Aflevering 1

Gepubliceerd op 8 januari 2021

NTFR 2021/1 - Vaarwel 2020 en welkom 2021

Aflevering 1, gepubliceerd op 08-01-2021 geschreven door prof. mr. G.T.K. Meussen
Aangekomen bij het einde van het oude jaar neem ik even de tijd om de balans op te maken van het jaar 2020 en u een vooruitblik te geven op het jaar 2021. Het einde van het jaar maakt altijd een beetje weemoedig, geeft een besef van het verglijden der jaren, maar maakt ook weer benieuwd naar het nieuwe jaar. De terugblik geeft tevens aan hoeveel er op fiscaal gebied het afgelopen jaar weer is gebeurd. Wie zou nog willen beweren dat de fiscaliteit saai is? Het belastingrecht is voortdurend in beweging en is daarmee ook een vertaling van de dynamiek van allerlei fiscale ontwikkelingen. Datgene wat hierna is opgenomen, is daarvan slechts een selectie, die uiteraard geheel voor rekening van de auteur komt.

NTFR 2021/3 - COVID-19: Aanvraag derde tranche NOW mogelijk tot en met 27 december 2020

Aflevering 1, gepubliceerd op 08-01-2021
Werkgevers die nog geen aanvraag voor de derde tranche NOW hadden gedaan, kunnen dat alsnog doen tot en met 27 december 2020. Aanvragen voor de derde tranche NOW konden worden ingediend tot en met zondag 13 december. Minister Koolmees van SZW heeft de Derde tijdelijke noodmaatregel overbrugging voor behoud van werkgelegenheid gewijzigd in verband met het openstellen van een extra aanvraagtijdvak voor de derde tranche van deze subsidieregeling.

NTFR 2021/4 - COVID-19: Regeling aanvullende ondersteuning incidentele literaire manifestaties en activiteiten Nederlands Letterenfonds Covid-19

Aflevering 1, gepubliceerd op 08-01-2021
Het Nederlands Letterenfonds heeft de Regeling aanvullende ondersteuning incidentele literaire manifestaties en activiteiten gepubliceerd. Deze regeling voorziet in aanvullende subsidies aan instellingen die een projectsubsidie ontvingen van het Nederlands Letterenfonds in 2019 en 2020, eerste subsidieronde op grond van Regeling literaire manifestaties en activiteiten, incidenteel en tweejarig. De subsidie kan dan worden verleend voor zover het incidentele projectsubsidies betreft als bedoeld in art. 4, onderdeel b van die regeling ten behoeve van manifestaties en activiteiten waarvan de uitvoering volgens de aanvraag voor de lopende subsidie zou plaatsvinden in de periode 13 maart tot en met 31 december 2020. De aanvullende subsidie is een gedeeltelijke tegemoetkoming in de gederfde inkomsten van de instelling vanwege belemmering van publieksactiviteiten als gevolg van de uitbraak van het virus SARS-CoV-2 en de maatregelen ter bestrijding daarvan. Het bestuur van het Letterenfonds verleent de aanvullende subsidie zonder voorafgaande aanvraag.

NTFR 2021/5 - COVID-19: Verlenging regeling doorbetalen niet geleverde pgb-zorg door COVID-19

Aflevering 1, gepubliceerd op 08-01-2021
De regeling voor doorbetalen van niet geleverde pgb-zorg is verlengd tot en met 31 december 2021. Dit heeft minister De Jonge van Volksgezondheid, Welzijn en Sport opgenomen in de Tweede regeling doorbetalen niet-geleverde pgb-zorg in verband met COVID-19. De regeling ziet op het doorbetalen van niet geleverde jeugdhulp, zorg of ondersteuning indien deze als gevolg van COVID-19 of daarmee samenhangende maatregelen vanaf 1 oktober 2020 niet is verleend.

NTFR 2021/8 - COVID-19: Verdere verlenging overeenkomst met België over toepassing belastingverdrag op grensarbeiders

Aflevering 1, gepubliceerd op 08-01-2021
De werkingsduur van de overeenkomst tussen Nederland en België van 30 april 2020 over de toepassing van het belastingverdrag op grensarbeiders en de gevolgen van de COVID-19-gerelateerde maatregelen (zie NTFR 2020/1350) is wederom verlengd. De bevoegde autoriteiten van Nederland en België zijn op 7 december 2020 overeengekomen dat de toepassing van deze overeenkomst wordt verlengd tot en met 31 maart 2021. De overeenkomst, die oorspronkelijk gold van 11 maart 2020 tot 31 mei 2020, was eerder al drie keer verlengd tot, laatstelijk, 31 december 2020 (zie onder meer NTFR 2020/2106 en NTFR 2020/2443).

NTFR 2021/9 - COVID-19: Verlenging overeenkomst met Duitsland over toepassing belastingverdrag op grensarbeiders

Aflevering 1, gepubliceerd op 08-01-2021
De werkingsduur van de overeenkomst tussen Nederland en Duitsland van 6 april 2020 over de toepassing van het belastingverdrag op grensarbeiders en de gevolgen van de COVID-19-gerelateerde maatregelen (zie NTFR 2020/1121) is verlengd. De bevoegde autoriteiten van Nederland en Duitsland zijn overeengekomen dat deze overeenkomst van toepassing blijft tot ten minste 31 maart 2021. Eerder was een dergelijke voortgezette toepassing afgesproken tot ten minste 31 december 2020.

NTFR 2021/11 - COVID-19: Nultarief voor COVID-19-vaccins en medische hulpmiddelen voor in-vitrodiagnostiek in reactie op de COVID-19-pandemie

Aflevering 1, gepubliceerd op 08-01-2021
EU-lidstaten mogen een vrijstelling met recht op aftrek van voorbelasting verlenen voor de levering van COVID-19-vaccins en de verlening van diensten die nauw samenhangen met die vaccins. De lidstaten mogen ook een verlaagd btw-tarief of een vrijstelling met recht op aftrek van voorbelasting toepassen op de levering van medische hulpmiddelen voor COVID-19-in-vitrodiagnostiek en diensten die daarmee nauw samenhangen. De mogelijkheid om een verlaagd btw-tarief of een vrijstelling met recht op aftrek van voorbelasting toe te passen worden toegestaan tot en met 31 december 2022. Indien nodig wordt die periode verlengd.

NTFR 2021/12 - Belangrijkste wijzigingen belastingen 2021 (eindejaarsbericht)

Aflevering 1, gepubliceerd op 08-01-2021
Het Ministerie van Financiën heeft een overzicht gepubliceerd van de belangrijkste wijzigingen voor de belastingheffing die per 1 januari 2021 gaan gelden. De inflatiecorrectie voor 2021 leidt tot een bijstelling van de daarvoor in aanmerking komende bedragen met 1,6 procent. Wijzigingen die enkel veroorzaakt worden door de inflatiecorrectie worden weergegeven in de twee bijlagen met fiscale parameters 2018-2021 en aanvullende fiscale parameters 2020. De andere wijzigingen worden toegelicht in de hoofdstukken 1 tot en met 5 (inkomsten- en loonbelasting, belastingen op milieugrondslag, autobelastingen, vennootschapsbelasting en overig).

NTFR 2021/13 - Loonstrookjes en koopkracht 2021

Aflevering 1, gepubliceerd op 08-01-2021
Zoals ieder jaar heeft minister Koolmees van SZW de Tweede Kamer een indruk gegeven van de veranderingen op de loonstrookjes van Nederlandse huishoudens in januari 2021. Jaarlijks licht het kabinet in december toe welke veranderingen in januari zichtbaar worden op het loonstrookje, als gevolg van het kabinetsbeleid en de verwachte veranderingen in de pensioenpremies. Aan het eind van deze brief wordt ingegaan op het statische koopkrachtbeeld in 2021, op basis van de recente raming van het CPB. In de brief wordt ook kort ingegaan op de koopkrachtontwikkeling voor 2021, omdat dat een vollediger beeld geeft van de ontwikkeling van het besteedbaar inkomen van huishoudens.

NTFR 2021/14 - Eindejaarsbesluit 2020

Aflevering 1, gepubliceerd op 08-01-2021
In het Eindejaarsbesluit 2020 zijn een aantal wijzigingen opgenomen die onder andere voortvloeien uit de wijzigingen in de wetgeving bij het Belastingplan 2020, het Belastingplan 2021 (BP 2021), de Fiscale verzamelwet 2021, de Wet beperking liquidatie- en stakingsverliesregeling en de Wet aanpassing box 3.

NTFR 2021/18 - Belastingplan 2021 in Staatsblad gepubliceerd

Aflevering 1, gepubliceerd op 08-01-2021
De Wet Belastingplan 2021 en de Wet tot wijziging van het Belastingplan 2021 zijn in het Staatsblad gepubliceerd. De wetten treden in werking met ingang van 1 januari 2021, waarbij sommige onderdelen op een ander tijdstip in werking zullen treden. Door de wetten wijzigen:

NTFR 2021/19 - Wet Overige fiscale maatregelen 2021 in Staatsblad

Aflevering 1, gepubliceerd op 08-01-2021
De Wet overige fiscale maatregelen 2021 (OFM 2021) is in het Staatsblad gepubliceerd. De Wet OFM 2021 wijzigt een aantal belastingwetten en bevat maatregelen waarvan het wenselijk is dat ze per 1 januari 2021 in werking treden. De Wet OFM 2021 bevat inhoudelijke wijzigingen en technisch onderhoud van bestaande fiscale wetgeving. De wet treedt in werking met ingang van 1 januari 2021, waarbij sommige onderdelen op een ander tijdstip in werking zullen treden. De maatregelen in dit wetsvoorstel hebben geen gevolgen voor het budgettaire beeld. De wet bevat:

NTFR 2021/20 - Publicatie essaybundel ‘Tax Governance, maatschappelijke verantwoordelijkheid en ethiek. Tijd voor een code?’

Aflevering 1, gepubliceerd op 08-01-2021
Staatssecretaris Vijlbrief van Financiën – Fiscaliteit en Belastingdienst heeft de Tweede Kamer geïnformeerd over de publicatie van de essaybundel over een tax-governance-code. Vooraanstaande partijen – van brancheorganisaties en advieskantoren tot ngo’s en universiteiten – hebben bijgedragen aan de totstandkoming van een essaybundel over tax governance. Hans Gribnau, hoogleraar Belastingrecht van de Universiteit Tilburg en Leiden, voerde de redactie over de bundel. In de essaybundel laten de verschillende betrokkenen hun licht schijnen op een eventuele tax-governance-code en wat een code precies zou kunnen inhouden. Ook wordt stilgestaan bij hoe de belastingpraktijk zich de afgelopen jaren heeft ontwikkeld en hoe een tax-governance-code daadwerkelijk vormgegeven kan worden. De essaybundel is op de site van de Rijksoverheid gepubliceerd: https://www.rijksoverheid.nl/binaries/rijksoverheid/documenten/kamerstukken/2020/12/17/essaybundel-tax-governance-code/essaybundel-tax-governance-code.pdf.

NTFR 2021/21 - Beleidsdoorlichting dienstverlening Belastingdienst

Aflevering 1, gepubliceerd op 08-01-2021
De staatssecretarissen van Financiën hebben een brief aan de Eerste en Tweede Kamer gestuurd waarin zij de Kamers informeren over een beleidsdoorlichting van de dienstverlening van de Belastingdienst. Het rapport ‘Beleidsdoorlichting Dienstverlening Belastingdienst’ is als bijlage bij de brief gevoegd. Als bijlage is eveneens toegevoegd het oordeel over het onderzoek door een onafhankelijk deskundige.

NTFR 2021/22 - Eindrapportage Alternatieven voor het toeslagenstelsel

Aflevering 1, gepubliceerd op 08-01-2021
De staatssecretaris van Financiën – Toeslagen en Douane heeft, mede namens de minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, de staatssecretaris van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, de minister voor Medische Zorg en Sport en de staatssecretaris van Financiën – Fiscaliteit en Belastingdienst, de Tweede Kamer via een brief de uitwerking aangeboden van beleidsopties die onderdeel kunnen zijn van herziening van het stelsel. Bij de uitwerking zijn ook een paar concrete varianten in kaart gebracht waarin de beleidsopties worden gecombineerd. Daarbij staat het burgerperspectief centraal. Met de uitwerking is de motie-Bruins/Van Weyenberg uitgevoerd.

NTFR 2021/23 - Diverse beleidsbesluiten ingetrokken

Aflevering 1, gepubliceerd op 08-01-2021
De staatssecretaris van Financiën heeft enkele beleidsbesluiten ingetrokken. De besluiten hebben hun belang verloren door wetswijziging of omdat er bijvoorbeeld sprake is van een interne werkinstructie, tijdsverloop of jurisprudentie.

NTFR 2021/24 - Wetsvoorstel tot wijziging Mijnbouwwet aangenomen in Tweede Kamer

Aflevering 1, gepubliceerd op 08-01-2021
De Tweede Kamer heeft het wetsvoorstel tot wijziging van de Mijnbouwwet aangenomen. Onderdeel daarvan is dat voor de bepaling van het af te dragen winstaandeel wordt voorzien in een vereenvoudiging en verhoging (van 25% naar 40%) van ‘de investeringsaftrek’ voor mijnbouwwerken. Ook zijn twee moties aangenomen. Wij berichtten over dit wetsvoorstel in NTFR 2020/1587 en NTFR 2019/1204.

NTFR 2021/28 - Aanpassing publicatie 'Beperkt afschrijven op agrarische bedrijfsgebouwen'

Aflevering 1, gepubliceerd op 08-01-2021
De Belastingdienst heeft de publicatie ‘Beperkt afschrijven op agrarische bedrijfsgebouwen’ aangepast. De volgende zaken, waarvoor de afschrijvingsbeperking door de bodemwaarde van toepassing is, zijn toegevoegd: beschoeiing perceel, strooiselhok, mestsilo/mestplaat, sleufsilo/kuilvoerplaat, erfverharding, warmteopslagtank (buiten gebouw gelegen), waterbassin/watersilo. Ook zijn richtlijnen opgenomen voor de toekenning van een aanhorigheid en/of (onder)grond aan een of meer bedrijfsgebouwen.

NTFR 2021/29 - Internetconsultatie over verlenging maatregel lage WW-premie bij overwerk

Aflevering 1, gepubliceerd op 08-01-2021
Het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid heeft een internetconsultatie opengesteld over een concept-besluit op grond waarvan ook voor 2021 de lage WW-premie tijdelijk niet hoeft te worden herzien wanneer vaste werknemers in een kalenderjaar meer dan 30% hebben overgewerkt. De tijdelijke maatregel houdt verband met de uitbraak van het coronavirus waardoor in bepaalde sectoren veel extra overwerk nodig is. De einddatum van de internetconsultatie is 29 januari 2021.

NTFR 2021/30 - Regeling tijdelijke aanpassing percentages S&O-afdrachtvermindering 2021 gepubliceerd

Aflevering 1, gepubliceerd op 08-01-2021
Op 15 december 2020 is de ‘Regeling tijdelijke aanpassing percentages SenO- afdrachtvermindering 2021’ in de Staatscourant gepubliceerd. Op Prinsjesdag 2020 werd al bekendgemaakt dat er vanwege de gevolgen van de coronacrisis voor 2021 extra budget voor de WBSO beschikbaar zou komen. De regeling treedt in werking met ingang van 1 januari 2021 en vervalt met ingang van 1 januari 2022.

NTFR 2021/32 - Handreiking vaststellen compensatie ter voorkoming van een belaste schenking bij uitfasering pensioen in eigen beheer

Aflevering 1, gepubliceerd op 08-01-2021
Op 11 december 2020 heeft het Centraal Aanspreekpunt Pensioenen van de Belastingdienst de ‘Handreiking vaststellen compensatie ter voorkoming van een belaste schenking bij uitfasering pensioen in eigen beheer’ gepubliceerd (zie ook Stcrt. 2020, nr. 62989, Klein verzamelbesluit pensioenen, NTFR 2021/31). In de handreiking wordt beschreven op welke wijze de omvang van een passende compensatie bij PEB-uitfasering kan worden vastgesteld teneinde een belaste schenking te voorkomen.

NTFR 2021/33 - Wetsvoorstel bedrag ineens, RVU en verlofsparen

Aflevering 1, gepubliceerd op 08-01-2021
Deze VenA behandelt de fiscale gevolgen van het uitstel van de Wet bedrag ineens, RVU en verlofsparen door de Eerste Kamer. Als maar voor inwerkingtreding, maar na 1 januari 2021 een RVU wordt betaald, dan kan dit na aanname terugwerkende kracht krijgen conform de (beoogde) wet. Er is dan wel gewoon eindheffing verschuldigd, die later gecorrigeerd wordt.

NTFR 2021/35 - Bedragen en percentages 2021 SZW-regelingen bekend

Aflevering 1, gepubliceerd op 08-01-2021
Vanuit het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid zijn de nieuwe bedragen en vastgestelde percentages voor een aantal SZW-regelingen voor 2021 bekendgemaakt. De wijzigingen van alle bedragen zijn hierin zo veel mogelijk gebundeld. De regeling is op 21 december 2020 in de Staatscourant gepubliceerd en is in werking getreden met ingang van 1 januari 2021.

NTFR 2021/36 - AOW-leeftijd in 2026 ook op 67 jaar

Aflevering 1, gepubliceerd op 08-01-2021
De minister van SZW heeft medegedeeld dat de AOW-gerechtigde leeftijd voor het kalenderjaar 2026 uitkomt op 67 jaar en de aanvangsleeftijd op 17 jaar. De AOW-leeftijd voor 2026 wordt nu vastgesteld op basis van de nieuwe wettelijke koppeling. De AOW- en de aanvangsleeftijd zijn gelijk aan de AOW- en aanvangsleeftijd die voor 2025 gelden.

NTFR 2021/37 - Besluit betaalpauze eigenwoningschulden geactualiseerd

Aflevering 1, gepubliceerd op 08-01-2021
De staatssecretaris van Financiën – Fiscaliteit en Belastingdienst heeft het beleidsbesluit over de betaalpauze eigenwoningschulden (besluit van 22 september 2020, nr. 2020-20122 (Stcrt. 2020, 50146) geactualiseerd. Het besluit bevat goedkeuringen waardoor een eigenwoningschuld die onder de fiscale aflossingseis valt, blijft behoren tot de eigenwoningschuld als met de geldverstrekker een betaalpauze voor rente en aflossing wordt overeengekomen vanwege (dreigende) betalingsproblemen als gevolg van de uitbraak van het coronavirus en de daardoor ontstane aflossingsachterstand wordt ingehaald op een andere wijze dan waarin wettelijk is voorzien. Verder wordt in dit besluit toegelicht op welk moment de tijdens de betaalpauze verschuldigde rente aftrekbaar is.

NTFR 2021/39 - Nota n.a.v. het verslag Wetsvoorstel excessief lenen bij eigen vennootschap

Aflevering 1, gepubliceerd op 08-01-2021
De staatssecretaris van Financiën heeft de nota naar aanleiding van het verslag betreffende het Wetsvoorstel excessief lenen bij eigen vennootschap aan de Tweede Kamer gezonden. Daarin komen de volgende (inhoudelijke) onderwerpen aan de orde: het excessief lenen (de partner, verbonden personen, schulden, maximumbedrag, inwerkingtreding), de praktijk (vso), de contouren van de maatregel (doorwerking en toezicht) en EU-internationale aspecten. De reactie op de opmerkingen van de Nederlandse Orde van Belastingadviseurs (NOB) en het Register Belastingadviseurs (RB) staat daar waar dat onderwerp in de nota aan bod komt. Er wordt geen nota van wijziging aangekondigd.

NTFR 2021/40 - Wet aanpassing box 3 in Staatsblad

Aflevering 1, gepubliceerd op 08-01-2021
De Wet aanpassing box 3 is in het Staatsblad geplaatst. De wet voorziet in 2021 in een verhoging van het heffingvrije vermogen van € 30.846 (in 2020) naar € 50.000 en een aanpassing van de schijfgrenzen waarbij de tweede schijf bij een box 3-vermogen van € 100.000 begint en de derde schijf bij een vermogen van € 1.000.000. Het tarief gaat van 30% naar 31%. Het wetsvoorstel bevat daarnaast formeelrechtelijke aanpassingen om te voorkomen dat een ophoging van het heffingvrije vermogen doorwerkt naar de vermogenstoets die in veel inkomensafhankelijke regelingen wordt gehanteerd. De doorwerking naar de inkomenstoets wordt deels gedekt door de tariefverhoging.

NTFR 2021/41 - Hofoordeel inzake niet toestaan aftrek persoonsgebonden aftrek houdt geen stand wegens cassatie in samenhangende zaak

ECLI:NL:HR:2020:1947, datum uitspraak 18-12-2020, publicatiedatum 18-12-2020
Aflevering 1, gepubliceerd op 08-01-2021 met annotatie van drs. N.M. Ligthart
De inspecteur heeft bij belanghebbende € 4.320 aan persoonsgebonden aftrek niet in aftrek toegelaten. Dit bedrag betrof het aan belanghebbende toegerekende gedeelte van de op 31 december 2014 nog niet in aanmerking genomen persoonsgebonden aftrek van de echtgenoot van belanghebbende. Volgens Hof Den Haag is die weigering terecht omdat het in de zaak van de echtgenoot heeft geoordeeld dat de inspecteur bij hem terecht een inkomen uit aanmerkelijk belang in aanmerking heeft genomen en dat de door de echtgenoot nog in aanmerking te nemen persoonsgebonden aftrek per 31 december 2014 terecht is vastgesteld op nihil.

NTFR 2021/42 - Wijziging Verzamelwet Brexit voor buitenlands belastingplichtigen

Aflevering 1, gepubliceerd op 08-01-2021
De Verzamelwet Brexit is gewijzigd waardoor het mogelijk is om voorzieningen te treffen op het terrein van de zorg (verlengd) en tegelijkertijd geharmoniseerd met het terrein van de sociale zekerheid. Daarnaast wijzigen de Wet IB 2001 en de Wet LB 1964 om de Nederlandse wetgeving in overeenstemming te brengen met het na afloop van de overgangsperiode geldende Unierecht.

NTFR 2021/44 - Aandeelhouderseis (collectiviteit) is verenigbaar met de vrijheid van kapitaalverkeer

ECLI:NL:HR:2020:2097, datum uitspraak 18-12-2020, publicatiedatum 18-12-2020
Aflevering 1, gepubliceerd op 08-01-2021 met annotatie van mr. D.C. Simonis
Een naar Duits recht opgerichte en in Duitsland gevestigde publiekrechtelijke rechtspersoon belegt door middel van belanghebbende, een beleggingsfonds naar Duits recht, in aandelen in Nederlandse vennootschappen. In geschil is de Nederlandse behandeling van portfoliodividenden uitgekeerd aan het Duitse beleggingsfonds. Hof Den Bosch heeft daarover eerder prejudiciële vragen gesteld aan het HvJ (12 oktober 2017, nrs. 14/00640 t/m 14/00645, NTFR 2017/2877). Ondanks de beantwoording daarvan door het HvJ (2 mei 2019, zaak C-598/17, NTFR 2019/1578) heeft Hof Den Bosch ervoor gekozen geen einduitspraak te doen, maar de Hoge Raad prejudiciële vragen te stellen (12 juli 2019, nrs. 14/00640 t/m 14/00645, NTFR 2019/1997). De Hoge Raad heeft enige vragen beantwoord in zijn arrest van 24 januari 2020, (nr. nr. 19/03341NTFR 2020/275), en heeft de beantwoording van enkele vragen aangehouden totdat het HvJ uitspraak heeft gedaan in zaak C-156/17 (Deka). Het HvJ heeft in die zaak op 30 januari 2020 (NTFR 2020/485) uitspraak gedaan. In het onderhavige arrest geeft de Hoge Raad alsnog antwoord op de aangehouden vragen. Zo overweegt de Hoge Raad dat een buiten Nederland gevestigd beleggingsfonds dat naar Nederlandse fiscale maatstaven wordt aangemerkt als een doelvermogen, op grond van art. 10 Wet DB 1965 recht heeft op teruggaaf van ingehouden dividendbelasting op opbrengsten van aandelen die niet tot een ondernemingsvermogen behoren, als dat beleggingsfonds de uiteindelijke gerechtigde is. Voor de beoordeling of dit recht op teruggaaf bestaat, is niet van belang hoe die opbrengsten door de lidstaat van vestiging van het beleggingsfonds fiscaal worden behandeld. Verder antwoordt de Hoge Raad dat de omstandigheid dat een buiten Nederland gevestigd beleggingsfonds met één aandeelhouder niet voor teruggaaf van dividendbelasting in aanmerking komt omdat een dergelijk fonds niet voldoet aan de aandeelhouderseisen van art. 28, lid 2, Wet VPB 1969 en daarom niet kan worden aangemerkt als een fiscale beleggingsinstelling, niet leidt tot een ongerechtvaardigde inbreuk op de vrijheid van kapitaalverkeer.

NTFR 2021/45 - Overgangsregelingen verlengd voor zorglichamen en sociale werkbedrijven in art. 5 Wet VPB-besluit

Aflevering 1, gepubliceerd op 08-01-2021
Er is een wijziging gepubliceerd van het besluit over vrijstelling van vennootschapsbelasting o.g.v. art. 5 Wet VPB 1969 (besluit van 25 november 2019, nr. 2019-187751, Stcrt. 2019, 66223, NTFR 2019/3109). De wijziging behelst een verlenging tot en met 31 december 2021 van de overgangsregelingen voor zorglichamen en sociale werkbedrijven in onderdeel 7 van het NTFR 2019/3109-besluit.

NTFR 2021/46 - Wet beperking liquidatie- en stakingsverliesregeling in Staatsblad

Aflevering 1, gepubliceerd op 08-01-2021
De Wet beperking liquidatie- en stakingsverliesregeling is in het Staatsblad gepubliceerd. De wet beoogt de liquidatie- en stakingsverliesregeling in de vennootschapsbelasting te beperken. Op hoofdlijnen wordt het door de voorgestelde beperkende voorwaarden niet langer mogelijk voor een belastingplichtige om het tijdstip waarop een liquidatie- of stakingsverlies kan worden genomen naar willekeur te plannen. Dat geldt voor alle belastingplichtigen, ongeacht de omvang van het liquidatie- of stakingsverlies. Daarnaast worden liquidatie- en stakingsverliezen voor zover de omvang daarvan groter is dan € 5 miljoen (franchise) en die opkomen buiten de Europese Unie (EU), de Europese Economische Ruimte (EER) of een staat waarmee de EU een specifieke associatieovereenkomst heeft gesloten niet langer in aanmerking genomen. Naar het oordeel van het kabinet wordt met deze voorwaarden, die een verbreding van de grondslag tot gevolg hebben, de belastingheffing over winsten van multinationals evenwichtiger.

NTFR 2021/49 - Splitsingsvrijstelling kan ook van toepassing zijn als betrokken vennootschappen geen onderneming drijven

ECLI:NL:HR:2020:2078, datum uitspraak 18-12-2020, publicatiedatum 18-12-2020
Aflevering 1, gepubliceerd op 08-01-2021 met annotatie van mr. D.C. Simonis
Belanghebbende is in 2015 ontstaan uit een juridische splitsing van G. Zij is de persoonlijke houdster-bv van een van de twee aandeelhouders van G (zus). De tweede vennootschap die bij die splitsing ontstond is de persoonlijke houdster-bv van haar broer. Vóór de splitsing bezaten zus en broer elk 50% van de aandelen G, waarvan zij beiden ook bestuurder waren. Belanghebbende verkreeg alle aandelen in een onroerendezaakrechtspersoon H. Belanghebbende heeft ter zake van de verkrijging van de aandelen H een beroep gedaan op de splitsingsvrijstelling in art. 15, lid 1, onderdeel h, Wet BRV jo. art. 5c Uitv.besl. BRV. Vóór de splitsing had de VPB-inspecteur al vrijstelling van VPB verleend. In geschil is of de verkrijging van belanghebbende van H is vrijgesteld van overdrachtsbelasting, met name of de splitsing van G in overwegende mate is gericht op het ontgaan of uitstellen van belastingheffing. Hof Arnhem-Leeuwarden (17 december 2019, nr. 19/00225, NTFR 2020/339) heeft de vrijstelling niet van toepassing geacht. In cassatie houdt die beslissing echter geen stand.

NTFR 2021/50 - Wet differentiatie overdrachtsbelasting in Staatsblad

Aflevering 1, gepubliceerd op 08-01-2021
De Wet differentiatie overdrachtsbelasting is in het Staatsblad gepubliceerd. Deze wet treedt in werking met ingang van 1 januari 2021. De wet beoogt de positie van koopstarters te verstevigen ten opzichte van andere kopers, zoals beleggers, zodat zij meer kans maken op een koopwoning. Om dit te bereiken wordt een differentiatie van de overdrachtsbelasting voorgesteld. Deze differentiatie moet ertoe leiden dat er een verschuiving van de vraag plaatsvindt binnen het bestaande aanbod, waarmee een groep kopers (starters) ten koste van een andere groep kopers (beleggers) wordt geholpen.

NTFR 2021/52 - Geen aftrekrecht voor verhuurconstructie van luxe jachten omdat sprake is van misbruik

ECLI:NL:HR:2020:2095, datum uitspraak 18-12-2020, publicatiedatum 18-12-2020
Aflevering 1, gepubliceerd op 08-01-2021 met annotatie van drs. C. Verweij
Belanghebbende was een schakel in verhuurstructuren voor luxe jachten. De structuren zijn aangeprezen met de belofte dat in de EU woonachtige particulieren hun luxe jacht in de EU voor privédoeleinden kunnen gebruiken met minimale verschuldigdheid van btw. In de kern houdt de structuur in dat het jacht binnen de EU wordt gebouwd, daarna buiten de EU wordt gebracht en vervolgens in Nederland is binnengebracht. Bij deze invoer is omzetbelasting verschuldigd. In de aangifte daarvan is hetzelfde bedrag in aftrek gebracht. Hof Arnhem-Leeuwarden (27 november 2018, nrs. 17/00423 t/m 17/00426, NTFR 2018/2851) heeft geoordeeld dat de omzetbelasting wegens invoer van de jachten niet in aftrek kan worden gebracht. Redengevend daarvoor is dat sprake is van misbruik van recht. Het samenstel van rechtshandelingen houdt in dat verschuldigde omzetbelasting is afgetrokken terwijl op het jacht, dat wordt gebruikt door de particulier, omzetbelasting behoort te drukken. Met dit samenstel van handelingen is op kunstmatige wijze de economische realiteit van particulier gebruik van de jachten verhuld. Dit is in strijd met doel en strekking van de Zesde Richtlijn en de Wet OB 1968. Verder acht het hof ook aannemelijk dat het wezenlijke doel van de betrokken transacties erin heeft bestaan een belastingvoordeel te verkrijgen. Dit brengt mee dat belanghebbende de ter zake van de invoer verschuldigde omzetbelasting niet in aftrek kan brengen. In cassatie wordt dit oordeel tevergeefs bestreden. Ook als de invoer van de jachten niet was gericht op het ontwijken van in Nederland verschuldigde btw, kan sprake zijn van misbruik van recht. Verder is aan het misbruik terecht het gevolg verbonden dat de aftrek moet worden gecorrigeerd. Tot slot overweegt de Hoge Raad nog dat ook bij misbruik een beroep op het vertrouwensbeginsel kan worden gedaan, maar dat in dit geval dit beroep niet slaagt omdat de inspecteur zich heeft uitgelaten op basis van onvolledige informatie.

NTFR 2021/54 - Toelichting snelle oplossingen btw

Aflevering 1, gepubliceerd op 08-01-2021
Op 1 januari 2020 zijn de zogenoemde ‘snelle oplossingen’ of ‘quick fixes’ voor de btw in werking getreden. Dit zijn regels die het handelsverkeer tussen lidstaten harmoniseren en vereenvoudigen. De Europese Commissie heeft in december 2019 een toelichting gegeven op de snelle oplossingen (zogenoemde explanatory notes quick fixes). In dit beleidsbesluit geeft de staatssecretaris aan in hoeverre deze toelichting wordt gevolgd en in welk opzicht daarvan wordt afgeweken.

NTFR 2021/55 - Besluit vaste inrichting

Aflevering 1, gepubliceerd op 08-01-2021
Voor de btw-heffing is het van belang om vast te stellen of een ondernemer die de zetel van zijn bedrijfsuitoefening in het buitenland heeft in Nederland beschikt over een vaste inrichting. De aanwezigheid van een vaste inrichting in Nederland is onder meer relevant voor de btw-heffing bij prestaties die de vaste inrichting aan derden verricht en het doen van btw-aangifte voor deze prestaties. Verder is het beschikken over een vaste inrichting in Nederland onder andere van belang voor de aftrek van btw bij de vaste inrichting en het al dan niet verleggen van de btw-heffing naar Nederlandse ondernemers die prestaties afnemen van de buitenlandse ondernemer. Dit beleidsbesluit is een actualisering van het besluit van 21 november 2003. Het besluit is onder meer aangepast in verband met de arresten van het HvJ. Verder is het besluit in lijn gebracht met en aangevuld vanwege de Uitvoeringsverordening van de Raad van de Europese Unie van 15 maart 2011. Daarnaast is het besluit aangepast in verband met wijzigingen in de Nederlandse btw-regelgeving, zoals de implementatie van de Richtlijn harmonisatie en vereenvoudiging handelsverkeer tussen lidstaten.

NTFR 2021/56 - Btw-heffing en toepassing KOR bij zonnepanelen

Aflevering 1, gepubliceerd op 08-01-2021
Dit beleidsbesluit gaat in op de gevolgen voor de btw-heffing van de aanschaf van zonnepanelen in verband met de inwerkingtreding met ingang van 1 januari 2020 van de kleineondernemersregeling (KOR). Met dit beleidsbesluit vervallen de ‘Veel gestelde vragen en antwoorden over btw-heffing bij particulieren die zonnepanelen aanschaffen’ (www.rijksoverheid.nl). Belangrijke wijzigingen in dit verband zijn de verplichte aanmelding en afmelding voor de KOR, de automatische omzetting naar de nieuwe KOR van onder de oude KOR geregistreerde zonnepaneelhouders, de minimale toepassingsduur van de KOR van drie jaar, en de uitbreiding van de reikwijdte van de KOR tot rechtspersonen.

NTFR 2021/58 - Cameraplan 2021 vastgesteld voor controle motorrijtuigenbelasting

Aflevering 1, gepubliceerd op 08-01-2021
Het cameraplan voor 2021 is vastgesteld voor het gebruik van Elektronische Camerabeelden (ECB)-camera’s boven de Nederlandse wegen en camera’s op, aan of in flitspalen langs de Nederlandse wegen. De Belastingdienst maakt in 2021 voor controle en het toezicht op de Wet MRB gebruik van 332 camera’s. Het exacte aantal en de locaties van de camera’s worden opgenomen in de lijst die integraal onderdeel uitmaakt van het cameraplan. Deze lijst wordt gepubliceerd op www.belastingdienst.nl.

NTFR 2021/60 - Terechte naheffingsaanslag BPM voor ingevoerde bestelauto (n-o)

ECLI:NL:HR:2020:2042, datum uitspraak 18-12-2020, publicatiedatum 18-12-2020
Aflevering 1, gepubliceerd op 08-01-2021
Belanghebbende heeft een bestelauto ingevoerd. In geschil is of de inspecteur terecht een naheffingsaanslag BPM heeft opgelegd. Het hof (Hof Den Bosch 7 mei 2020, nr. 19/00361, NTFR 2020/2123) heeft overwogen dat belanghebbende terecht als belastingplichtige is aangemerkt, aangezien de bestelauto op zijn naam is gesteld in het kentekenregister. De bestelauto is op het moment van registratie vier jaar, elf maanden en 25 dagen oud. De stelling van belanghebbende dat dit naar boven afgerond moet worden naar vijf jaar, zodat de afschrijving 100% bedraagt, is verworpen door het hof. Uit de wettekst noch de wetsgeschiedenis is af te leiden dat met vijf jaren iets anders wordt bedoeld dan vijf perioden van twaalf maanden.

NTFR 2021/61 - Regeling tot uitvoering van de CO2-heffing industrie

Aflevering 1, gepubliceerd op 08-01-2021
Minister Wiebes van Economische Zaken en Klimaat heeft de Regeling tot uitvoering van de CO2–heffing industrie gepubliceerd. Deze regeling bevat de uitwerking van een aantal delegatiebepalingen uit de Wet CO2–heffing industrie. Het gaat om nadere regels over het industrieel monitoringsplan, de berekening en verslaglegging van de industriële jaarvracht, het register dispensatierechten industrie en de berekening van dispensatierechten. Bij de uitwerking van deze regels is nauw aangesloten bij de regels van het EU ETS.

NTFR 2021/62 - Wet ODE-tarieven 2021 en 2022 in Staatsblad

Aflevering 1, gepubliceerd op 08-01-2021
De Wet opslag duurzame energie- en klimaattransitie in verband met de vaststelling van tarieven voor de jaren 2021 en 2022 is in het Staatsblad gepubliceerd. De Wet Vaststelling ODE-tarieven 2021 en 2022 wijzigt de Wet opslag duurzame energie- en klimaattransitie (ODE) in verband met de vaststelling van tarieven voor de jaren 2021 en 2022. In de Wet belastingen op milieugrondslag (Wbm) )wordt het bedrag in art. 63, lid 1 met ingang van 1 januari 2021 verhoogd met € 5,40 en met ingang van 1 januari 2022 verhoogd met € 1,00. Het kabinet kan voorstellen doen de tarieven voor het jaar 2022 alsnog te wijzigen. De ODE is een heffing op het gebruik van elektriciteit en aardgas die dient ter financiering van de met de subsidieregeling Stimulering Duurzame energietransitie (SDE++) samenhangende kasuitgaven. De SDE++ stimuleert naast duurzame energieproductie ook CO2–reductie.

NTFR 2021/63 - Wet CO2-heffing industrie in Staatsblad

Aflevering 1, gepubliceerd op 08-01-2021
De Wet CO2–heffing industrie is in het Staatsblad gepubliceerd. De wet wijzigt de Wet belastingen op milieugrondslag (Wbm) en de Wet milieubeheer (Wm) voor de invoering van een CO2–heffing per 1 januari 2021 voor de industrie. De heffing heeft als doel om een CO2–reductie in de industrie te borgen die aansluit bij de geldende industriedoelstelling uit het Klimaatakkoord en daarbij tegelijkertijd Nederland aantrekkelijk te houden voor nieuwe en bestaande duurzame bedrijvigheid. De heffing belast CO2–uitstoot zodat het onaantrekkelijker wordt om uit te stoten en aantrekkelijker om te reduceren. De heffing is aanvullend op het Europese emissiehandelssysteem EU ETS en sluit hier nauw bij aan. Bedrijven krijgen een vrijstelling over een deel van de uitstoot (dispensatierechten). Over deze vrijstelling hoeven zij geen heffing te betalen. De vrijstelling wordt bepaald door de CO2–uitstoot van het bedrijf te vergelijken met de efficiëntste bedrijven in dezelfde branche in Europa. Hoe efficiënter het bedrijf produceert, hoe minder CO2–heffing het per saldo betaalt. De CO2–heffing wordt geheven over het teveel aan uitgestoten CO2. De CO2–heffing geldt voor grote industriële bedrijven die ook onder het Europese emissiehandelssysteem (het EU ETS) vallen en afvalverbrandingsinstallaties en bedrijven die grote hoeveelheden lachgas uitstoten. De heffing geldt niet voor een aantal specifieke sectoren zoals de glastuinbouw, ziekenhuizen of universiteiten. Voor deze sectoren worden andere afspraken gemaakt.

NTFR 2021/67 - Wet eenmalige huurverlaging huurders met een lager inkomen in Staatsblad

Aflevering 1, gepubliceerd op 08-01-2021
De Wet eenmalige huurverlaging huurders met een lager inkomen is in het Staatsblad gepubliceerd. Om huurders in (te) dure huurwoningen financieel meer lucht te geven wordt de mogelijkheid geboden om een eenmalige huurverlaging te krijgen in 2021. Dit is alleen mogelijk voor huurders die bij woningcorporaties huren. Woningcorporaties moeten actief huurders benaderen voor een verlaging; dit gebeurt op basis van de inkomensgegevens 2019. Ook huurders zelf kunnen verzoeken om een verlaging, bijvoorbeeld omdat het inkomen in 2020 of 2021 is gekelderd. Om de nadelige gevolgen voor woningcorporaties te verlichten wordt het tarief van de verhuurderheffing verlaagd met 0,036% tot 0,526% (art. 1.7 Wet maatregelen woningmarkt 2014 II).

NTFR 2021/68 - Reactie op de motie-Mulder over belastingplicht kansspelbelasting voor alle in Nederland opererende onlinekansspelaanbieders

Aflevering 1, gepubliceerd op 08-01-2021
Het per 2021 onderwerpen van alle in Nederland opererende onlinekansspelaanbieders aan de Wet op de kansspelbelasting (Wet Ksb) is niet uitvoerbaar. Dat schrijft staatssecretaris Vijlbrief van Financiën – Fiscaliteit en Belastingdienst in zijn reactie op de aangenomen motie-Mulder (Kamerstukken II, 2020-2021, 35 572, nr. 44). De motie roept op per 2021 alle in Nederland opererende onlinekansspelaanbieders aan de Wet Ksb te onderwerpen, of deze nu beschikken over een vergunning of niet. Heffing van kansspelbelasting bij de prijswinnaars van deze aanbieders is volgens de motie geen realistisch alternatief. Hoewel de staatssecretaris sympathiek staat tegenover de geest van deze motie, moet hij echter concluderen dat deze motie om praktische redenen niet uitvoerbaar is. De uitvoering door de Belastingdienst zou bij een dergelijke belastingplicht, voor alle illegale aanbieders ongeacht hun vestigingsplaats, een dode letter zijn. Op dit moment bestaan er te weinig aanknopingspunten om de buitenlandse illegale aanbieders van online kansspelen daadwerkelijk aan de kansspelbelasting te onderwerpen. Het is zijn taak als staatssecretaris om wetgeving die feitelijk niet uitvoerbaar is, ook niet te starten. Zodra een illegale aanbieder van online kansspelen wordt ontdekt, is het aan de Kansspelautoriteit om daar met haar bevoegdheden tegen op te treden om zo het aanbod van illegale kansspelen zo veel mogelijk terug te dringen.

NTFR 2021/69 - Wet toeristische verhuur van woonruimte in werking op 1 januari 2021

Aflevering 1, gepubliceerd op 08-01-2021
De Wet toeristische verhuur van woonruimte treedt in werking per 1 januari 2021. Gemeenten kunnen verhuurders die hun woning aan toeristen verhuren, verplichten om een registratienummer aan te vragen. Dit nummer moet de verhuurder vermelden bij elke advertentie op platforms zoals AirBnB, Booking.com en Expedia. Gemeenten krijgen hierdoor meer zicht op de adressen en personen die verhuren aan toeristen. De wet heeft als doel dat de gemeente maatregelen kan instellen met het oog op het behoud en de samenstelling van de woonruimtevoorraad of het behoud van de leefbaarheid in de woonomgeving en niet het innen van de toeristenbelasting. De wet biedt de gemeente uitsluitend de mogelijkheid om gegevens die met de registratie- en meldplicht verwerkt worden, te gebruiken voor de heffing en inning van de toeristenbelasting. Het is niet de bedoeling om de registratie- of meldplicht in een gemeente in te voeren uitsluitend voor het (efficiënter) innen van toeristenbelasting.

NTFR 2021/70 - Aftrekuitsluiting kosten misdrijven vormt geen dubbele bestraffing maar kan wel leiden tot buitensporige last

ECLI:NL:HR:2020:2048, datum uitspraak 18-12-2020, publicatiedatum 18-12-2020
Aflevering 1, gepubliceerd op 08-01-2021 met annotatie van mr. J.M. Sitsen
Belanghebbende is op 9 april 2014 door de strafrechter onherroepelijk veroordeeld wegens handel in valse merkengoederen. Voor de inkomsten uit die handel heeft de inspecteur belanghebbende in de heffing van IB/PVV betrokken. Daarbij heeft hij (voor 2009 en 2011) de kostenaftrekuitsluiting van art. 3.14, lid 1, onderdeel d, Wet IB 2001 toegepast. De stelling van belanghebbende dat deze aftrekuitsluiting leidt tot een ontoelaatbare dubbele bestraffing is door Hof Arnhem-Leeuwarden (20 november 2018, nrs. 17/01105 t/m 17/01110, NTFR 2018/2875) verworpen. Ook in cassatie heeft belanghebbende geen succes.

NTFR 2021/72 - Tweede Kamervragen beantwoord over het nader onderzoeken van anbi’s

Aflevering 1, gepubliceerd op 08-01-2021
De staatssecretaris van Financiën heeft, mede namens de minister van Justitie en Veiligheid, vragen van de Tweede Kamer beantwoord over organisaties die de anbi-status hebben terwijl zij niet het algemeen belang lijken te behartigen. De vragen zijn gesteld naar aanleiding van het mediabericht ‘Nederlandse sekteleider (58) verdacht van gijzeling en misbruik kinderen’. Eerder kwamen in de Kamer organisaties aan de orde met de anbi-status die homogenezingstherapieën aanbieden.

NTFR 2021/73 - Wet verbetering uitvoerbaarheid toeslagen in Staatsblad

Aflevering 1, gepubliceerd op 08-01-2021
De Wet verbetering uitvoerbaarheid toeslagen is in het Staatsblad geplaatst. De wet wijzigt de Algemene wet inkomensafhankelijke regelingen (Awir) en enkele andere wetten met het oog op de verbetering van de uitvoerbaarheid van toeslagen. Het wetsvoorstel treft maatregelen waarmee de uitvoerbaarheid van de inkomensafhankelijke regelingen wordt verbeterd door het versterken van de ‘menselijke maat’, het verbeteren van de praktische rechtsbescherming en het voorkomen van schrijnende situaties als gevolg van partnerschap. Het wetsvoorstel voorziet in een aantal specifieke bepalingen voor de uitvoering door de Belastingdienst/Toeslagen. In dat kader zijn er wijzigingen voor het partnerschap die ook gelden voor de Wet IB 2001. Tevens zijn er gevolgen voor het formele belastingrecht en de fiscale invordering.

NTFR 2021/74 - Voorschrift informatie fiscus/banken gewijzigd

Aflevering 1, gepubliceerd op 08-01-2021
Het Voorschrift informatie fiscus/banken van 13 december 2012, nr. BLKB2012/1937M, NTFR 2013/55 (Stcrt. 2012, 26782) is gewijzigd. De wijzigingen betreffen het voorkomen van interpretatieverschillen en de invoering van de nieuwe topstructuur van het Directoraat-generaal Belastingdienst. Verder zijn wijzigingen van redactionele aard aangebracht.

NTFR 2021/75 - Snellere doorlooptijden in belastingzaken

Aflevering 1, gepubliceerd op 08-01-2021
Hof Den Bosch, Rechtbank Zeeland-West-Brabant en Hof Den Haag slaan de handen ineen om de doorlooptijden in belastingzaken te verkorten. Vanaf 1 januari 2021 detacheert Hof Den Bosch vier raadsheren naar Rechtbank Zeeland-West-Brabant. Deze rechtbank heeft een enorme voorraad aan belastingzaken die op deze manier kan worden verkleind.

NTFR 2021/77 - Wijziging Leidraad invordering 2008

Aflevering 1, gepubliceerd op 08-01-2021
Dit besluit van de staatssecretaris van Financiën betreft een periodieke wijziging van de Leidraad invordering 2008. De wijziging betreft een herziening van het saneringsbeleid voor natuurlijke personen zijnde ondernemers, een uitzondering voor het beslag op de coronabonus voor zorgprofessionals, enkele redactionele aanpassingen en een aantal benodigde technische aanpassingen, onder meer in verband met de inwerkingtreding van de Wet vereenvoudiging beslagvrije voet en een onderdeel van de Wet herziening beslag- en executierecht.

NTFR 2021/79 - BvdB 2001; lijst aangewezen ontwikkelingslanden 2020

Aflevering 1, gepubliceerd op 08-01-2021
De (jaarlijkse) mededeling over de mogendheden die als ontwikkelingsland in de zin van art. 6 Besluit voorkoming dubbele belasting 2001 (BvdB 2001) kwalificeren is gepubliceerd. In de mededeling is ten behoeve van de uitvoeringspraktijk een lijst opgenomen van de mogendheden die voor het jaar 2020 voor de toepassing van het BvdB 2001 worden aangemerkt als ontwikkelingsland.