Aflevering 51-52

Gepubliceerd op 23 december 2021

NTFR 2021/4370 - Is excessief de nieuwe maat?

Aflevering 51-52, gepubliceerd op 23-12-2021 geschreven door mr. dr. J. Ganzeveld
Excessieve wetgeving, excessieve reacties en agressieve lobby’s? Voordat ik in deze Opinie afdaal naar de vaktechnische kwaliteit van een specifiek wetsvoorstel, wil ik kort stilstaan bij de waarneembare verruwing in het omgaan met elkaar en elkaars mening.

NTFR 2021/4374 - COVID-19: Tweede tranche tegemoetkoming vaste lasten voor dierverzorging voor dierentuinen

Aflevering 51-52, gepubliceerd op 23-12-2021
Dierentuinen kunnen van 7 januari 2022 tot en met 11 februari 2022 een tegemoetkoming aanvragen voor vaste lasten voor dierverzorging in verband met de sluiting door de coronamaatregelen in de periodes 9 – 18 november 2020 en 15 december 2020 – 4 juni 2021. Minister Schouten (LNV) heeft de Tijdelijke regeling subsidie dierentuinen COVID-19 gewijzigd in verband met een tweede tranche ter tegemoetkoming van dierentuinen in de vaste lasten voor dierverzorging door de maatregelen ter bestrijding van de verdere verspreiding van COVID-19. Door de aanhoudende crisis waren dierentuinen opnieuw verplicht gesloten van 9 november tot en met 18 november 2020. Ook in de tweede lockdown van 15 december 2020 tot en met 19 mei 2021 waren ze gesloten om de verspreiding van het coronavirus te beperken. Voor dierentuinen die alleen bezoekers binnen kunnen ontvangen, gold een verplichte sluiting tot en met 4 juni 2021.

NTFR 2021/4376 - COVID-19: Kamerbrief over ondernemers en schulden door corona

Aflevering 51-52, gepubliceerd op 23-12-2021
Staatssecretaris Wiersma (SWZ) gaat in deze brief in op de dienstverlening en de oplossingen die vanuit de overheid worden geboden aan ondernemers die als gevolg van de coronacrisis met schulden kampen. Daarnaast geeft de staatsecretaris aan dat hij de dienstverlening vanuit de overheid meer gericht en in onderlinge samenhang wil kunnen aanbieden, zodat ondernemers weten waar ze voor welke hulp terechtkunnen en sneller de hulp kunnen krijgen die ze nodig hebben voor het oplossen van hun schulden. Het beschikbare hulpaanbod voor ondernemers met schulden door corona is momenteel namelijk in verschillende regelingen neergelegd en in verschillende domeinen geregeld. Zo zijn er regelingen voor zakelijke schulden, zoals de Wet homologatie onderhands akkoord, zijn er mogelijkheden voor hulp bij persoonlijke schulden van ondernemers bij gemeenten en kunnen ondernemers bij de Belastingdienst onder meer terecht voor uitstel van betaling of sanering van hun belastingschuld. Daarnaast kunnen ondernemers onder meer bij de Kamer van Koophandel (KVK) en bij de schuldhulpverlening in hun gemeente terecht met vragen over hoe hun schulden aan te pakken. Daar komt onder andere nog een overzicht bij van de KVK, de zogeheten routekaart, waaruit zal blijken welke ondersteuning mogelijk is.

NTFR 2021/4377 - COVID-19: Wijziging subsidieregeling vuurwerkverbod COVID-19 opslag en vervoer over de periode van 13 november 2020 – 1 februari 2021

Aflevering 51-52, gepubliceerd op 23-12-2021
In de Tijdelijke subsidieregeling vuurwerkverbod COVID-19 opslag en vervoer is een fout hersteld. De fout betreft de berekening van de subsidie voor de additionele vervoerskosten voor de periode 13 november 2020 tot 1 februari 2021. De werkelijke vervoerskosten in die periode worden met een bepaalde factor vermenigvuldigd waarmee de totale additionele vervoerskosten als gevolg van het vuurwerkverbod zo goed mogelijk worden benaderd. Per abuis was in de regeling deze factor op 2 in plaats van op 2,5 bepaald.

NTFR 2021/4379 - Kamervragen beantwoord over de Fiscale moties en toezeggingenbrief Prinsjesdag Tweede Kamer

Aflevering 51-52, gepubliceerd op 23-12-2021
De staatssecretaris van Financiën – Fiscaliteit en Belastingen heeft de Tweede Kamer het verslag gestuurd van een Schriftelijk Overleg Fiscale moties en toezeggingenbrief Prinsjesdag Tweede Kamer en een brief waarin hij ingaat op een toezegging die hij heeft gedaan tijdens de plenaire behandeling van het pakket Belastingplan 2022 om toe te lichten waarom een fiscale beleggingsinstelling (fbi) geen dividendbelasting hoeft in te houden over een uitkering aan beleggers vanuit de herbeleggingsreserve. Verder gaat hij in op een motie waarin het kabinet is verzocht om de appreciatie van moties en amendementen in verband met belastingen indien nodig te voorzien van een toelichting over wat de verwachte gevolgen zijn voor de wetgevings- en uitvoeringscomplexiteit en om aan te geven aan welke uitvoeringstermijn kan worden gedacht.

NTFR 2021/4380 - Antwoorden op Kamervragen over arbeidsconflict Zuidas

Aflevering 51-52, gepubliceerd op 23-12-2021
De staatssecretaris heeft veertien vragen beantwoord over het bericht ‘Conflicten bij Deloitte en EY leggen bom onder verdienmodel Zuidas’. Dat conflict gaat over de vraag wat het rechtskarakter is van een arbeidsrelatie van een partner bij een groot advieskantoor. De vragen gaan over de fiscale gevolgen van de verschillende manieren (direct, indirect, aanmerkelijk belang of niet) waarop een dergelijke arbeidsrelatie vorm kan krijgen. Over het toezicht op de Zuidsaskantoren zegt de staatssecretaris dat gegeven het feit dat de capaciteit voor toezicht in verhouding tot het aantal aangiften beperkt is, risicogericht toezicht plaatsvindt.

NTFR 2021/4392 - Grote winst op valutatermijncontracten niet toegerekend aan buitenlandse vi van in fe gevoegde dochter

ECLI:NL:GHDHA:2021:2143, datum uitspraak 27-10-2021, publicatiedatum 19-11-2021
Aflevering 51-52, gepubliceerd op 23-12-2021 met annotatie van mr. B. Jorissen
afdekkingsinstrument, aftrekwinst, allocatie, Authorised OECD Approach, Besluit Fiscale Eenheid 2010, Besluit Winsttoerekening Vaste Inrichtingen, besmette rechtshandeling, buitenlandse vaste inrichting, compenserende heffing, fiscale eenheid, hedge, negatieve buitenlandse winst, rentelasten, significant people functions-criterium, tegenbewijsregeling, valutarisico, vertrouwensbeginsel, voorkoming van dubbele belasting, voorkomingswinst, vordering

NTFR 2021/4393 - Kamervragen over bericht ‘Is belasting betalen weer iets voor de dommen?’

Aflevering 51-52, gepubliceerd op 23-12-2021
Staatssecretaris Vijlbrief van Financiën – Fiscaliteit en Belastingdienst heeft Kamervragen beantwoord die zijn gesteld naar aanleiding van een artikel in Het Financieele Dagblad van 22 november 2021, getiteld ‘Is belasting betalen weer iets voor de dommen?’. De Kamerleden Nijboer (PvdA) en Van der Lee (GroenLinks) maken zich zorgen over de signalen dat de verruiming van de eerste schijf in de vennootschapsbelasting nieuwe mogelijkheden tot belastingontwijking biedt. De vraagstellers zien het spreiden van activiteiten over meerdere vennootschappen (dit verschijnsel wordt ‘fragmentatie’ genoemd) als een vorm van belastingontwijking. De staatssecretaris wijst erop dat de verlenging van de eerste schijf recent heeft plaatsgevonden en de grootste verruiming zelfs nog moet plaatsvinden. Het is daarom nog te vroeg om aan te geven of en in hoeverre belastingplichtigen om die reden activiteiten gaan spreiden over meerdere vennootschappen. Daaraan zijn immers ook nadelen verbonden, zoals winstneming op onderlinge transacties. Ook kunnen andere overwegingen, zoals bedrijfseconomische, een rol spelen. Bij de monitoring van de fragmentatie zal worden bezien of een onderverdeling mogelijk is tussen typen eigenaren. De fragmentatie kan worden tegengegaan door de hoogte van de schijfgrens te beperken, het verschil tussen het hoge en het lage tarief te verkleinen, maar ook door (complexe) bepalingen te introduceren. De door de vraagstellers geopperde mogelijkheid fragmentatie tegen te gaan door het ontvoegen uit een fiscale eenheid te verbieden wijst de staatssecretaris af door erop te wijzen dat de mogelijkheid een fiscale eenheid te vormen een keuze is waaraan zowel voordelen als nadelen zijn verbonden; een dwingende keuze past daar niet bij.

NTFR 2021/4395 - Reactie op verzoek vaste commissie voor Financiën inzake communicatie erfbelasting

Aflevering 51-52, gepubliceerd op 23-12-2021
Staatssecretaris Vijlbrief van Financiën – Fiscaliteit en Belastingdienst informeert de Tweede Kamer door middel van een brief over een toezegging over het verbeteren van de communicatie richting belastingplichtigen. Het gaat om twee aandachtspunten, namelijk het meer integraal communiceren over vorderingen van de Belastingdienst en het verbeteren van de communicatie vanuit de Belastingdienst met nabestaanden. De staatssecretaris meldt dat er geen aanleiding is om de aangifte erfbelasting aan te passen. Over de vorderingen valt te melden dat er is gestart met een pilot vorderingenoverzicht, waarin burgers zelf kunnen zien welke belastingschuld openstaat en wanneer deze betaald moet zijn. Over de communicatie richting nabestaanden wordt opgemerkt dat er bij de aangifte erfbelasting voor kan worden gekozen om de aanslagen naar de executeur te sturen of direct naar alle nabestaanden. Als de executeur de aanslagen toegestuurd krijgt, worden deze dus niet aan de erfgenamen verzonden. Er kan niet voor beide opties worden gekozen, omdat zo aansluiting wordt gezocht bij de taken en verantwoordelijkheden van de executeur op grond van het Burgerlijk Wetboek. Als er een executeur is benoemd, dan is deze volgens de Wet standaard bevoegd tot het beheer van de nalatenschap. De erfgenamen mogen het beheer niet voeren. Op verzoek moet de executeur hun wel inlichtingen verschaffen.

NTFR 2021/4399 - Internetconsultatie Wet implementatie richtlijn kleineondernemersregeling

Aflevering 51-52, gepubliceerd op 23-12-2021
De Raad van de Europese Unie heeft een richtlijn vastgesteld tot wijziging van de Btw-richtlijn voor kleine ondernemingen (hierna: Richtlijn kleineondernemersregeling). Ook wordt de verordening gewijzigd die regels bevat over administratieve samenwerking tussen en uitwisseling van inlichtingen door lidstaten met het oog op de gewijzigde (bijzondere) regeling voor kleine ondernemingen. De Richtlijn kleineondernemersregeling verplicht lidstaten het mogelijk te maken dat een kleine ondernemer de kleineondernemersregeling van een andere lidstaat kan toepassen als de andere lidstaat een dergelijke regeling kent. De – in 2020 gewijzigde – kleineondernemersregeling in Nederland blijft grotendeels gehandhaafd, omdat deze regeling nog steeds toegevoegde waarde heeft voor de hier gevestigde kleine ondernemers. Voor de Nederlandse ondernemer die uitsluitend in Nederland opereert zal dit wetsvoorstel materieel weinig veranderingen brengen. Wel wordt van de gelegenheid gebruikgemaakt om enkele wijzigingen door te voeren zodat de verschillen in de toepassing tussen de Nederlandse vrijstelling en een vrijstelling in een andere lidstaat zo veel mogelijk beperkt blijven. Het Ministerie van Financiën biedt de mogelijkheid om tot 20 januari 2022 op het voorstel te reageren. De reacties worden gepubliceerd gedurende de consultatie. Alleen die reacties worden gepubliceerd waarvan door de inzender is aangeven dat deze openbaar mogen zijn. Het is mogelijk op alle onderdelen van het voorstel te reageren.

NTFR 2021/4400 - Verbeteragenda integriteit

Aflevering 51-52, gepubliceerd op 23-12-2021
De Douane is meerdere malen in het nieuws gekomen omdat corrupte medewerkers van de Douane een rol speelden bij onder meer de smokkel van cocaïne. KPMG heeft een onderzoek gedaan naar de aanpak van de Douane van deze corruptie. Het rapport van dit onderzoek, met als titel ‘Beheersing van corruptierisico’s door de Douane in de Rotterdamse Haven’, is op 1 juli 2021 naar de Tweede Kamer gestuurd. Uit dit rapport werd duidelijk dat de aanpak van de Douane verbeterd moet worden omdat deze te versnipperd en te beperkt is en te veel gericht is op incidenten. Staatssecretaris Van Huffelen heeft op 16 december jl. de Tweede Kamer per brief geïnformeerd over de verbeteraanpak van de Douane. De Douane heeft een verbeteragenda gemaakt met als titel ‘Vertrouwd vooruit’. Die verbeteragenda is als bijlage bij de brief van de staatssecretaris gevoegd.

NTFR 2021/4401 - Douane Jaarplan 2022

Aflevering 51-52, gepubliceerd op 23-12-2021
Onder andere de toeslagenaffaire heeft geleid tot de ontvlechting van het Directoraat-Generaal Belastingdienst in drie nieuwe Directoraten-Generaal. Een daarvan is het directoraat-Generaal Douane.

NTFR 2021/4411 - Implementatiewet registratie uiteindelijk belanghebbenden van trusts en soortgelijke juridische constructies in Staatsblad

Aflevering 51-52, gepubliceerd op 23-12-2021
De Implementatiewet registratie uiteindelijk belanghebbenden van trusts en soortgelijke juridische constructie is in het Staatsblad geplaatst. De wet wijzigt de Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme (Wwft), de Handelsregisterwet 2007, de Wet op de economische delicten (Wed) en de Algemene wet bestuursrecht (Awb), en strekt tot implementatie van de verplichting tot het bijhouden en centraal registreren van informatie over de uiteindelijk belanghebbenden (‘ultimate beneficial owners’, afgekort UBO’s) van trusts en soortgelijke juridische constructies.