Aflevering 27

Gepubliceerd op 6 juli 2022

NTFR 2022/2537 - Box 3-heffing vastgoed: van pretbox naar doos van Pandora?

Aflevering 27, gepubliceerd op 06-07-2022 geschreven door prof. dr. T.M. Berkhout
Tijdens de introductie van box 3 werd nog gnuivend gesproken van een ‘pretbox’. ‘Elke sukkel haalt meer dan 4% rendement. Wie dat niet lukt, kan bij mij staatsobligaties krijgen met een procent of zes’, schijnt Gerrit Zalm destijds gezegd te hebben. Die 4% rendement kon zonder enig risico en zonder enige kennis van beleggen behaald worden, daar hoefden de belastingbetalers zich geen zorgen over te maken. Actuarissen beschouwden toentertijd 4% welhaast als een ‘natuurlijke rente’, iets wat sinds de gebroeders De Wit als een zekerheid kon worden beschouwd. Een andere zekerheid leek dat de politiek kon rekenen met een gegarandeerde geldstroom uit box 3.

NTFR 2022/2539 - COVID-19: Verruiming subsidiemodule Borgstelling MKB-kredieten per 1 juli 2022 vervallen

Aflevering 27, gepubliceerd op 06-07-2022
Minister Adriaansens (EZK) heeft de subsidiemodule Borgstelling MKB-kredieten (BMKB-C) aangepast vanwege het verval van de tijdelijke uitbreiding van de BMKB vanwege de uitbraak van het coronavirus. De verruiming van de BMKB voor bedrijven die werden geraakt door de gevolgen van de uitbraak van de coronacrisis (het ‘coronaluik’) vervalt per 1 juli 2022.

NTFR 2022/2540 - COVID-19: Vervaltermijn TVL-startersregeling wordt 1 juli 2023

Aflevering 27, gepubliceerd op 06-07-2022
De vervaltermijn van de Regeling subsidie vaste lasten financiering COVID-19 (TVL) is voor startende MKB-ondernemingen verlengd van 1 juli 2022 naar 1 juli 2023. De aanleiding is de introductie van subsidie voor de vaste lasten voor startende MKB-ondernemingen (TVL-startersregeling). Met het oog op de introductie moet ook de vervaldatum van de TVL-startersregeling aangepast worden. Dit biedt de RVO de mogelijkheid om de subsidieaanvragen die worden gedaan door startende MKB-ondernemingen voor het vierde kwartaal van 2021 en voor het eerste kwartaal van 2022 in 2022 en 2023 te verwerken.

NTFR 2022/2542 - Inventarisatie mogelijke maatregelen koopkracht 2022

Aflevering 27, gepubliceerd op 06-07-2022
Ministers Kaag (Financiën) en Van Gennip (SZW) en staatssecretaris Van Rij (Financiën - Fiscaliteit en Belastingdienst) komen met aanvullende informatie over de maatregelen die in de eerste termijn van het debat door de Kamer over de Voorjaarsnota 2022 zijn genoemd. Hierbij wordt ingegaan op de technische uitvoerbaarheid van maatregelen, de snelheid waarmee maatregelen effect hebben voor huishoudens en de consequenties voor de uitvoering. Ze sturen ook hun appreciatie op ingediende amendementen.

NTFR 2022/2543 - Reactie NOB op Fiscale verzamelwet 2023

Aflevering 27, gepubliceerd op 06-07-2022
De NOB heeft een reactie gegeven op het wetsvoorstel Fiscale verzamelwet 2023. Voorgesteld wordt dat voor bezwaar vatbare beschikkingen waarvan het bedrag op het aanslagbiljet staat, deel gaan uitmaken van het bezwaar en beroep tegen de belastingaanslag. De NOB heeft met genoegen van dit voorstel kennisgenomen. Ook het maatwerk bij belastingrente is een positieve ontwikkeling.

NTFR 2022/2546 - Antwoorden op Kamervragen oudedagsreserve

Aflevering 27, gepubliceerd op 06-07-2022
In de antwoorden komt het volgende aan de orde. Ongeveer 300.000 ondernemers (ca. 30%) hebben een fiscale oudedagsreserve (FOR). Als de FOR vrijvalt, wordt in ongeveer de helft van de gevallen niet gelijktijdig een lijfrente aangeschaft. De FOR heeft daardoor vaak alleen het effect van belastinguitstel. De staatssecretaris vindt dat ongewenst: reële oudedagsvoorzieningen worden extern ondergebracht. De staatssecretaris heeft geen verklaring voor de grote verschillen in de mate waarin ondernemers daadwerkelijk geld opzij zetten (bij mannen en vrouwen en verschillende opleidingsniveaus). Hij noemt alleen als mogelijke oorzaak een verschil in winstniveau. Door de Wet toekomst pensioenen worden de mogelijkheden vergroot om als ondernemer te sparen voor de oude dag. In de Voorjaarsnota 2022 staat dat het kabinet de FOR wil afschaffen vanaf 1 januari 2023 (niet meer opbouwen, nog wel afwikkelen volgens huidige regels). Daarmee wordt een meer gelijke fiscale behandeling van arbeid bereikt voor werknemers in loondienst, ondernemers en aanmerkelijkbelanghouders.

NTFR 2022/2552 - Belasting op excessieve winsten van energiebedrijven

Aflevering 27, gepubliceerd op 06-07-2022
Minister Jetten (Klimaat en Energie), staatssecretaris Vijlbrief (Mijnbouw) en staatssecretaris Van Rij (Fiscaliteit en Belastingdienst) hebben vragen van de Tweede Kamerleden Bontenbal en Van Dijk (beiden CDA) en Dassen (VOLT) beantwoord. Deze vragen zien op de mogelijkheid van de introductie van een specifieke solidariteitsheffing, de mijnbouwheffing en de vennootschapsbelasting. De energiebedrijven bestaan uit bedrijven die olie en gas winnen, elektriciteitsproducenten en investeerders. Zij zien enerzijds hun omzet stijgen door de hogere marktprijzen, anderzijds worden ook zij geconfronteerd met hogere kosten. Of excessieve winst wordt gemaakt is daarom niet duidelijk. Gelet op het internationale karakter van de meeste energiebedrijven is daarnaast niet zeker of, als excessieve winsten worden gerealiseerd, deze winsten in Nederland worden behaald of daar buiten.

NTFR 2022/2555 - Is het toegestaan te differentiëren voor het btw-tarief voor hetzelfde goed naar gelang het goed al dan niet wordt bereid en opgediend? (prejudiciële vraag zaak YD)

Aflevering 27, gepubliceerd op 06-07-2022
YD verstrekt de drank ‘Classic Hot Chocolate’, een warme chocolademelk met chocoladesaus. In Polen geldt voor de levering van voedingsmiddelen een verlaagd tarief van 5% en voor restauratiediensten een verlaagd tarief van 8%. Partijen zijn het erover eens dat sprake is van de levering van een goed, waarbij de handelingen inzake bereiding en opdiening ervan als bijkomende prestatie opgaan in de hoofdprestatie (de levering).

NTFR 2022/2557 - Hoge Raad kan zich voor eerste keer uitspreken over uitvoervergunning voor militair goed

ECLI:NL:PHR:2022:499, datum uitspraak 20-05-2022, publicatiedatum 10-06-2022
Aflevering 27, gepubliceerd op 06-07-2022 met annotatie van mr. drs. E.P. Pulles
Belanghebbende heeft een aanvraag ingediend voor een vergunning voor de uitvoer van een product. Het betreft een akoestische sensor voorzien van toebehoren om deze te beschermen (geluidskap) en op een voertuig te kunnen plaatsen. Op het product is geen software of firmware geïnstalleerd. De eindgebruiker van het product is een overheidsinstantie van een derde land. De minister heeft de aanvraag voor de vergunning geweigerd. In zijn besluit heeft de minister overwogen dat het product een militair goed is, dat in het derde land in verschillende deelstaten interne conflicten spelen en dat niet valt uit te sluiten dat het product zal bijdragen aan een verslechtering van interne conflicten of het grensconflict tussen het derde land en een buurland.

NTFR 2022/2559 - Coronapandemie niet zonder meer reden voor verlenging redelijke termijn

ECLI:NL:HR:2022:935, datum uitspraak 24-06-2022, publicatiedatum 24-06-2022
Aflevering 27, gepubliceerd op 06-07-2022 met annotatie van mr. M.B. Weijers
Belanghebbende heeft verzocht om een vergoeding van immateriële schade (VIS) wegens overschrijding van de redelijke termijn. Volgens Hof Arnhem-Leeuwarden (22 juni 2021, nr. 19/00825, NTFR 2021/2312) is de coronapandemie een uitzonderlijke situatie die een verlenging van de redelijke termijn met vier maanden rechtvaardigt voor de berechtiging in hoger beroep. Onder verwijzing naar HR 27 mei 2022, nr. 21/02977, NTFR 2022/2490 vernietigt de Hoge Raad de hofuitspraak. De coronapandemie is niet in zijn algemeenheid reden voor verlenging. De uitbraak van het coronavirus vormt alleen een bijzondere omstandigheid als partijen waren uitgenodigd voor de zitting in de periode waarin de gerechtsgebouwen vanwege de uitbraak van dit virus gesloten waren (17 maart 2020 t/m 10 mei 2020) en het onderzoek ter zitting daarom opnieuw moest worden gepland. Daarvan is in het onderhavige geval geen sprake, zodat het hof de redelijke termijn van berechting in hoger beroep ten onrechte heeft verlengd. De Hoge Raad kent een VIS toe van € 500.

NTFR 2022/2561 - Schending unierechtelijk verdedigingsbeginsel omdat belanghebbende niet expliciet op de hoogte is gesteld van voornemen tot oplegging naheffingsaanslagen maar geen vernietiging van aanslagen

ECLI:NL:HR:2022:934, datum uitspraak 24-06-2022, publicatiedatum 24-06-2022
Aflevering 27, gepubliceerd op 06-07-2022 met annotatie van mr. M. van Leeuwen
Bij belanghebbende, die een transportonderneming drijft, is een btw-boekenonderzoek ingesteld. Dat heeft geleid tot oplegging van drie naheffingsaanslagen (2009; 2010-2011; 2012-2013).

NTFR 2022/2568 - Nederlandse vennootschap op Malta in drielandenpuntconstructie in werkelijkheid geleid vanuit Nederland (art. 81 lid 1 Wet RO)

ECLI:NL:HR:2022:976, datum uitspraak 01-07-2022, publicatiedatum 01-07-2022
Aflevering 27, gepubliceerd op 06-07-2022
Belanghebbende is een naar Nederlands recht opgerichte bv die in 2008 haar statutaire directie heeft verplaatst van Nederland naar Malta, waar zij gebruikmaakt van het ‘remittance base’-regime. Zij is voor de Wet Vpb 1969 binnenlands belastingplichtig. Haar Vpb-aangifte voor de onderhavige jaren vermeldt een belastbare winst van nihil, waarbij een deelnemingsvrijstelling is toegepast en bedragen worden opgevoerd als ‘overige vrijgestelde winstbestanddelen’. Ook heeft zij dividenden, die niet zijn betrokken in de Maltese belastingheffing, uitgekeerd aan haar eind 2008 naar Zwitserland geëmigreerde aandeelhouder. Tot medio 2008 was de aandeelhouder ook de enige bestuurder van belanghebbende. Vanaf dat moment zijn er twee Maltese medebestuurders benoemd, waarvan er één eind 2011 is teruggetreden. In Nederland is geen dividendbelasting afgedragen. De inspecteur heeft navorderingsaanslagen Vpb en naheffingsaanslagen dividendbelasting opgelegd. De rechtbank heeft de aanslagen vernietigd.