de belasting op vermogen sterk afhankelijk van de boxindeling. Dat komt bijvoorbeeld naar voren bij ondernemingsvermogen, dat in box 1 of in box 2 kan vallen. Daarbij nodigt het boxenstelsel uit tot arbitrage en vergroot het inkomensverschillen. De eigen woning wordt zeer laag belast en de eigenwoningrenteaftrek, die het IMF als subsidie duidt, leidt tot excessieve financiering. Het IMF stelt onder meer voor om de woning naar box 3 te verhuizen.

NTFR 2021/1729 - Beperking verliesverrekening VPB gaat in per 1 januari 2022

Aflevering 22, gepubliceerd op 03-06-2021
In zijn brief van 29 oktober 2020 had staatssecretaris Vijlbrief van Financiën – Fiscaliteit en Belastingdienst aangekondigd om bij nota van wijziging op het Belastingplan 2021 de voorgestelde wijzigingen van de verliesverrekening in de vennootschapsbelasting bij Koninklijk Besluit per 1 januari 2022 in werking te laten treden als de uitvoeringstoets gereed is. De beperking van de verliesverrekening tot 50% van de belastbare winst is opgenomen in het Belastingplan 2021. De uitvoeringstoets van deze maatregel is gereed. Bij het te publiceren Koninklijk Besluit wijzigt de verliesverrekening in de vennootschapsbelasting voor boekjaren die aanvangen op of na 1 januari 2022. Het eindoordeel van de uitvoeringstoets is dat de voorziene aanpassing van de verliesverrekening in de vennootschapsbelasting uitvoerbaar is, mits wordt geaccepteerd dat deze maatregel in eerste instantie leidt tot een aanzienlijke beperking in de mogelijkheden voor wetgeving met automatiseringsgevolgen binnen het domein van de vennootschapsbelasting en de dividendbelasting in de komende jaren. Mogelijkheden om de benodigde ruimte te creëren om ook nieuwe wetgeving met automatiseringsgevolgen binnen dit domein in de komende jaren mogelijk te maken worden heden onderzocht en zo spoedig mogelijk geïmplementeerd.

NTFR 2021/1731 - Terechte aanslag precariobelasting voor luifel boven gemeentegrond (art. 81.1 Wet RO)

ECLI:NL:HR:2021:794, datum uitspraak 28-05-2021, publicatiedatum 28-05-2021
Aflevering 22, gepubliceerd op 03-06-2021
Belanghebbende is eigenaar van een pand. Onderdeel van het pand is een luifel. Deze heeft vanaf de realisatie onafgebroken boven het trottoir gehangen dat eigendom is van de gemeente. Voor deze luifel is door de gemeente een aanslag precariobelasting opgelegd. Belanghebbende stelt dat er geen sprake is van een voorwerp. Ten aanzien van voorwerpen onder, op of boven voor de openbare dienst bestemde gemeentegrond kan een precariobelasting worden geheven. Daarbij is geen definitie opgenomen ten aanzien van het begrip ‘voorwerpen’. Ook in de verordening is het begrip niet nader toegelicht. Naar gangbaar spraakgebruik is een voorwerp een tastbaar en handelbaar levenloos object. Hiervan uitgaande is het hof (Hof Den Bosch 13 maart 2020, nr. 19/00321, NTFR 2020/1672) van oordeel dat de luifel kwalificeert als een voorwerp in de zin van de verordening. Belanghebbende heeft niet de grond onder de luifel, die aan de gemeente in eigendom toebehoort, in bezit genomen. Alleen al daarom kan geen sprake zijn van een erfdienstbaarheid, die al dan niet door verjaring is ontstaan. Van een gedoogplicht die voortvloeit uit een erfdienstbaarheid is dan ook geen sprake. De aanslag is terecht opgelegd.

NTFR 2021/1733 - Rapport Herziening provinciaal belastinggebied

Aflevering 22, gepubliceerd op 03-06-2021
Minister Ollongren van BZK heeft de Tweede Kamer het rapport gestuurd van de ambtelijke werkgroep Herziening provinciaal belastinggebied. In de ambtelijke werkgroep is geen eenduidige voorkeur uitgesproken voor een van de beleidsvarianten. Uiteindelijk is het aan een nieuw kabinet om in overleg met de provincies te besluiten over de aangereikte bouwstenen voor een toekomstig provinciaal belastinggebied.

NTFR 2021/1735 - Informatiebeschikking terecht vernietigd omdat gebruikte ordner onder verschoningsrecht van de advocaat valt

ECLI:NL:HR:2021:751, datum uitspraak 21-05-2021, publicatiedatum 21-05-2021
Aflevering 22, gepubliceerd op 03-06-2021 met annotatie van mr. P.A. Caljé
Belanghebbende is in 2009 gewond geraakt bij een vliegtuigongeluk. In verband daarmee heeft hij in 2009 en 2010 een schadevergoeding ontvangen van Turkish Airlines en in 2012 van Boeing. De schadevergoedingen zijn door belanghebbende niet fiscaal verantwoord. Na onderzoek, ook naar de Turkse activiteiten en bezittingen van belanghebbende, heeft de inspecteur twee informatiebeschikkingen genomen wegens schending van de inlichtingenplicht. Hij beroept zich daarbij op een ordner die bij een huisbezoek bij belanghebbende (die zelf niet thuis was) is meegenomen. De ordner bevat correspondentie tussen belanghebbende en een advocatenkantoor. Hof Den Bosch (25 april 2019, nrs. 17/00005 t/m 17/00021, NTFR 2019/2262) oordeelde dat de informatie uit de ordner niet mag worden gebruikt omdat die informatie onder het verschoningsrecht van de advocaat valt. De tweede informatiebeschikking is daarom vernietigd. De eerste informatiebeschikking is gedeeltelijk vernietigd door het hof, omdat drie vragen onvoldoende concreet waren gesteld. Belanghebbende heeft cassatieberoep aangetekend, de staatssecretaris incidenteel cassatieberoep.

NTFR 2021/1738 - Uitvoering motie Fraude Signalering Voorziening (FSV)

Aflevering 22, gepubliceerd op 03-06-2021
Staatssecretaris Vijlbrief van Financiën – Fiscaliteit en Belastingdienst heeft de Tweede Kamer bericht over de voortgang van de uitvoering van de motie-Marijnissen (Kamerstukken II, 2020-2021, 28362 nr. 41). In de motie-Marijnissen wordt de regering verzocht om de mensen die in de Fraude Signalering Voorziening (FSV) stonden de reden te vertellen waarom ze hierin stonden en hun te vertellen met wie de gegevens uit FSV zijn gedeeld.

NTFR 2021/1739 - Hersteloperatie kinderopvangtoeslag I – 6e voortgangsrapportage

Aflevering 22, gepubliceerd op 03-06-2021
In deze brief informeert staatssecretaris Van Huffelen van Financiën – Toeslagen en Douane de Kamer over de stand van zaken van de hersteloperatie toeslagen, ter voorbereiding op het Commissiedebat op donderdag 27 mei 2021. Dit debat was initieel gericht op de zesde Voortgangsrapportage Kinderopvangtoeslag (VGR), maar aangezien deze VGR van 8 april jl. stamt, heeft de Kamer verzocht om een tussentijdse update voorafgaand aan het debat.

NTFR 2021/1740 - Hersteloperatie kinderopvangtoeslag II – uitbreiding Catshuisregeling

Aflevering 22, gepubliceerd op 03-06-2021
De staatssecretaris van Financiën heeft de Tweede Kamer het concept gestuurd van het besluit voor uitbreiding van de Catshuisregeling Kinderopvangtoeslag. Dit conceptbesluit regelt dat de Belastingdienst/Toeslagen op korte termijn een forfaitair bedrag aan compensatie of tegemoetkoming kan uitkeren aan ouders die gedupeerd zijn door problemen rondom de kinderopvangtoeslag en dat hun toeslag- en belastingschulden kunnen worden kwijtgescholden. Daarnaast regelt dit besluit dat de doelgroep van de compensatieregeling wordt verruimd. Tevens worden met dit besluit twee compensatie-elementen toegevoegd: compensatie voor reeds afgeloste publieke schulden en compensatie voor boetes.

NTFR 2021/1741 - Hersteloperatie kinderopvangtoeslag III – buitengerechtelijke schuldregeling

Aflevering 22, gepubliceerd op 03-06-2021
De staatssecretaris van Financiën heeft de Tweede Kamer het concept gestuurd van het Besluit compensatie schuldentrajectencompensatie. Dit conceptbesluit regelt dat de Belastingdienst/Toeslagen een compensatie uit kan keren voor de schulden van ouders en hun partners die gedupeerd zijn door problemen rondom de kinderopvangtoeslag en in de wettelijke schuldsaneringsregeling terecht zijn gekomen of in een buitengerechtelijke schuldregeling zitten waarbij een akkoord met de schuldeisers is bereikt (hierna: buitengerechtelijke schuldregeling).

NTFR 2021/1742 - Portugese fiscale behandeling van icbe’s niet in strijd met vrijheid van kapitaal

Aflevering 22, gepubliceerd op 03-06-2021 met annotatie van mr. W.F.E.M. Egelie
belasting over dividenden die aan icbe's worden uitgekeerd, directe belastingen, discriminatie door andere heffingstechniek, evenredigheid van een andere heffingstechniek, gewaarborgd minimumniveau aan belastingheffing in de lidstaat, rechtvaardiging van verschillen in belastingregelingen, vergelijkbare situaties in het kader van het vrije kapitaalverkeer, verschil in behandeling tussen ingezeten en niet-ingezeten icbe's, vrij kapitaalverkeer