Aflevering 39

Gepubliceerd op 24 september 2020

NTFR 2020/2632 - Op zoek naar een interpretatietheorie

Aflevering 39, gepubliceerd op 24-09-2020 geschreven door mr. L.J.A. Pieterse
‘De theorie zal tenslotte onvermijdelijk een zeer bruikbaar – zij het nooit volmaakt – schema verschaffen’.Aldus W.J. de Langen, De grondbeginselen van het Nederlandse belastingrecht, Samsom, Alphen aan den Rijn 1958, p. 660.

NTFR 2020/2634 - Wetsvoorstel Overige fiscale maatregelen

Aflevering 39, gepubliceerd op 24-09-2020
In lijn met eerdere jaren bevat het pakket Belastingplan 2021 een wetsvoorstel Overige fiscale maatregelen 2021 (OFM 2021). OFM 2021 bevat inhoudelijke wijzigingen en technisch onderhoud van bestaande fiscale wetgeving. De maatregelen in dit wetsvoorstel hebben geen gevolgen voor het budgettaire beeld. Het is wenselijk dat deze maatregelen per 1 januari 2021 in werking treden. Dit wetsvoorstel bevat:

NTFR 2020/2635 - Overzicht fiscale moties en toezeggingen Tweede Kamer

Aflevering 39, gepubliceerd op 24-09-2020
Staatssecretaris Vijlbrief van Financiën – Fiscaliteit en Belastingdienst heeft de Tweede Kamer via een brief ingelicht over de stand van zaken van verschillende moties en toezeggingen. In de brief gaat hij in op de moties en toezeggingen die zijn afgedaan en op de stand van zaken van de nog openstaande moties en toezeggingen. Afgelopen zomer zijn veel moties en toezeggingen afgedaan via de Kamerbrief ‘Aanpak versterking besturing Belastingdienst, Toeslagen en Douane’, de Kamerbrief ‘Informatie over de Fraude Signalering Voorzieningen’ en de Kamerbrief ‘Verbeterd inzicht in de begroting van Financiën (IXB)’. Deze stukken komen niet meer terug in de brief. In de brief staan alleen de moties en toezeggingen op het terrein van fiscaliteit en Belastingdienst. De moties en toeslagen op het terrein van toeslagen komen aan bod in de voor de tweede helft van september toegezegde voortgangsrapportage over de hersteloperatie kinderopvangtoeslag. Over de stand van zaken van de openstaande toezegging over versterking van de screening op het terrein van Douane wordt de Kamer deze maand geïnformeerd in een aparte brief over Brexit en andere actuele zaken op douanegebied.

NTFR 2020/2636 - Overzicht fiscale moties en toezeggingen Eerste Kamer

Aflevering 39, gepubliceerd op 24-09-2020
De staatssecretaris van Financiën heeft de Eerste Kamer via een brief ingelicht over de stand van zaken van verschillende moties en toezeggingen. In de brief gaat hij in op de moties en toezeggingen die zijn afgedaan en op de stand van zaken van de nog openstaande moties en toezeggingen. Afgelopen zomer zijn veel moties en toezeggingen afgedaan via de Kamerbrief ‘Aanpak versterking besturing Belastingdienst, Toeslagen en Douane’, de Kamerbrief ‘Informatie over de Fraude Signalering Voorzieningen’ en de Kamerbrief ‘Verbeterd inzicht in de begroting van Financiën (IXB)’. Deze stukken komen niet meer terug in de brief.

NTFR 2020/2639 - COVID-19: Subsidieregeling bonus zorgprofessionals COVID-19

Aflevering 39, gepubliceerd op 24-09-2020
Minister De Jonge van Volksgezondheid, Welzijn en Sport heeft de Subsidieregeling bonus zorgprofessionals COVID-19 gepubliceerd. De regeling geeft de voorwaarden voor het subsidiëren van een bonus aan professionals die in de sector zorg en welzijn een uitzonderlijke prestatie hebben geleverd in verband met de uitbraak van het COVID-19-virus.

NTFR 2020/2641 - Besluit van 31 augustus 2020, houdende wijziging van het Rangschikkingsbesluit Natuurschoonwet 1928 in verband met de evaluatie van de Natuurschoonwet 1928

Aflevering 39, gepubliceerd op 24-09-2020
Op voordracht van de minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit, mede namens de staatssecretaris van Financiën, is het besluit van 31 augustus 2020, houdende wijziging van het Rangschikkingsbesluit Natuurschoonwet 1928 in verband met de evaluatie van de Natuurschoonwet 1928, gepubliceerd.

NTFR 2020/2642 - Reactietermijnen

Aflevering 39, gepubliceerd op 24-09-2020
Brief van de staatssecretaris van Financiën – Toeslagen en Douane met de antwoorden op de vragen van het lid Omtzigt (CDA) en de toevoeging daarop van het lid Leijten (SP), ingezonden respectievelijk op woensdag 29 juli 2020 en op woensdag 5 augustus 2020, over verstuurde brieven in de zomervakantie. Hierin lezen wij dat de standaard reactietermijn voor burgers circa twee weken is. Hetgeen eerder dit jaar aan de Nationale ombudsman kenbaar is gemaakt (een termijn van vier weken), is niet correct. Wel geldt dat de interne termijn die Toeslagen hanteert alvorens een rappel wordt verstuurd, enkele weken langer is dan de reactietermijn die aan burgers wordt meegegeven. Dit wordt de burger echter niet meegedeeld. Deze interne termijn is circa vier weken of langer. Zoals toegezegd in het algemeen overleg van 20 augustus 2020 aan het lid Lodders, zal de staatssecretaris uiteenzetten op welke wijze er op dit moment met de reactietermijnen wordt omgegaan en een voorstel doen voor een invulling daarvan in de toekomst. Er wordt naar gestreefd dat dit aan het einde van de maand september 2020 gebeurt.

NTFR 2020/2647 - Geen gebruiksvergoeding bij ter beschikking stellen van kunstwerken aan eigen advieskantoor

ECLI:NL:RBGEL:2020:3929, datum uitspraak 05-08-2020, publicatiedatum 11-08-2020
Aflevering 39, gepubliceerd op 24-09-2020 met annotatie van dr. D. Molenaar
afwaardering, afwaarderingsverlies, bedrijfswaarde, bruikleen, gebruikersvergoeding, gerechtvaardigd vertrouwen, kunstwerken, resultaat overige werkzaamheden, schilderijen, terbeschikkingstelling, verkoopverliezen, vertrouwensbeginsel, zakelijk

NTFR 2020/2651 - Wetsvoorstel aanpassing box 3

Aflevering 39, gepubliceerd op 24-09-2020
De staatssecretaris van Financiën – Fiscaliteit en Belastingdienst heeft het wetsvoorstel Wijziging van enkele wetten houdende aanpassing van de belastingheffing over sparen en beleggen in de inkomstenbelasting (Wet aanpassing box 3) ingediend. Het wetsvoorstel voorziet in een verhoging van het heffingvrije vermogen van € 30.846 (in 2020) naar € 50.000 en een aanpassing van de schijfgrenzen waarbij de 2e schijf bij een box 3-vermogen van € 100.000 begint en de 3e schijf bij een vermogen van € 1.000.000. Het tarief gaat van 30% naar 31%. Het wetsvoorstel bevat daarnaast formeelrechtelijke aanpassingen om te voorkomen dat een ophoging van het heffingvrije vermogen doorwerkt naar de vermogenstoets die in veel inkomensafhankelijke regelingen wordt gehanteerd. De doorwerking naar de inkomenstoets wordt deels gedekt door de tariefverhoging.

NTFR 2020/2652 - Kennisgeving rolnummers massaal bezwaar box 3

Aflevering 39, gepubliceerd op 24-09-2020
De staatssecretaris van Financiën – Fiscaliteit en Belastingdienst heeft via een kennisgeving de rolnummers gepubliceerd van de zaken die worden uitgeprocedeerd in verband met de procedures massaal bezwaar box 3 2017 en 2018. De zaken zijn aangewezen op grond van de besluiten van 7 juli 2018, nr. 2018-12775 en 18 april 2019, nr. 2019-8322, waarin de staatssecretaris de regeling voor massaal bezwaar (art. 25c AWR) van toepassing heeft verklaard op in die besluiten vermelde aanslagen en bezwaarschriften inkomstenbelasting over de belastingjaren 2017 en 2018.

NTFR 2020/2653 - Nieuwe groepsregeling in de vennootschapsbelasting

Aflevering 39, gepubliceerd op 24-09-2020
Staatssecretaris Vijlbrief van Financiën – Fiscaliteit en Belastingdienst schetst de stand van zaken met betrekking tot de komst van een nieuwe groepsregeling in de vennootschapsbelasting. Na een schets van de huidige regeling van de fiscale eenheid wordt ingegaan op de aanleiding om te komen tot een nieuwe groepsregeling. Toen de arresten van het HvJ (HvJ 22 februari 2018, zaak C-398/16, NTFR 2018/563, met commentaar van Van Horzen) en de Hoge Raad (HR 19 oktober 2018, nr. 15/00194bis, NTFR 2018/2598, met commentaar van Kooiman) aanleiding gaven tot de spoedmaatregelen (Wet spoedmaatreparatie fiscale eenheid, 24 april 2019, Stb. 2019, nr. 175, zie NTFR 2019/1280), werd aangekondigd dat de huidige regeling moet worden opgevolgd door een robuuste en toekomstbestendige fiscale groepsregeling. Randvoorwaarden zijn tevens dat de nieuwe regeling bijdraagt aan een goed fiscaal ondernemingsklimaat, EU-rechtelijk houdbaar is, niet vatbaar is voor misbruik, er geen budgettaire risico’s worden gelopen en de regeling uitvoerbaar is voor zowel het bedrijfsleven als de Belastingdienst.

NTFR 2020/2654 - Besluit Schenk- en erfbelasting. Kwijtschelding

Aflevering 39, gepubliceerd op 24-09-2020
De staatssecretaris van Financiën heeft het beleid over kwijtschelding van schenk- en erfbelasting als bedoeld in art. 67, lid 1, onder 1° en 4° en art. 67, lid 3, SW 1956 gepubliceerd. Dit besluit is een actualisering van het besluit van 10 juni 2010, nr. DGB2010/875M (NTFR 2010/2922). Onderdeel 2, dat ziet op kwijtschelding ten behoeve van de bekostiging van levensonderhoud en de bekostiging van medische hulp, is redactioneel aangepast. Hetzelfde geldt voor onderdeel 3, dat ziet op kwijtscheldingen bij schenkingen voor het algemeen nut. Daarnaast is de mandatering van de bevoegdheid om kwijtschelding te verlenen gewijzigd. Tot slot bevat het besluit in onderdeel 4 een nieuwe goedkeuring die ziet op de toepassing van de kwijtscheldingsregeling erfbelasting door middel van het overdragen van voorwerpen van nationaal kunsthistorisch of cultuurhistorisch belang aan de Staat. Goedgekeurd wordt dat in het geval de wettelijke verdeling van toepassing is, ook kwijtschelding kan worden verkregen van de erfbelasting die verschuldigd is over de onderbedelingsvorderingen van de kinderen. De goedkeuring geldt ook in het geval de nalatenschap wordt verdeeld op grond van een ouderlijke boedelverdeling.

NTFR 2020/2658 - Passieve verhuur als gemeente in wezen sportpark ter beschikking stelt en voetbalvereniging het dienstbetoon moet verrichten

ECLI:NL:HR:2020:1407, datum uitspraak 11-09-2020, publicatiedatum 11-09-2020
Aflevering 39, gepubliceerd op 24-09-2020 met annotatie van mr. E.H.A.M. Thijssen
Belanghebbende, een gemeente, is eigenaar van twee sportparken. Belanghebbende stelt de daarop gelegen voetbalaccommodaties tegen vergoeding ter beschikking aan twee voetbalverenigingen. In dat verband zijn gebruikersovereenkomsten en overeenkomsten van beheer en onderhoud gesloten. Hof Den Haag (15 juni 2018, nrs. 17/00961, 17/00962, 18/00002 en 18/00003, NTFR 2018/1808) heeft geoordeeld dat belanghebbende gelegenheid geeft tot sportbeoefening, zodat over de vergoeding omzetbelasting naar het verlaagde tarief wordt berekend. Verder behelst de prestatie een samenhangende dienst met ook toezicht, beheer, onderhoud en schoonmaak, zodat geen sprake is van het alleen passief (vrijgesteld) ter beschikking stellen van een onroerende zaak. Daarom heeft belanghebbende recht op aftrek van omzetbelasting, aldus het hof. De Hoge Raad vernietigt de hofuitspraak wegens een motiveringsgebrek. De inspecteur heeft gemotiveerd gesteld dat uit de samenhang van de gesloten overeenkomsten blijkt dat belanghebbende in wezen tot niet meer verplicht is dan het passief ter beschikking stellen van sportaccommodaties, omdat de verenigingen het dienstbetoon moeten verrichten voor het beoefenen van de voetbalsport. Ook volgt uit die overeenkomsten dat de aanleg van de velden volledig voor rekening van de voetbalverenigingen komt. Het hof heeft niet gemotiveerd waarom deze essentiële stellingen zijn verworpen.

NTFR 2020/2659 - Wetsvoorstel ODE-tarieven

Aflevering 39, gepubliceerd op 24-09-2020
Op Prinsjesdag 2021 heeft minister Wiebes van Economische Zaken en Klimaat het wetsvoorstel ODE-tarieven ingediend, als onderdeel van het Belastingpakket 2021. De wet stelt de tarieven vast voor de opslag van duurzame energie- en klimaattransitie op het verbruik van elektriciteit en aardgas voor de jaren 2021 en 2022.

NTFR 2020/2660 - Wetsvoorstel Wet CO2-heffing industrie

Aflevering 39, gepubliceerd op 24-09-2020
Op Prinsjesdag 2021 hebben staatssecretaris Vijlbrief van Financiën en Fiscaliteit en minister Wiebes van Economische Zaken en Klimaat het wetsvoorstel CO2–heffing industrie ingediend, als onderdeel van het Belastingpakket 2021. De wet wijzigt de Wet belastingen op milieugrondslag (Wbm) en de Wet Milieubeheer (Wm) voor de invoering van een CO2–heffing voor de industrie.

NTFR 2020/2662 - WOZ-waarde in medebelanghebbendebeschikking ex art. 28 Wet WOZ kan lager zijn dan waarde in initiële beschikking

ECLI:NL:HR:2020:1449, datum uitspraak 18-09-2020, publicatiedatum 18-09-2020
Aflevering 39, gepubliceerd op 24-09-2020 met annotatie van A. Oosters
Belanghebbende heeft samen met zijn zus een woning verkregen uit een nalatenschap. De waarde van deze woning voor 2015 en 2016 was ten aanzien van de erfgenamen bij beschikkingen vastgesteld op € 522.000 respectievelijk € 517.000. Op verzoek van belanghebbende heeft de heffingsambtenaar aan belanghebbende op 13 november 2016 op grond van art. 28 Wet WOZ beschikkingen voor 2015 en 2016 afgegeven naar een waarde van € 490.000 respectievelijk € 475.000. Belanghebbende betoogt dat de waardebepaling op grond van een beschikking ex art. 28 Wet WOZ niet lager kan zijn dan de initiële beschikking. Dat betoog is volgens de Hoge Raad onjuist, omdat de beschikking op grond van art. 28 Wet WOZ een nieuwe waardevaststelling behelst.

NTFR 2020/2663 - Afzegging hoorgesprek betekent niet dat afstand is gedaan van hoorrecht

ECLI:NL:HR:2020:1419, datum uitspraak 18-09-2020, publicatiedatum 18-09-2020
Aflevering 39, gepubliceerd op 24-09-2020 met annotatie van mr. A.J.C. Perdaems
Belanghebbende heeft bezwaar gemaakt tegen een aanslag inkomstenbelasting. Tijdens het hoorgesprek is afgesproken dat belanghebbende nog stukken inbrengt en dat een tweede hoorgesprek wordt gehouden. Kort voor aanvang heeft belanghebbende het tweede hoorgesprek afgezegd omdat zij onderweg naar het hoorgesprek door de politie was aangehouden. Volgens Hof Amsterdam (20 augustus 2019, nr. 18/00400, NTFR 2020/2053) was de inspecteur niet gehouden om een tweede hoorgesprek te laten volgen. De Hoge Raad vernietigt de hofuitspraak. Met de enkele afzegging heeft belanghebbende niet ondubbelzinnig kenbaar gemaakt niet (verder) te willen worden gehoord.

NTFR 2020/2664 - Digitaal procederen bij Hoge Raad verplicht voor professioneel rechtsbijstandverlener

ECLI:NL:HR:2020:1418, datum uitspraak 18-09-2020, publicatiedatum 18-09-2020
Aflevering 39, gepubliceerd op 24-09-2020 met annotatie van mr. M.B. Weijers
Namens belanghebbende is door een professioneel gemachtigde op 28 mei 2020 per fax een cassatieberoepschrift bij de Hoge Raad ingediend. Sinds 15 april 2020 is een professioneel rechtsbijstandverlener echter verplicht om digitaal te procederen bij de Hoge Raad. Om die reden heeft de griffier de indiener verzocht om het cassatieberoepschrift via het webportaal van de Hoge Raad in te dienen. De indiener heeft geen gevolg gegeven aan dat verzoek. Daarom verklaart de Hoge Raad het cassatieberoep niet-ontvankelijk.

NTFR 2020/2665 - Informatiebeschikkingen betreffende werkzaamheid zijn deels terecht gegeven (art. 81.1 Wet RO)

ECLI:NL:HR:2020:1445, datum uitspraak 18-09-2020, publicatiedatum 18-09-2020
Aflevering 39, gepubliceerd op 24-09-2020
Belanghebbende is bedrijfsadministrateur en dga van een bv. In de periode 2009 tot en met 2013 zijn belastingschulden van de bv betaald door derden (klanten van belanghebbende). Belanghebbende heeft deze derden terugbetaald met contante gelden die hij van familie in Hong Kong heeft geleend. Dit alles, aldus belanghebbende, om zijn klanten in staat te stellen te gokken zonder dat ‘het thuisfront’ hiervan op de hoogte zou raken. Hof Den Bosch (24 mei 2019, nrs. 18/00046 t/m 18/00055, NTFR 2019/2879) heeft partijen gevolgd in de conclusie dat daarmee een werkzaamheid als bedoeld in art. 3.92, lid 1, aanhef en onderdeel a, Wet IB 2001 is ontstaan. Aan belanghebbende zijn informatiebeschikkingen (2009-2013) gegeven met betrekking tot de administratieplicht van art. 52 AWR en de informatieverplichting van art. 47 AWR. Het hof is van oordeel dat vanwege tekortkomingen in de werkzaamheidsadministratie de informatiebeschikkingen met betrekking tot de administratieplicht terecht zijn gegeven. De informatiebeschikkingen die zien op de informatieverplichting zijn voor wat acht vragen betreft terecht gegeven omdat deze vragen niet of niet volledig zijn beantwoord. Het hof heeft de stelling van belanghebbende dat omkering en verzwaring van de bewijslast achterwege dient te worden gelaten omdat zich bijzondere omstandigheden zouden hebben voorgedaan, verworpen.

NTFR 2020/2666 - Geen onderzoeksplicht inspecteur naar dossier van echtgenoot

ECLI:NL:HR:2020:1410, datum uitspraak 11-09-2020, publicatiedatum 11-09-2020
Aflevering 39, gepubliceerd op 24-09-2020 met annotatie van mr. J.W. Bosman
De echtgenoot van belanghebbende is in 2010 overleden. Zij waren in gemeenschap van goederen gehuwd. De echtgenoot was enig aandeelhouder in een beleggings-bv. Op 5 december 2011 is aangifte erfbelasting gedaan. Op 15 december 2011 zijn de aangiften IB 2010 gedaan, waarbij een aanmerkelijk belang is aangegeven. De IB-aangifte van de echtgenoot is gedaan op een F-biljet. Het fictieve vervreemdingsvoordeel uit aanmerkelijk belang (art. 4.16, lid 1, onderdeel e, Wet IB 2001) door het overlijden is echter niet aangegeven. De aanslagen IB 2010 zijn conform de aangiften vastgesteld. De inspecteur legt navorderingsaanslagen op ter zake van het (fictieve) vervreemdingsvoordeel. Volgens Hof Den Haag 7 augustus 2018, nr. 18/00503, NTFR 2018/2552 is navordering niet mogelijk door een ambtelijk verzuim. Aangezien de aangifte van de echtgenoot een F-biljet betrof, de echtgenoot voor het gehele jaar opteerde voor partnerschap met belanghebbende, en in dat biljet melding werd gemaakt van een aanmerkelijk belang, bestond volgens het hof de aanmerkelijke kans dat door het overlijden van de echtgenoot bij de echtgenoot een voordeel uit de fictieve vervreemding in aanmerking zou moeten worden genomen. De Hoge Raad vernietigt de hofuitspraak. De inspecteur is niet gehouden tot een nader onderzoek als de niet onwaarschijnlijke mogelijkheid bestaat dat de aangifte juist is. Het hof heeft een onjuiste maatstaf toegepast. De aanwezigheid van een aanmerkelijke kans dat een fictief vervreemdingsvoordeel in aanmerking zou moeten worden genomen, sluit niet uit de niet onwaarschijnlijke mogelijkheid dat de aangifte juist is.

NTFR 2020/2667 - Op grond van redelijke wetstoepassing geen heffing van belastingrente

ECLI:NL:PHR:2020:739, datum uitspraak 25-08-2020, publicatiedatum 11-09-2020
Aflevering 39, gepubliceerd op 24-09-2020 met annotatie van mr. P.T. van Arnhem
A-G Niessen heeft conclusie genomen in een zaak over toepassing van de belastingrenteregeling. In geschil is of de beschikking belastingrente bij een navorderingsaanslag 2013 terecht is opgelegd aan de erfgenamen (belanghebbenden) nu de echtgenoot recht had op een vermindering van eenzelfde bedrag voor datzelfde jaar.

NTFR 2020/2673 - Wetsvoorstel Wet verbetering uitvoerbaarheid toeslagen

Aflevering 39, gepubliceerd op 24-09-2020
Op Prinsjesdag 2021 is ingediend het wetsvoorstel Wet verbetering uitvoerbaarheid toeslagen, als onderdeel van het Belastingpakket 2021. De wet wijzigt de Algemene wet inkomensafhankelijke regelingen (Awir) en enkele andere wetten met het oog op de verbetering van de uitvoerbaarheid van toeslagen. Het wetsvoorstel treft maatregelen waarmee de uitvoerbaarheid van de inkomensafhankelijke regelingen wordt verbeterd door het versterken van de ‘menselijke maat’, het verbeteren van de praktische rechtsbescherming en het voorkomen van schrijnende situaties als gevolg van partnerschap.

NTFR 2020/2674 - Vernieuwd besluit Compensatieregeling CAF11 en vergelijkbare (CAF-)zaken van 28 augustus 2020

Aflevering 39, gepubliceerd op 24-09-2020
In haar brieven van 8 en 16 juni 2020 heeft staatssecretaris Van Huffelen van Financiën – Toeslagen en Douane aangegeven het Besluit Compensatieregeling CAF 11 en vergelijkbare (CAF-)zaken van 20 mei 2020 (nr. 2020-95373, Stcrt. 2020, 28700) aan te vullen met procedures voor de situatie waarin de Belastingdienst/Toeslagen ouders op individueel niveau of als onderdeel van een deel van een groep institutioneel vooringenomen heeft behandeld.