Aflevering 40

Gepubliceerd op 7 oktober 2021

NTFR 2021/3274 - Moeten fiscale professionals klokkenluiders vrezen?

Aflevering 40, gepubliceerd op 07-10-2021 geschreven door prof. dr. mr. R.E.C.M. Niessen
Alweer heel wat jaren geleden kende ik een hoge ambtenaar van een ander ministerie dan dat van Financiën. Hij was een eminent deskundige op zijn vakgebied. Hij meende dat het departement op dat terrein een verkeerd beleid voerde. Hij kreeg daarvoor intern te weinig gehoor en trok in het openbaar aan de bel. In veel opzichten kreeg hij uiteindelijk gelijk, maar de dienstleiding vond dat hij niet kon aanblijven en stuurde hem met vervroegd pensioen.

NTFR 2021/3275 - COVID-19: Kamervragen beantwoord over hoge kosten NOW voor bedrijven

Aflevering 40, gepubliceerd op 07-10-2021
Veel MKB-ondernemers hebben relatief hoge kosten voor accountantsverklaringen voor de NOW-steun. Bij de totstandkoming van de controlesystematiek van de NOW is bewust en zorgvuldig gekozen voor een vorm van differentiatie. Deze sluit aan bij de grootte van de onderneming en de hoogte van de subsidie. Dit antwoordt het kabinet op Kamervragen van Palland, Amhaouch, en Inge van Dijk (allen CDA) over het bericht ‘Coronacrisis kost overheid tot dusver al 76,2 miljard euro’ en het bericht ‘Een vijfde van de coronasteun ging naar bedrijven met omzetgroei’.

NTFR 2021/3276 - COVID-19: Vanaf 1 oktober 2021 kan weer werktijdverkorting worden aangevraagd

Aflevering 40, gepubliceerd op 07-10-2021
Vanaf 1 oktober 2021 is het weer mogelijk om ontheffing te vragen van het verbod op werktijdverkorting voor kortdurende verminderde inzet van arbeidscapaciteit. Die mogelijkheid voor aanvraag van werktijdverkorting was door de introductie van de NOW per 17 maart 2020 ingetrokken. Ontheffing wordt verleend aan bedrijven die te maken hebben met buitengewone omstandigheden waarvan de gevolgen zich vanaf 1 oktober manifesteren.

NTFR 2021/3278 - COVID-19: Reactie op motie over tijdelijke solidariteitsheffing

Aflevering 40, gepubliceerd op 07-10-2021
Staatssecretaris Vijlbrief (Financiën – Fiscaliteit en Belastingdienst) heeft gereageerd op de motie voor invoering van een tijdelijke solidariteitsheffing voor bedrijven die in de coronacrisis extra winst hebben gemaakt, waarbij bedrijven die ondersteuning nodig hebben worden ontzien. In de motie van het lid Amhaouch (CDA) c.s. (Kamerstukken II, 2020-2021, 35 420, nr. 313) wordt het kabinet verzocht beleidsvarianten te verkennen voor de invoering van een tijdelijke solidariteitsheffing voor bedrijven die in de coronacrisis extra winst hebben gemaakt, waarbij bedrijven die ondersteuning nodig hebben worden ontzien.

NTFR 2021/3280 - COVID-19: Verlenging overeenkomst met Duitsland over toepassing belastingverdrag op grensarbeiders

Aflevering 40, gepubliceerd op 07-10-2021
De werkingsduur van de overeenkomst tussen Nederland en Duitsland van 6 april 2020 over de toepassing van het belastingverdrag op grensarbeiders en de gevolgen van de COVID-19-gerelateerde maatregelen (zie NTFR 2020/1121) is wederom verlengd. De bevoegde autoriteiten van Nederland en Duitsland zijn overeengekomen dat deze overeenkomst van toepassing blijft tot en met ten minste 31 december 2021. Eerder was een dergelijke voortgezette toepassing afgesproken tot en met ten minste 30 september 2021.

NTFR 2021/3281 - COVID-19: Verlenging overeenkomst met België over toepassing belastingverdrag op grensarbeiders

Aflevering 40, gepubliceerd op 07-10-2021
De werkingsduur van de overeenkomst tussen Nederland en België van 30 april 2020 over de toepassing van het belastingverdrag op grensarbeiders en de gevolgen van de COVID-19-gerelateerde maatregelen (zie NTFR 2020/1350) is voor de zevende keer verlengd. De bevoegde autoriteiten van Nederland en België zijn op 23 september 2021 overeengekomen dat de toepassing van deze overeenkomst wordt verlengd tot en met 31 december 2021.

NTFR 2021/3283 - COVID-19: Tijdelijke subsidieregeling vuurwerkverbod COVID-19 opslag en vervoer

Aflevering 40, gepubliceerd op 07-10-2021
Detailhandelaren en vuurwerkbedrijven kunnen subsidie aanvragen voor het vervoer en de opslag van het vuurwerk dat onder het vuurwerkverbod valt. De regeling ‘Tijdelijke subsidieregeling vuurwerkverbod COVID-19 opslag en vervoer’ voorziet in subsidie voor detailhandelaren en vuurwerkbedrijven die in de periode van 1 februari 2021 tot en met 31 augustus 2021 op een of meer opslaglocaties in totaal ten minste 10.000 kilogram onverkocht eindejaarsvuurwerk hadden opgeslagen. Ook kunnen vuurwerkbedrijven subsidie ontvangen voor het aanvullend vervoer van dit onverkochte eindejaarsvuurwerk naar beschikbare opslaglocaties.

NTFR 2021/3284 - Overzicht fiscale moties en toezeggingen Tweede Kamer

Aflevering 40, gepubliceerd op 07-10-2021
De staatssecretaris van Financiën heeft de fiscale moties-en-toezeggingenbrief 2021 aan de Tweede Kamer gestuurd. In deze brief gaat hij in op moties en toezeggingen op het gebied van de fiscaliteit en de Belastingdienst. Het volledige overzicht van de afgedane en lopende moties en toezeggingen van de Kamer is opgenomen in bijlage 3 van de IX Financiën en Nationale Schuld Rijksbegroting 2022 behorend bij de Miljoenennota.

NTFR 2021/3285 - Overzicht fiscale moties en toezeggingen Eerste Kamer

Aflevering 40, gepubliceerd op 07-10-2021
De staatssecretaris van Financiën – Fiscaliteit en Belastingdienst heeft de Prinsjesdagbrief met fiscale moties en toezeggingen 2021 aan de Eerste Kamer gestuurd. In deze brief gaat hij in op een aantal afgedane en lopende fiscale moties en toezeggingen op het gebied van de fiscaliteit en de Belastingdienst.

NTFR 2021/3286 - Antwoord op Kamervragen over het artikel 'Het belastingstelsel zit intussen vol met fouten'

Aflevering 40, gepubliceerd op 07-10-2021
De staatssecretaris van Financiën – Belastingdienst en Fiscaliteit heeft Tweede Kamervragen beantwoord die zijn gesteld naar aanleiding van het media-artikel met de titel ‘Het belastingstelsel zit intussen vol met fouten’. In zijn beantwoording gaat de staatssecretaris in op de diverse daarin vermelde voorbeelden. Daartoe behoren het verschil in belasten tussen de spaargeld-bv en spaargeld in box 3, de inkomensafhankelijke combinatiekorting, de arbeidskorting en het forfaitair rendement van box 3. Hij kan zich er in algemene zin in vinden dat er knelpunten kunnen optreden in het belastingstelsel. Dat kan voorkomen als er afwegingen moeten worden gemaakt tussen de verschillende doelstellingen van het belastingstelsel. In dit verband verwijst hij naar de ambtelijke verkenning ‘Bouwstenen voor een beter belastingstelsel’. Daarin worden verschillende knelpunten geduid en worden beleidsopties voor een volgend kabinet geschetst om deze knelpunten weg te nemen.

NTFR 2021/3287 - Tweede Kamerbrief over de werking van de progressie

Aflevering 40, gepubliceerd op 07-10-2021
Staatssecretaris Vijlbrief van Financiën – Fiscaliteit en Belastingdienst heeft een brief aan de Tweede Kamer gestuurd in reactie op een brief waarin de conclusie wordt getrokken dat de verliesverrekening in de inkomstenbelasting niet goed werkt. De briefschrijver heeft twee casus uitgewerkt, waarbij in de ene casus een ondernemer over een periode van zes jaar een stabiel inkomen heeft en in de andere casus een ondernemer over die periode sterk wisselende inkomens heeft. Het totale inkomen is over de zesjaarsperiode in beide gevallen gelijk. Uitkomst is dat er een groot verschil zit in de te betalen inkomstenbelasting, premie volksverzekeringen, Zvw-premie en de te ontvangen toeslagen. Volgens de staatssecretaris is de oorzaak van dat verschil niet de verliesverrekening, maar de werking van de progressie in de inkomstenbelasting. Hij illustreert dit aan de hand van een voorbeeld waarbij het inkomen van persoon 1 in jaar 1 € 60.000 en in jaar 2 € 0 bedraagt en van persoon 2 in elk van beide jaren € 30.000. Persoon 1 betaalt over de twee jaren meer belasting dan persoon 2. Ook zonder verliesverrekening kunnen, zoals uit het voorbeeld blijkt, verschillen in de uitkomsten ontstaan. De staatssecretaris merkt op dat verliesverrekening vooral is bedoeld om de belastingheffing beter te laten aansluiten op de totaalwinst.

NTFR 2021/3290 - Verlenging termijn betaalpauze eigenwoningschuld tot 31 december 2021

Aflevering 40, gepubliceerd op 07-10-2021
De staatssecretaris van Financiën – Fiscaliteit en Belastingdienst heeft een actualisering gepubliceerd van het beleidsbesluit over de betaalpauze eigenwoningschulden (besluit van 28 juni 2021, nr. 2021-117469, NTFR 2021/2148). Het besluit bevat goedkeuringen waardoor een eigenwoningschuld die onder de fiscale aflossingseis valt, blijft behoren tot de eigenwoningschuld als met de geldverstrekker een betaalpauze voor rente en aflossing wordt overeengekomen vanwege (dreigende) betalingsproblemen als gevolg van de uitbraak van het coronavirus en de daardoor ontstane aflossingsachterstand wordt ingehaald op een andere wijze dan waarin wettelijk is voorzien. Verder wordt in dit besluit toegelicht op welk moment de tijdens de betaalpauze verschuldigde rente aftrekbaar is.

NTFR 2021/3293 - Staatssecretaris wil uitstel plenaire behandeling wetsvoorstel Wet excessief lenen bij eigen vennootschap

Aflevering 40, gepubliceerd op 07-10-2021
De staatssecretaris van Financiën heeft de Tweede Kamer verzocht de plenaire behandeling van het wetsvoorstel Wet excessief lenen bij eigen vennootschap uit te stellen. Volgens de staatssecretaris moet het wetsvoorstel betrokken worden in de discussie van de heffing van vermogen in box 1, 2 of 3. Hij verwijst naar wijzigingen in box 3 waarover hij een contourennota heeft toegezegd.

NTFR 2021/3294 - NOB: Nog steeds vragen onbeantwoord over dga-taks

Aflevering 40, gepubliceerd op 07-10-2021
De NOB toont begrip voor de wens van het kabinet om de mogelijkheden voor langdurig uitstel van de aanmerkelijkbelangheffing in te perken door het lenen van de eigen vennootschap te ontmoedigen. Er zijn echter altijd nog onbeantwoorde vragen van de NOB inzake het wetsvoorstel Wet excessief lenen bij de eigen vennootschap. Deze vragen hebben betrekking op de proportionaliteit, het borgen van de evenwichtigheid van het wetsvoorstel, het verbeteren van de rechtszekerheid en het verminderen van de complexiteit. De NOB is ook voorstander van het ontmoedigen van uitstel en afstel van belastingheffing, maar ziet in het huidige wetsvoorstel een overkill. Zij mist een gedegen afweging of het wetsvoorstel wel proportioneel, efficiënt en effectief zal zijn. Zij stelt voor om voor een dergelijke afweging gebruik te maken van actuele en empirische data. Verder kunnen in het kader van het terugdringen van de uitvoeringslasten, minder vergaande maatregelen getroffen worden. Denk in dat kader aan de bepaling van de zakelijkheid van een lening en de documentatie ervan. Zie over eerdere commentaren van de NOB NTFR 2019/885 en NTFR 2020/2445.

NTFR 2021/3295 - Beantwoording Kamervragen over antwoord Hoge Raad op prejudiciële vragen box 3

Aflevering 40, gepubliceerd op 07-10-2021
De staatssecretaris van Financiën – Fiscaliteit en Belastingdienst heeft twee sets Tweede Kamervragen beantwoord over HR 2 juli 2021, nr. 20/02453, NTFR 2021/2161, met antwoord op prejudiciële vragen van Hof Arnhem-Leeuwarden. In verband met de procedure massaal bezwaar 2020 hebben belastingplichtigen zowel de rechtsvraag als een individuele grief in hun bezwaarschrift opgenomen. Het gaat om de grief of de box 3-heffing een individuele en buitensporige last vormt voor de belastingplichtige. De Belastingdienst behandelt de individuele grief als een regulier bezwaarschrift en houdt de behandeling van deze grief dus niet aan totdat er is beslist over de rechtsvraag. De Hoge Raad wijst erop dat het wel mogelijk is om niet alleen de rechtsvraag, maar ook de individuele grief aan te houden. In de beantwoording legt de staatssecretaris uit dat het om twee verschillende procedures gaat: de rechtsvraag die binnen de procedure massaal bezwaar wordt uitgeprocedeerd en de individuele grief. Hij meldt dat het aanhouden van bezwaarschriften de belastingplichtigen geen voordeel biedt en dat de Belastingdienst voor een grote werklast zou komen te staan als deze alle bezwaarschriften in één keer zou moeten behandelen op het moment dat de rechtsvraag is beantwoord. Naar zijn mening wordt de rechtspositie van de belastingplichtige hierdoor niet geschaad.

NTFR 2021/3296 - Antwoord op Kamervragen over de afhandeling van bezwaren tegen de spaartaks (box 3)

Aflevering 40, gepubliceerd op 07-10-2021
De staatssecretaris van Financiën – Fiscaliteit en Belastingdienst heeft Tweede Kamervragen beantwoord over de afhandeling van bezwaren tegen de spaartaks (box 3). De Belastingdienst houdt de voor de procedure massaal bezwaar geformuleerde rechtsvraag aan totdat de Hoge Raad daarover heeft beslist. De in het hetzelfde bezwaarschrift opgenomen individuele grief dat de box 3-heffing een individuele en buitensporige last vormt, houdt de Belastingdienst niet aan, maar hij behandelt deze binnen de voor bezwaarschriften geldende termijn van zes weken. De staatssecretaris is om verschillende redenen niet bereid om de behandeling van de individuele grief aan te houden.

NTFR 2021/3297 - Evaluatie en nadere analyse regeling Aftrek Specifieke Zorgkosten

Aflevering 40, gepubliceerd op 07-10-2021
De minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport heeft, mede namens de staatssecretaris van Financiën, een brief aan de Tweede Kamer gestuurd waarin hij meldt dat hij de fiscale aftrek specifieke zorgkosten en de regeling ‘tegemoetkoming specifieke zorgkosten’ gaat laten evalueren. Bij de evaluatie gaat het om de doelstellingen, de doeltreffendheid en de doelmatigheid van de regelingen. Ook wordt een onderzoek gedaan naar alternatieven die bijdragen aan een hogere doeltreffendheid als het gaat om het tegemoetkomen in de meerkosten die mensen hebben met een chronische ziekte of beperking. De minister voert hiermee de aanbevelingen van de Algemene Rekenkamer uit rond de fiscale aftrek specifieke zorgkosten. Ook geeft hij met de evaluatie inhoudelijk invulling aan een ingediende motie.

NTFR 2021/3302 - Teruggaafverzoek Achtste Richtlijn terecht geweigerd in verband met te laat overgelegde bewijsstukken (GE Auto Service Leasing)

Aflevering 40, gepubliceerd op 07-10-2021 met annotatie van mr. A. Vroon
Auto Service is een in Duitsland gevestigde vennootschap. Zij heeft bij de Spaanse belastingdienst verzoeken ingediend om teruggaaf van btw op grond van de Achtste Richtlijn. Op 19 maart 2008 heeft de Spaanse belastingdienst aan Auto Service twee verzoeken om inlichtingen verzonden. Op 12 december 2008 heeft Auto Service de Spaanse belastingdienst medegedeeld dat zij vasthield aan haar verzoek om teruggaaf, maar moeilijkheden ondervond bij het overleggen van de gevraagde stukken. Bij besluiten van 18 februari 2009 (medegedeeld op 21 april 2009) heeft de Spaanse belastingdienst de teruggaafverzoeken geweigerd. Op 20 februari 2009 heeft Auto Service een omschrijving van haar activiteiten aangeleverd en een aantal facturen. In de bezwaarfase is wederom om overlegging van stukken gevraagd. Auto Service heeft hier niet op gereageerd. In de beroepsfase heeft Auto Service de bewijsstukken wél overgelegd.

NTFR 2021/3306 - Sperma van sportpaarden belast met 9% btw

Aflevering 40, gepubliceerd op 07-10-2021
In een nieuwsbericht op de site van de Belastingdienst staat dat de levering van sperma van sportpaarden belast is met 9% btw. Sperma is ingevolge tabelpost a.4 belast met 9% btw als dat bestemd is voor de voortplanting van dieren die bestemd zijn voor de productie van voedingsmiddelen of voor gebruik in de landbouw. Hieronder valt ook het sperma van dekhengsten. Gewoonlijk worden sportpaarden ook als fokpaard gebruikt. De staatssecretaris keurde al eerder goed dat sportpaarden die ook voor de fokkerij worden gebruikt, voor een deel als fokpaard mogen worden aangemerkt, en dus voor gebruik in de landbouw. Dat betekent volgens de Belastingdienst dat ook de levering van sperma van een sportpaard belast is met 9% btw.